راهکار اردوغان برای حل مسائل صربستان و کوزوو

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در تماس‌های تلفنی با الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان و آلبین کورتی نخست‌وزیر کوزوو خواستار بازگشت طرفین به گفت وگو برای حل و فصل مسائل در شمال کوزوو شد.

دلخوری شدید زلنسکی از کشورهای عضو ناتو

خبرگزاری آناتولی گزارش داد، رئیس جمهور ترکیه عصر چهارشنبه در تماس‌های تلفنی با رئیس‌جمهور صربستان و نخست‌وزیر کوزوو گفت که ترکیه آماده است تا در روند گفت‌ وگو برای حل و فصل مسائل در شمال کوزوو مشارکت کند.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، اردوغان طی این تماس‌های تلفنی جداگانه، همچنین در مورد روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای با ووچیچ و کورتی گفت‌ وگو کرد و آنها نیز انتخاب مجدد رئیس جمهور ترکیه را به وی را تبریک گفتند.

صرب‌ها که اکثریت جمعیت منطقه شمالی کوزوو را تشکیل می‌دهند، همچنان اعلامیه استقلال سال ۲۰۰۸ کوزوو از صربستان را نمی‌پذیرند و با گذشت بیش از دو دهه از پایان جنگ در سال ۱۹۹۹ بلگراد را پایتخت خود می‌دانند.

از سوی دیگر، آلبانیایی‌ها بیش از ۹۰ درصد جمعیت کوزوو را تشکیل می‌دهند.

صرب‌ها حتی از شرکت در انتخابات محلی ماه آوریل (فروردین) نیز خودداری کردند و نامزدهای آلبانیایی، هر چهار شهرداری را با مشارکت ۳.۵ درصدی به دست آوردند.

صرب‌های محلی در این امر حمایت بلگراد را دارا هستند و اعلام کرده‌اند که شهرداران آلبانیایی را نمی پذیرند.

از همین رو، روز جمعه، سه شهردار از هر چهار شهردار با پشتیبانی پلیس تا دفاتر خود اسکورت شدند و پلیس برای متفرق کردن معترضانی که در حال پرتاب سنگ به سمت آنها بودند از گاز اشک آور و ماشین‌های آب پاش استفاده کرد. پلیس سراپا مسلح همچنین با خودروهای زرهی از دفاتر شهرداران در روز یکشنبه محافظت می‌کرد.

در همین ارتباط، نیروهای حافظ صلح ناتو در کوزوو (KFOR)، دوشنبه شب با انتشار بیانیه‌ای، خشونت‌های جاری در مناطق صرب‌نشین کوزوو را محکوم کرد.

در بیانیه‌ نیروهای حافظ صلح ناتو در کوزوو آمده است: در جریان مقابله با یکی از خشن‌ترین اعتراضات معترضان صرب‌تبار کوزوو، چندین تن از سربازان نیروهای حافظ صلح ناتو در کوزوو از ملیت‌های ایتالیا و مجارستان مورد حملات غیرقانونی قرار گرفتند و بر اثر انفجار مواد محترقه دچار جراحات همراه با شکستگی و سوختگی شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.