کنعانی: در پیگیری حق‌آبه ایران از هیرمند کوتاه نیامده‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: موضوع حقابه نه فقط در حوزه افغانستان بلکه با دیگر همسایگان مشخصاً ترکیه، عراق و ترکمنستان نیز در گفت‌وگوها همواره مورد پیگیری دائمی ماست. جمهوری اسلامی ایران بر تحقق حقابه ملت ایران از رودخانه هیرمند با جدیت پیگیری دارد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به مناسبت روز گذشته گفت: روز ۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج فارس بود این روز را گرامی می‌داریم، خلیج فارس با عنوان یک اشترک فرهنگی تاریخی منطقه است. جمهوری اسلامی ایران حفظ و گسترش روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس را یکی از مهمترین راهبرد های خود می‌داند.

وی ادامه داد: امروز روز جهانی کار و کارگر است این روز را به همه قشر پرتلاش و زحمت‌کش کارگر تبریک عرض می‌کنیم. کارگران قشر سخت‌کوشی هستند که کار و فعالیت آنان بر همه ابعاد زندگی انسانی اثرگذار است.

کنعانی ادامه داد: فردا روز ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت علامه شهید مطهری است، به روح آن شهید گرانقدر درود و سلام می‌فرستیم. همچنین روز شهادت ایشان روز معلم است این روز را به همه معلمان گرانقدر و فرهنگیان سختکوشی که تربیت فرزندان و آیندگان ما برعهده این عزیزان است، تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

وی در رابطه با تحقق حقابه کشورمان از رودخانه هیرمند و از سایر رودخانه‌ها عنوان کرد: یکی از مطالبات ملت ایران از دستگاه دیپلماسی و همه دستگاه‌های دست‌اندرکار موضوع حقابه ایران از رودخانه‌های مشترک است، به ویژه اینکه رییس‌جمهور محترم نیز همواره بر ضرورت پیگیری حقابه ایران از رودخانه مشترک تأکید ویژه دارند. موضوع حقابه نه فقط در حوزه افغانستان بلکه با دیگر همسایگان مشخصاً ترکیه، عراق و ترکمنستان نیز در گفت‌وگوها همواره مورد پیگیری دائمی ماست. جمهوری اسلامی ایران بر تحقق حقابه ملت ایران از رودخانه هیرمند با جدیت پیگیری دارد. به ویژه در گفت‌وگوی وزیر محترم خارجه با سرپرست وزارت خارجه افغانستاناین موضوع مورد اشاره قرار گرفت. این مسأله در دوره‌های مختلف مذاکرات مورد تاکید و پیگیری بوده است. بر اساس توافق قبلی که داشتیم وزیر نیروی ما به افغانستان سفر کرده و از وضعیت سد و تأسیسات بازدید داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: طرف افغانستانی همواره بر حق جمهوری اسلامی ایران از رودخانه هیرمند اقرار دارد اما آن‌ها برای اجرای این موضوع دلایل و معذوراتی را مطرح می‌کنند که طبیعتاً این موضوع برای ما قانع کننده نیست و ما این را جزو پیگیری‌های جدی خودمان قرار دادیم. این موضوع جزو موضوعات دائمی مورد پیگیری و توجه آقای کاظمی قمی سرپرست سفارت و نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور افغانستان است. بنابراین ما امیدواریم که طرف افغانستانی هم به عنوان نشانه التزام به یک قرارداد بین‌المللی و همچنین به عنوان نشانه حسن نیت و پایبندی به حسن همسایگی با کشور مهم‌ منطقه جمهوری اسلامی ایران کوتاهی نکند و نسبت به اعطای کامل حقابه اقدامات را انجام دهد. با توجه به اینکه طرف افغانستانی به مشخصات فنی سد و موانع فنی به عنوان دلایل عدم عمل به تعهدات اشاره می‌کند، در گفت‌وگوی اخیر وزیر امور خارجه اعلام آمادگی کرد تا باتوجه به توانمندی‌های فنی و تجارب کشورمان یک هیات فنی مشورتی تشکیل شده و در کنار کارشناسان این کشور به بررسی شرایط بپردازند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.