تاریخی و دوران‌‌‌‌‌‌‌‌‌ساز

اس.‌کا.‌گروپ کره‌‌‌‌‌‌‌‌‌جنوبی روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه این هفته اعلام کرد که این کشور رقم چشمگیری معادل ۲۲‌میلیارد دلار در آمریکا سرمایه‌گذاری خواهد کرد؛ این سرمایه‌گذاری در حوزه‌های سمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌کانداکتور‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، انرژی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نو و سبز و بیوساینس است. این سرمایه‌گذاری عظیم طبیعتا با واکنش سیاسی همراه بود و کاخ‌سفید متعاقب آن اعلام کرد که به اشتغال‌‌‌‌‌‌‌‌‌زایی به ده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌هزار نفر «درون آمریکا» کمک می‌کند و به تسهیل زنجیره عرضه در جهان که به گفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای مختل شده است، یاری می‌رساند. قضیه به این‌جا ختم نمی‌شود. رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور ایالات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متحده که در قرنطینه به‌سر می‌برد و تست کرونای او هفته گذشته مثبت شد شخصا با چی.تائی.‌وون مدیر اس.‌کا‌گروپ به‌صورت آنلاین دیدار کرد؛ او در این دیدار به مدیر کره‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای گفت که اعلام این سرمایه‌گذاری «تاریخی و دوران‌‌‌‌‌‌‌‌‌ساز است.» بایدن به این هم بسنده نکرد و در تمجید از این کار، آن را در راستای نجات سیاره زمین دانست و گفت: (این سرمایه‌گذاری) اثبات این نکته است که ما با خلق فرصت‌ها و اختراعات برای نجات سیاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌مان و نیز با خلق فرصت‌های شغلی خوب با درآمدهای مناسب به بحران اقلیمی به شکل عاجل پاسخ می‌دهیم.

اما جزئیات این سرمایه‌گذاری ۱۵‌میلیارد دلاری در سمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌کانداکتورها در بخش‌های پژوهش و برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های توسعه؛ ۵‌میلیارد دلار دیگر به تجارت انرژی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سبز می‌رود از جمله ایستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شارژ باتری‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خودروهای الکترونیکی، تولید هیدروژن سبز و بازیافت.  همچنین اس.کاگروپ می‌گوید: چندین‌ میلیارد دلار را به سمت سرمایه‌گذاری در بیوتکنولوژی و توسعه داروهای جدید برای رقابت در بازارهای ایالات‌‌‌‌‌‌‌‌‌متحده هدایت خواهد کرد.  بایدن نیز در سخنانی گفت: در گذشته این‌گونه سرمایه‌گذاری‌های فناورانه به سمت چین می‌رفت اما امروز و تحت ریاست‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهوری من به آمریکا می‌آید.

موعظه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌فایده

سری به شرق بزنیم. در اجلاس سازمان تجارت‌جهانی درباره کشاورزی کشورها به‌شدت به هندوستان حمله کردند، که چرا قانون ممنوعیت صادرات گندم وضع کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. اوضاع گندم و امنیت غذایی جهان با محدودیت‌هایی که روس‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای غلات اوکراین وضع کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند رو به وخامت است و کشورها به‌نظر در این مورد بیشتر به نیاز داخلی و مردم خود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندیشند و سپس به متحدان خود و رعایت‌کردن قوانین سازمانی بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی نظیر سازمان تجارت‌جهانی.   در این راستا باز هم پای اتحادهای قدیم به میان آمد و چین علنا به حمایت از هندوستان پرداخت و گفت از هندوستان در برابر حملات نماینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کشورهایی نظیر بریتانیا حمایت می‌کند. به نوشته نشریات هندوستان، نماینده چین هدف قراردادن هندوستان را صحیح ندانست و گفت: نباید این کشور را متهم کرد آن‌هم درحالی‌که هدف از وضع مقررات و محدودیت‌های صادراتی برای گندم در دهلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌نو تضمین تداوم عرضه گندم به کشورهای همسایه و کشورهایی است که هندوستان با آنها توافق‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی در این زمینه دارد. ظاهرا کشورهای غربی درمیان هیچ‌یک از این دو گروه نیستند.

 اصل خبر این است که کمیسیون کشاورزی سازمان تجارت‌جهانی در روزهای گذشته تشکیل جلسه داده و دستور جلسه آن بررسی همین موضوع بوده است.  بنا به گفته منابع هندی از جزئیات جلسه، چین کشورهایی را مورد حمله قرار داده است که به باور پکن هیچ‌کاری برای بازارهای جهانی نمی‌کنند و در عوض کشوری مانند هندوستان را مقصر جلوه می‌دهند.  هندوستان اواسط ‌ماه می ‌(کمی بیشتر از یک‌ماه پیش) اعلام کرد صادرات گندم از این کشور ممنوع است. هندی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌گویند چندان گندمی از کشورشان صادر نمی‌شود و روا نیست افزایش قیمت غذا را به آنها نسبت داد، اما همه مثل هندی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها فکر نمی‌کنند. نمایندگان کشورهای آمریکا، استرالیا و ژاپن می‌گویند این کار با آزادی تجارت مغایر است و در اجلاس وزرای کشورهای عضو سازمان تجارت‌جهانی پیشنهاد داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند که بار دیگر این موضوع را بررسی کنند و از هندوستان خواسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند از موضع خود عقب‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشینی کند.  در پاسخ، هندی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها گفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند برخی کشورها باید به موعظه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اخلاقی و پیدا‌کردن قربانی شکست مذاکرات، پایان دهند و گفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند کشورهای درحال‌توسعه این‌قدر آموخته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند که بتوانند از منافع خود دفاع کنند و قادر به تشخیص پیگیری منفعت از طریق ایراد موعظه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اخلاقی (درباره تجارت آزاد) هستند.