مشتریان منتظر اعلام قیمت خودروهای مونتاژی/ بازار ملتهب می شود؟

اعلام قیمت‌های جدید برای محصولات دو خودروساز بزرگ کشور در فروردین ۱۴۰۲ عملیاتی شد. شورای رقابت بار دیگر در دور جدید قیمت‌گذاری خودرو مسئول تعیین فرمول قیمت محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز شد و افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو به افزایش قیمت خودرو در بازار انجامید. البته فرمول شورای رقابت تنها محصولاتی را شامل می‌شود که عنوان پرتیراژ را یدک می‌کشند و هنوز قیمت محصولات مونتاژی حاضر در خطوط تولید شرکت‌های خودروساز مشخص نشده است.

اسماعیل شجاعی ادامه داد: قرار بود اعلام فرمول تعیین قیمت‌ خودروهای مونتاژی زودتر انجام شود، اما نوسانات نرخ ارز سبب ایجاد وقفه در کار شد.

بر اساس اظهارات سخنگوی شورای رقابت، نرخ ارز در فرمول تعیین قیمت محصولات مونتاژی شرکت‌های خودروساز، دست بالا را دارد.

شجاعی معتقد است محاسبات قیمت خودروهای مونتاژی به گونه‌ای انجام خواهد شد که تولیدکننده و مصرف‌کنندگان زیان نکنند.

سخنگوی  شورای رقابت  درباره روند تعیین قیمت محصولات مونتاژی حاضر در سبد محصولاتی خودروسازان گفت: قیمت‌گذاری، سیاست‌گذاری و تنظیم دستور‌العمل را باید به نحوی انجام شود تا بازار رقابتی داشته باشیم.

شجاعی تاکید می‌کند تا زمانی که قیمت محاسبه نشود، نمی‌توانیم بگوییم قیمت‌ها کاهشی خواهد بود یا افزایشی.

در شرایطی سخنگوی شورای رقابت از نامشخص بودن مسیر نمودار قیمت خودروهای مونتاژی خبر می‌دهد که پیش‌تر اعلام کرده بود در دور جدید تعیین قیمت محصولات مونتاژی شرکت‌های خودروساز این قیمت‌ها یا تغییر نمی‌کند یا با کاهش مواجه می‌شوند.

بعد از انتشار لیست قیمت‌های جدید محصولات شرکت‌های خودروساز در مقابل قیمت محصولات مونتاژی عدد صفر قرار گرفته بود. ابتدا مشتریان تصور کردند که قیمت خودروهای مونتاژی در دور جدید قیمت‌گذاری افزایش پیدا نمی‌کند اما اظهارات سخنگوی شورای رقابت در ارتباط با تعیین قیمت خودروهای مونتاژی حاضر در سبد محصولاتی شرکت‌های خودروساز نشان داد شورای رقابت قرار است برای اولین‌بار نسبت به تعیین قیمت مونتاژی‌ها ورود کند.

پیش‌تر قیمت محصولات مونتاژی با هماهنگی میان خودروساز و وزارت صمت تعیین تکلیف می‌شد.

خودروسازان بخشی از زیان حاصل از تولید محصولات پرتیراژ خود را از مسیر تولید محصولات مونتاژی جبران می‌کردند. حال مشخص نیست با ورود شورای رقابت وضعیت قیمت خودروهای مونتاژی در مبداء چه سمت و سویی پیدا می‌کند.

بازار محصولات مونتاژی ملتهب می‌شود؟

بازار  خودرو  تا روز شنبه که شورای رقابت وعده تعیین قیمت خودروهای مونتاژی را داده، آرام و قرار ندارد؛ زیرا تعیین قیمت محصولات مونتاژی می‌تواند نه‌تنها سمت و سوی بازار خودروهای پرتیراژ را مشخص کند، بلکه روی قیمت بازاری محصولات وارداتی هم اثرگذار است. این اثرگذاری از زمانی که  ممنوعیت واردات خودرو  در تیر ۹۷ استارت خورد بیشتر هم شده است.

طی حدود پنج سال گذشته در حالی که محصولات برندهای جهانی خودروساز اجازه ورود به بازار کشور را نداشتند اما شرکت‌های مونتاژکار توانستند سبد محصولاتی خود را به‌روز‌رسانی کنند و از خلاء ورود  خودرو  بهترین استفاده را ببرند و بخشی از تقاضای خودروهای وارداتی را به خود جلب کنند. محصولات مونتاژی چینی به نوعی بازار مونتاژی‌ها را به انحصار خود در آورده و قیمت‌های عجیبی را به نام خود ثبت کرده است.

حال که شورای رقابت به بحث قیمت خودروهای مونتاژی نیز ورود کرده این مساله می‌تواند همانند شمشیر دو لبه عمل کند. چنانچه روند قیمت خودروهای مونتاژی صعودی باشد این مساله می‌تواند نه‌تنها روی قیمت محصولات وارداتی موجود در بازار اثرگذار باشد بلکه قیمت خودروهای پرتیراژ بازار را نیز با خود بالا بکشد. بازار خودرو منتظر تعیین قیمت محصولات مونتاژی شرکت‌های خودروساز است زیرا هر تغییر قیمت می‌تواند تبعاتی را برای مشتریان بازار به دنبال داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.