دسنتیس با ترامپ سرشاخ‌شد

دسنتیس در روزهای پس از اعلام کاندیداتوری خود برای به چالش‌کشیدن دونالد ترامپ در کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴، رئیس‌جمهور سابق را به «دویدن به سمت جناح چپ» متهم کرده است. او در مورد طیف وسیعی از مسائل مانند سقط‌جنین، مهاجرت و اقتصاد با رئیس‌جمهور سابق اختلاف دارد.

نبرد شروع شد!

به گزارش اکوایران، دسنتیس در روزهای پس از اعلام کاندیداتوری خود برای به چالش‌کشیدن دونالد ترامپ در کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴، رئیس‌جمهور سابق را به «دویدن به سمت جناح چپ» متهم کرده است. او در مورد طیف وسیعی از مسائل مانند سقط‌جنین، مهاجرت و اقتصاد با رئیس‌جمهور سابق اختلاف دارد.

به نوشته پایگاه بلومبرگ، در اقدامی که دسنتیس آن را بزرگ‌ترین خیانت به ارزش‌های محافظه‌کارانه خواند، گفت که در جنگ فرماندار فلوریدا با شرکت عظیم دیزنی، غول فرهنگی آمریکا که همچنین یکی از بزرگ‌ترین مالیات‌دهندگان و کارفرمایان ایالت است، ترامپ از دیزنی حمایت کرد. او مصاحبه‌ای رادیویی گفت: «نمی‌دانم چه بر سر دونالد ترامپ آمد. ترامپ امروز با کسی که در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ نامزد بود، متفاوت است».

این یکی از ده‌ها مصاحبه دسنتیس با رسانه‌های جناح موافق از زمان ثبت‌نام برای نامزدی ریاست‌جمهوری در چهارشنبه است. اولین مصاحبه او با ایلان ماسک، مالک شرکت توییتر تحت‌الشعاع اشکالات فنی این پلتفرم قرار گرفت.

اما تمایل تازه کشف‌شده او برای سرشاخ‌شدن با ترامپ در حال روشن‌کردن خط مبارزاتی جمهوری‌خواهان است. با توجه به اینکه دسنتیس قبلاً تا حد زیادی جلوی خودش را گرفته بود، چالشش با ترامپ عمدتاً بر سر شخصیت و خلق‌وخوی بود.

اکنون که دسنتیس رسماً در رقابت حضور داشته و ۳۳ درصد از ترامپ عقب‌تر است، مواضع سخت‌گیرانه‌تری را در مورد مسائل سیاسی اتخاذ می‌کند. در مورد مسئله هزینه‌های دولت، دسنتیس گفت که ترامپ مسئول بدهی ۳۱ تریلیون دلاری کشور است. او گفت: «او تنها در چهار سال، تقریباً ۸ تریلیون به بدهی کشور اضافه کرد».

همچنین دسنتیس از ممنوعیت شش‌هفته‌ای سقط‌جنین در فلوریدا در برابر انتقاد ترامپ که «بیش از حد تند» است و اینکه دسنتیس نمی‌دانست که چه می‌کند، دفاع کرد. دسنتیس گفت: «ترامپ به جناح چپ متمایل شده است. او همچنین از تأیید ممنوعیت ملی سقط‌جنین خودداری می‌کند». او به دِینا لوش، مجری رادیویی محافظه‌کار گفت: «در آخر، به نظرم ما با رویکرد پایین‌به‌بالا (در مسئله سقط‌جنین) می‌توانیم جان‌های بیشتری را نجات دهیم».

در موضوع مهاجرت، دسنتیس ترامپ را به حمایت از پناه‌دادن به مهاجران غیرقانونی به عنوان بخشی از لایحه مهاجرت سال ۲۰۱۸ متهم کرد. دسنتیس گفت: «به نظرم انتقاد و حمله به من، آن هم فقط به خاطر اولویت‌دادن به آمریکا خیلی عجیب است». کمپین ترامپ پاسخ داد که زمانی که دسنتیس نماینده کنگره بود، به لایحه‌ای رأی داد که به مهاجران غیرقانونی پایین ۱۸ سال، اجازه اقامت می‌داد.

در مسئله جرم و جنایت نیز دسنتیس از قانون گام اول، لایحه عدالت کیفری امضاشده توسط ترامپ انتقاد کرد. روز جمعه، او به پادکست محافظه‌کار بن شِپیرو گفت که این قانون اساساً یک لایحه فرار از زندان است. دسنتیس به نسخه اولیه این لایحه رأی داده بود اما قبل از تصویب لایحه نهایی، از کنگره (برای فرمانداری فلوریدا) استعفا داد.

دسنتیس بارها نسبت به انتقاد ترامپ از نحوه مدیریت ماجرای شرکت والت‌دیزنی ابراز تعجب کرده است. دسنتیس به دلیل مخالفت‌های دیزنی با قوانین منع تدریس موضوعات نژادی و جنسی، اقدام به سلب وضعیت خودگردانی منطقه تفریحی این شرکت در ایالت فلوریدا کرده است. دیزنی این ماه برنامه خود برای انتقال ۲ هزار کارمند به این ایالت را لغو کرد.

روز پنجشنبه، ترامپ گفت: «عجب آشفته‌بازاری! دسنتیس می‌توانست به یک توافق آسان برسد، اما نه! او می‌خواست به فیک‌نیوزها نشان دهد که چقدر مرد سخت‌گیری است».

دسنتیس در جواب او گفت: «ترامپ در مسائل فرهنگی به جناح چپ متمایل است. او حتی با دیزنی علیه من متحد شده است. او طرف‌دار دیزنی است و می‌گوید که من اشتباه کردم که جلوی آنها ایستادم. مردم باید در مورد مسیر پیش رو تصمیم بگیرند».

اما در موضوعات دیگر، دسنتیس به خط ترامپ نزدیک است. دسنتیس در پاسخ به سؤالی درباره گفته ترامپ مبنی بر اینکه می‌تواند جنگ اوکراین را طی ۲۴ ساعت حل کند، از رئیس‌جمهور سابق حمایت کرد.

دسنتیس گفت: «نمی‌دانم که آیا واقعاً می‌تواند آن را در ۲۴ ساعت حل کند یا نه. اما فکر می‌کنم عزم او برای دستیابی به یک راه‌حل به جای اینکه این موضوع به یک جنگ فرسایشی تبدیل شده یا خدای‌ناکرده تشدید شود، عزم درستی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.