آمریکا نمی‌تواند از عهده این چالش با چین بربیاید

در اوایل ماه مارس، ایران و عربستان سعودی توافق کردند که روابط دیپلماتیک خود را پس از هفت سال بازگردانند و توافقی را با میانجیگری چین امضا کردند که از آن با عنوان توافقی موفقیت‌آمیز برای منطقه یاد می‌شود. این مسئله چگونه جایگاه ژئوپلیتیکی آمریکا در منطقه را تحت تأثیر و آن را تغییر می دهد؟ پیامدهای درجه اول و دوم تضعیف حضور و موقعیت ایالات متحده در خلیج فارس به نفع رقیب اصلی ژئوپلیتیک واشنگتن چیست؟

به نوشته نشنال اینترست، در حالی که برخی نزدیکی عربستان و ایران را یک موفقیت دیپلماتیک قابل توجه برای چین می دانند، برخی دیگر ادعا می کنند که این چیزی بیش از تلاش پکن برای وارد شدن به یک منطقه استراتژیک و بازی در نقش صلح‌ساز نیست.

به هر حال، شکست کمپین «برون رفتن» چین، با هدف افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی و توسعه زیرساخت‌ها در خارج از کشور، باعث ضرر چند میلیارد دلاری شد. دیپلماسی گرگ جنگجوی پکن، که در آن مقامات رفتار تهاجمی و توهین آمیز از خود نشان دادند، نتیجه معکوس داشت. با این حال، تنش بین رقبای اصلی سنی و شیعه خاورمیانه، توانایی چین را برای تقویت روابط انرژی در منطقه بهبود می بخشد، در حالی که رقابت قدرت های بزرگ در خلیج فارس ممکن است تنش ها را در آنجا افزایش دهد.

مشروح این گزاارش را در اقتصادنیوز با تیتر «آیا چین موازنه قدرت خاورمیانه را تغییر داده است؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.