ضربه مهلک اوکراین به ارتش روسیه در باخموت

ارتش اوکراین اعلام کرد علی‌رغم هجوم مکرر نیروهای واگنر، ارتش کیف موفق شد در ضدحمله‌ای، برخی از مناطق باخموت را پس بگیرد. گفته شده که تلفات روسیه در پنج ماه گذشته در این شهر به ۲۰ هزار نفر رسیده است.

روز دوشنبه، یک ژنرال ارشد اوکراینی گفت که در جریان نبردی سنگین، اوکراینی‌ها موفق شدند روس‌ها را از برخی مواضع در باخموت خارج کنند.

به نوشته، خبرگزاری رویترز، کاخ سفید نیز باور دارد از ماه دسامبر، ۲۰ هزار سرباز روس کشته شده‌اند. سپهبد الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروی زمینی اوکراین گفت: شرایط در باخموت بغرنج است.

وی افزود در عین حال، دشمن در برخی نقاط شهر با ضد حمله ما مواجه شد و برخی از مواضع خود را رها کرد.

نبرد ۱۰ماهه بر سر شهر شرقی باخموت اهمیتی نمادین برای هر دو طرف پیدا کرده است. این شهر به نقطه ثقل جنگی تبدیل شده که از اواخر سال ۲۰۲۲، هیچ تغییر بزرگی به خود ندیده است.

دوشنبه‌شب، روسیه اوکراین را موشک‌باران کرد که دو کشته در شرق این کشور بر جای گذاشت، باعث حریق بزرگی شد و چندین ساختمان آسیب زد.

کاخ سفید در همان روز گفت که روسیه بیش از حد تدارکات خود را مصرف کرده است و در پنج ماه گذشته نیز، حدود ۱۰۰ هزار سرباز روس کشته یا زخمی شده‌اند. از مجموع ۲۰ هزار کشته‌شده، نیمی از آن متعلق به گروه واگنر است.

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر گفته بود که نیروهایش روزانه به ۳۰۰ تن مهمات نیاز دارند اما تنها یک‌سوم آن را دریافت می‌کنند.

 در سخنانی جداگانه، پریگوژین گفت که نیروهایش حدود ۱۲۰ متر در باخموت پیشروی کرده و در ۸۶ نیرو را در جریان آن از دست دادند.

سیرسکی گفت که نیروهای تازه‌نفس روس مرتباً به خط مقدم باخموت فرستاده می‌شوند و علی‌رغم تلفات بالا، آن‌ها هنوز نتوانسته‌اند شهر را تصرف کنند.

روسیه موفق شده که آهسته‌آهسته بخش‌هایی از باخموت را تصرف کنند؛ اما اوکراین در روز یکشنبه اعلام کرد که هنوز امکان تأمین تدارکات و مهمات برای مدافعین شهر وجود دارد.

انتظار می‌رود که کیف به زودی ضد حمله‌ای آغاز کرده و مناطق بزرگی از شرق و جنوب که توسط روسیه اشغال شده بود را پس بگیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.