اقدام جدید چین برای حل بحران اوکراین

وزارت خارجه چین روز چهارشنبه اعلام کرد که «لی هوی» نماینده ویژه چین در امور اورآسیا و سفیر سابق این کشور در روسیه، ریاست هیئت ویژه چین برای حل بحران اوکراین را بر عهده خواهد داشت.

لی هوی برای ۱۰ سال و از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹، سفیر چین در روسیه بوده است. 

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین روز چهارشنبه در جریان گفت‌وگوی تلفنی با «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین تاکید کرد که وی نماینده‌ای به اوکراین و دیگر کشورها برای رایزنی در خصوص حل بحران اوکراین ارسال خواهد کرد.

کاخ سفید خبر داد: کشته شدن دومین آمریکایی در درگیری‌های سودان

«یو جون" معاون مدیر کل اداره آسیای مرکزی و اروپای شرقی در وزارت امور خارجه چین نیز در کنفرانس خبری با خبرنگاران تایید کرد که لی هوی ریاست هیئت اعزامی به اوکراین را بر عهده خواهد داشت. 

وزارت امور خارجه چین اخیراً هم اعلام کرد پکن آماده تلاش‌ها در راستای ایجاد صلح در اوکراین بوده و امیدوار است طرف‌های درگیری در این زمینه همکاری کنند. چین پیش‌تر هم طرح صلحی را برای بحران اوکراین ارائه کرد که مورد استقبال کشورهای غربی قرار نگرفت. 

در این طرح آمده همه طرف‌ها باید عقلانیت و خویشتن‌داری از خود نشان دهند، از دامن زدن به تنش‌ها و اتخاذ اقدامات در جهت تشدید درگیری‌ها و خارج شدن اوضاع از کنترل جلوگیری و به تماس‌ بین روسیه و اوکراین و از سرگیری گفت‌وگوهای مستقیم و کاهش تنش تدریجی کمک کنند.

چین در سند پیشنهادی خود اعلام کرد مذاکره تنها راه‌حل بحران اوکراین است و همه تلاش‌ها برای حل مسالمت‌آمیز بحران باید مورد تشویق و حمایت قرار بگیرد. بنابر اعلام وزارت خارجه چین، پکن اصرار دارد که به منافع و نگرانی‌های امنیتی مشروع همه کشورها توجه کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.