چین یارای رقابت با آمریکا را ندارد

هیچ معیاری بیش از تولید ناخالص ملی توسط نوید دهندگان تحولات قطبی شدن مورد استفاده قرار نمی گیرد، اما تحلیلگران در داخل و خارج از مرزهای چین مدت ها است که داده های رسمی اقتصادی این کشور را زیر سوال برده اند. لوئیس مارتینز، اقتصاددان با استفاده از داده های جمع آوری شده توسط ماهواره در باب شدت نورها در شب-( از آنجایی که مصرف برق با فعالیت های اقتصادی مرتبط است)_ تخمین زده که رشد تولید ناخالص داخلی چین در دهه های اخیر حدود یک سوم کم تر از آمار رسمی گزارش شده بوده است.

براساس اسناد دیپلماتیک فاش شده ایالات متحده، لی کچیانگ، یکی از مقام های استانی چین که قرار بود نخست وزیر این کشور شود، به سفیر ایالات متحده در پکن گفته بود که خودش به ارقام تولید ناخالص ملی ساخته انسانی کشورش اعتماد ندارد. او در عوض به به مقوله هایی چون استفاده از برق اشاره داشت.

از زمان به قدرت رسیدن«شی» دستیابی به داده های قابل اعتماد در باب اقتصاد چین دشوارتر هم شده چرا که پکن از انتشار ده ها هزار سند مرتبط با آمار اقتصادی که زمانی برای تخمین تولید ناخالص داخلی چین استفاده می شد، دست برداشته است.بهترین روش برای اندازه گیری ظرفیت فن آوری، بررسی مقوله مالکیت فکری است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر چین در رقابت با آمریکا، جنگ سرد دوم را رقم می زند؟ /شرط بندی ممنوع بخوانید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.