گزارش خبرگزاری فرانسه درباره بازگشت کروات به لباس مردان ایران
در این مطلب می خوانیم: در فروشگاه معروف در شمال تهران، محمد جواد یک کروات انتخاب کرد. این اولین کرواتی است که در طول عمرش می خرد. از سال ها قبل این بخش از لباس مردانه در ایران با ادعای "نماد انحطاط غربی" ممنوع بود.
این دندانپزشک ۲۷ ساله تصمیم گرفت کروات بخرد تا شیک تر باشد و تحسین خانمی که می خواهد با او ازدواج کند را برانگیزد. این جوان ایرانی در حالی که فروشنده در حال درست کردن کروات او بود گفت: زدن کروات شبیه داشتن ماسک قبل از کروناست. مردم به فرد دارای کروات با تعجب نگاه می کنند و حتی بعضی وقت ها منفی. این مسئله، فرهنگی است.
محمد جواد ادامه داد: هر روز کروات نمی زنم اما فکر می کنم باعث خوشتیپی می شود. تغییر نظر مردم درباره کروات زمان می برد اما این تغییر آغاز شده است.
این فروشگاه در محله گران قیمت جردن تهران در ویترین خود انواع کروات ها با رنگ های مختلف را به نمایش گذاشته است. برخی از جنس پشم هستند و برخی دیگر از جنس پنبه.
معاون ۳۵ ساله فروشگاه زاگرس (محمد ارجمند) هم گفت: ماهانه ۱۰۰ کروات می فروشیم. از ترکیه وارد می کنیم اما برخی از آنها تولید ایران هستند.
او توضیح داد: مشتریان، آنها را می خرند تا در میهمانی ها یا محل کار استفاده کنند. از هر ۱۰ نفری که در این منطقه عبور می کنند ۲ نفر کروات دارند. افرادی که از کروات استفاده می کنند روبه افزایش هستند.
مدیر فروش ۳۸ ساله این فروشگاه (علی فتاحی) هم گفت که اعتراضات سال گذشته بر فروش شرکت "تاثیری نداشته است".
نماد انحطاط
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که حکومت شاه را در سال ۵۷ سرنگون کرد روحانیون که قدرت را به رهبری آیت الله روح الله خمینی به دست گرفتند کروات را ممنوع کردند. آنها کروات را نماد تسلیم شدن در برابر فرهنگ غربی می دانستند. این را یکی از بازرگانان ایرانی که خواست نامش منتشر نشود گفت.
او افزود: طبقه حاکمان جدید، کروات را علامت انحطاط می دیدند.
وزیران، دیپلمات ها و کارمندان ارشد ادارات دولتی یا روسای شرکت های دولتی زیر کت پیراهن می پوشند و البته بدون کروات. آنها دکمه های یقه پیراهن را باز یا بسته نگه می دارند.
"مسعود ملابانه" وکیل دادگستری هم گفت داشتن کروات، قطعا جرم نیست نه براساس قانون و نه براساس شریعت اسلامی اما برخی محدودیت ها درباره لباس در مکان های مشخصی مثل تلویزیون وجود دارد.
برای دهه ها کروات در فروشگاه ها غایب بود اما در دوره رئیس جمهوری اصلاح طلب ( ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴) کروات بازگشت.
برای انتخاب کروات مناسب، محمدجواد به همراه مادرش به فروشگاه آمده است. مادر محجبه نه تنها محمدجواد را به خرید کروات تشویق کرد بلکه از فروشنده خواست چگونگی بستن آن را آموزش دهد.
مادر محمدجواد که خود کارمند و بیش از ۵۰ سال سن دارد گفت: برخی اوقات برخی تلاش کردند کروات را منع کنند دلیلش هم این بود که آن را علامت غربگرایی می دانستند.
در همان خیابان، مهران شریفی ۳۵ ساله مدیر فروشگاه برند فرانسوی "پیر کاردین" گفت جوانان جذب کروات می شوند زیرا به تیپ آنها وقار را اضافه می کند.
او عکس پدربزرگش را نصب کرده که مانند پدرش خیاط بود و کروات دارد.
وی گفت: غالبا جوانان برای انتخاب لباس می آیند. به آنها پیشنهاد می کنیم کروات را امتحان کنند.
کروات برای ایرانیانی که در سفارتخانه های خارجی در تهران فعالیت می کنند الزامی است اما اکثر آنها بعد از خروج از محل کار و ورود به خیابان کروات را در می آورند تا مورد تمسخر قرار نگیرند.
صادق ۳۹ ساله که در یکی از سفارتخانه های خارجی در تهران فعالیت می کند گفت: وقتی به سفارت می رسم کروات می زنم چون نمی خواهم در خیابان کروات بزنم و توجه مردم را به خودم جلب کنم. مردم فکر می کنند کسی که کروات می زند خارجی است یا اینکه نشست خیلی رسمی با خارجی ها دارد.
وی افزود: مسئله به قواعد لباس پوشیدن مربوط است. این قواعد مکتوب نیستند اما وقتی در سفارت کار می کنید همکاران شما می گویند باید آن را داشته باشید.
بخش سایتخوان، صرفا بازتابدهنده اخبار رسانههای رسمی کشور است.