واتساپ از تلگرام جلو زد/رونمایی از برگ برنده جدید

مارک زاکربرگ می‌گوید متاورس را رها نمی‌کنیم اما برای استفاده از هوش مصنوعی در واتساپ و سایر برنامه‌های متا، اشتیاق زیادی داریم.

در جلسه بررسی سود و حساب‌رسی ۱/۴ ابتدایی سال متا، واژه کارآمد بارها تکرار شد. مارک زاکربرگ، مدیرعامل مجموعه متا در سخنرانی خود درباره کار کردن کارآمد بیش از یک بار صحبت کرد و در ادامه به درآمدزایی کارآمد و سازمان‌دهی کارآمد هم اشاره داشت. به نظر می‌رسد زاکربرگ در فعالیت‌های اخیر هلدینگش شاهد ولخرجی‌ها و اقدامات نه چندان عاقلانه بوده و حالا با کارآمد کردن بخش‌های مختلف، قصد دارد کمپانی و سهام‌دارانش را به سودهای بیشتری برساند.

قطر میزبان جام جهانی ۲۰۲۷ شد

اما از بحث‌های کارآمد که بگذریم، زاکربرگ درباره AI و خوش‌بینی‌اش درباره آن صحبت‌های زیادی داشت. او می‌گوید هوش کامپیوتری در حال حاضر باعث بهبود درآمدزایی کمپانی شده و به نظر می‌رسد در آینده نه چندان دور، سیلی از چت‌بات‌های هوش مصنوعی وارد اپلیکیشن‌های پرکاربرد روزمره کاربران خواهد شد. درست همانند وقتی که یک قطار دیزلی با سرعت زیاد وارد یک ایستگاه پرجمعیت و شلوغ می‌شود.

مدیرعامل متا در ادامه توضیح داد که در حال حاضر فرصتی برای معرفی ایجنت‌های هوش مصنوعی به میلیاردها نفر فراهم شده و متا نیز در نظر دارد این فرآیند را با واتساپ و فیسبوک مسنجر پیش ببرد. البته سایر پلتفرم‌های این هلدینگ مانند فیسبوک و اینستاگرام هم ممکن است ابزارهای خلاقانه‌ای برای ساخت پست‌ها دریافت کنند که شامل ویدیوها و قابلیت‌های چندگانه خواهد شد. او درباره استفاده از هوش مصنوعی برای نمایش هوشمند تبلیغات و تمرکز بیشتر روی کاربران تجاری خبر داد.

مارک زاکربرگ در ادامه صحبت‌هایش با سهام‌داران متا بیان کرد: من پیش‌بینی می‌کنم این ابزارها چه برای کاربران معمولی و چه برای اکانت‌های تجاری با ارزش خواهند بود. برای نمونه من فکر می‌کنم زمانی که ما ایجنت‌های هوش مصنوعی را به واتساپ، برنامه‌های پیام‌رسان و پشتیبانی مشتریان بیاوریم کاربران زیادی از این تغییر خوشحال خواهند شد. به مرور زمان ما هوش مصنوعی را به متاورس هم خواهیم برد؛ جایی که کاربران بسیار راحت‌تر می‌توانند آواتارها، اشیا، دنیاها و کدهای خودشان را ساخته و آن‌ها را با یکدیگر پیوند بزنند.

در حالی که صحبت‌های زاکربرگ درباره چگونگی استفاده و یکپارچگی هوش مصنوعی با واتساپ و سایر زیرشاخه‌های متا در هاله‌ای از ابهام قرار داشت، متا در بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد از «AI Personas» در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان خود و همچنین اینستاگرام استفاده کند. به کارگیری هوش مصنوعی در اپلیکیشن‌ها ایده‌ای جالب و کمی تاریک است. هنوز مشخص نیست که متا می‌خواهد از چه مدل هوش مصنوعی برای زیرمجموعه‌هایش استفاده کند. برخی مدل‌ها مانند Auto-GPT یا BabAGI اکوسیستم‌هایی هستند که برای انجام کارهای مختلف و پیچیده‌تری نسبت به چت جی پی تی طراحی و ساخته شده‌اند اما هنوز برای ما روشن نیست که کدام یک از انواع هوش مصنوعی به سرویس‌های متا خواهد آمد.

