نفع چندسربرد هند از تحریم ایران و روسیه

هند، نفت روسیه را با تخفیف می‌خرد‌ و با پالایش آن بدون تخفیف به اروپا صادر می‌کند. همین مسأله هند را به بزرگترین صادرکننده دیزل به اروپا تبدیل کرده است. در این شرایط این کشور سعی می‌کند تا هزینه تجارت خود با کشورهای تحریمی مانند ایران و روسیه را با روپیه پرداخت کند تا هم با حفظ ذخایر ارزی خارجی پول خودش را در برابر نوسانات مصون‌تر کند و هم مشکل تراز تجاری منفی با روسیه را مرتفع سازد؛ اتفاقی که اگرچه برای روسیه به دلیل تراز تجاری منفی هند با این کشور نامطلوب است ولی یک فرصت طلایی به دهلی‌نو برای دلالی در این جنگ تحریمی می‌دهد و سود چندسربرد را نصیبش می‌کند.

آنطور که بلومبرگ گزارش داده، یک بانک دولتی در هند که در زمینه دور زدن تحریم‌ها فعالیت می‌کند، پرداخت‌ها در تجارت با روسیه را با روپیه ساماندهی می‌کند و انتظار دارد با بسته شدن درهای سیستم مالی جهانی به روی مسکو معاملات بیشتری را با روسیه شاهد باشد.

بانک هندی یو.سی.او که خرید نفت خام ایران را مدیریت می‌کند و میلیاردها دلار پرداخت‌های مسدود شده ایران را مدیریت می‌کند، اکنون به عنوان یک بانک کلیدی، تجارت با روسیه تحریم‌شده را با کمک روپیه تسهیل می‌کند. این بانک تجاری سال قبل با بهبود درآمد بهره و گسترش تجارت جهانی، سود بی‌سابقه‌ای را کسب کرد.

«سوما سانکارا پراساد» - مدیرعامل این وام‌دهنده - اعلام کرد در سه تا چهار ماه گذشته، بانک یو سی او ۲۳ تراکنش را میان روسیه و هند عملیاتی کرده است و هر معامله کمتر از 10 میلیون روپیه (۱۲۰۷۳۰ دلار) نیست.‌ او‌ در مورد گسترش تجارت روپیه نظری ارائه نداد.

پراساد در مصاحبه‌ای با بلومبرگ توضیح داد: تجارت دوطرفه در حال حاضر آغاز شده است و انتظار افزایش تجارت در طول زمان وجود دارد. او‌ توضیح داد که تجارت در زمینه کالاها و شرکت‌های غیرتحریمی انجام می‌شود.

این تحول و رویکرد برای دولت دهلی‌نو خوشایند است، زیرا مشکل تراز تجاری منفی هند با روسیه - که در سال مالی قبل به ۴۳.۰۶ میلیارد دلار رسیده بود - را برای هند رفع می‌کند.

روسیه در گذشته به خاطر نوسانات نرخ ارز تمایلی به معامله با پول هند نداشت و سرگیی لاوروف، وزیر خارجه این کشور، در اوایل این ماه اعلام کرد که میلیاردها روپیه در بانک‌های هند گیر کرده است.

با این وجود تحریم‌های فزاینده علیه مسکو فضا را برای روسیه محدودتر می‌کند و در شرایطی که گزینه‌های مسکو رو به پایان است و برای جنگ در اوکراین به جریان نقدی نیاز دارد، این نوع معاملات را قبول می‌کند.

بانک یو سی او که جزو کوچکترین بانک‌های دولتی ولی سرمایه‌پذیر در بازار هند است، تجارت با روپیه را از طریق یک حساب روپیه ویژه نزد گازپروم بانک تسهیل می‌کند و مشاغل روسی از این حساب برداشت‌های خود را انجام می‌دهند. گازپروم بانک یکی از کانال‌های اصلی مالی روسیه برای پرداخت‌های نفت و گاز با سایر کشورها است.

حساب ویژه بانک هندی در گاز پروم بانک اما پرداخت‌های نفت را مستثنی می‌کند. مشاغل روسی هزینه‌های مرتبط با کالاهای هندی از کالاهای مهندسی و تجهیزات تا چرم و چای را از این حساب پرداخت می‌کنند. تجارت فزاینده نفت هند و روسیه تجارت با روپیه را برای روسیه بیهوده می‌کند، زیرا از روپیه فقط در هند می‌تواند استفاده کند و به خاطر مازاد تجاری بخشی از حساب‌ها غیرقابل استفاده می‌شود. بانک مرکزی هند سال قبل به بانک‌های هندی اجازه داد تا با سایر کشورها حساب‌های ویژه باز کنند تا مبادلات تجاری خودشان را با روپیه انجام دهند و هند را از شوک‌های ارزی جهان مصون نگه دارند. هند مجوز افتتاح این نوع حساب را به بانک‌های ۱۸ کشور جهان ارائه کرده است که بریتانیا، آلمان، سریلانکا و اسرائیل از جمله آنها هستند.

مدیر عامل یو سی او اعلام کرد در حال حاضر این بانک به دنبال افتتاح حساب‌های ویژه بیشتری در سایر بانک‌های روسیه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.