زاکربرگ می‌گوید ایجنت‌های هوش مصنوعی درون متاورس قرار خواهند گرفت و چندان بعید نیست اگر در آینده برای این ایجنت‌ها یک صورت آواتاری در نظر گرفته شود و بتوانیم از طریق سیستم‌های واقعیت ترکیبی یا واقعیت مجازی با آن‌ها صحبت کنیم. او ادامه می‌دهد ساختن متاورس یک پروژه طولانی‌مدت خواهد بود اما بنیان و پایه‌اش ثابت بوده و ما به آن متعهد باقی می‌مانیم.

متا تنها پلتفرمی نیست که به کاربر اجازه طراحی آواتار تولید شده توسط هوش مصنوعی را می‌دهد. در روز چهارشنبه تیک تاک امکان ایجاد تا ۳۰ آواتار مختلف با استفاده از هوش مصنوعی ساخت عکس را برای کاربرانش فراهم کرده است.

مدیرعامل متا ادعا می‌کند اکوسیستم آزاد این هلدینگ توانسته هوش مصنوعی مدل خودش را منتشر کند. برای نمونه باید به مدل زبانی LLaMa و ابزار متن‌باز قسمت‌بندی عکس اشاره کنیم تا این صنعت در متا به حالت استاندارد خودش در بیاید. اگر میزان پیشرفت OpenAI با API اختصاصی و یکپارچه خودش را در همکاری با مایکروسافت در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد که افکار زاکربرگ کمی بلندپروازانه و به دور از واقعیت هستند.

زاکربرگ از صحبت قبلی‌اش درباره رها کردن متاورس و پرداختن به هوش مصنوعی برگشته و می‌گوید متا سال‌هاست که روی توسعه هوش کامپیوتری و متاورس کار می‌کند و تمرکزمان روی هر دوی آن‌ها به طور همزمان خواهد بود. رویترز در هفته گذشته اعلام کرد از نیمه سال ۲۰۲۲ یعنی زمانی که متا متوجه شد هوش مصنوعی تا چه میزان می‌تواند سودآور و سازنده باشد به طور گسترده روی این بخش تمرکز کرده و تقریبا متاورس را به فراموشی سپرده است. زاکربرگ اذعان دارد ما در توسعه هوش مصنوعی و پایه‌ریزی آن عقب نیستیم و برعکس، توانایی‌های زیادی برای گسترش و استفاده از آن در سرویس‌های مختلفمان را داریم.

گرچه هنوز کاربرد هوش مصنوعی برای کاربران خانگی و معمولی چندان مشخص نیست و از آن تنها آواتارهای عجیب و غریب دنیای متاورس را خواهیم دید، اما متا تنها شرکتی نیست که درباره هوش کامپیوتری به کاربران و سهام‌دارانش وعده و وعید می‌دهد. در روز چهارشنبه مایکروسافت گزارش سودآوری خود را منتشر کرد و مدیرعامل این کمپانی، ساتیا نادلا از سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری شرکتش در OpenAI و یکپارچه‌سازی این هوش مصنوعی با محصولاتی با بازار هدف کاربران معمولی خبر داد.

نادلا می‌گوید چت‌بات‌ها راه جدیدی خواهد بود تا مردم بتوانند از طریق بینگ، مرورگر اج، ویندوز و چت جی پی تی موضوع مورد نظرشان را جست‌وجو کنند. این موارد به مایکروسافت کمک خواهند کرد تا سلطه انحصاری موتور جست‌وجوی گوگل توسط بینگ به پایان برسد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.