اشتراک نظر ترامپ و رقیب احتمالی اش درباره مهم نبودن کمک به اوکراین

رقیب احتمالی دونالد ترامپ در رقابت‌ انتخاب نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه آمریکا حمایت از اوکراین را بااهمیت ندانست.

«ران دسانتیس»، فرماندار ایالت فلوریدای آمریکا و از رقبای احتمالی «دونالد ترامپ» در رقابت تعیین نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه در مصاحبه‌ای گفت، حمایت کشورش از اوکراین در جنگ با روسیه را «امری حیاتی» برای آمریکا نمی‌داند.

به نوشته خبرگزاری «فرانسه»، با اتخاذ این موضع، حالا هم دسانتیس و هم ترامپ به عنوان دو کاندیدای ریاست جمهوری پیشتاز حزب جمهوریخواه، حمله روسیه به اوکراین را یک اولویت در سیاست خارجی تلقی نمی‌کنند.

دسانتیس ۴۴ ساله به شبکه «فاکس نیوز» گفت، آمریکا «منافع ملی حیاتی فراوان» دارد اما «اینکه در یک مناقشه منطقه ای بین اوکراین و روسیه بیشتر درگیر شود یکی از آنها نیست.»

دسانتیس که تقریبا پیوستنش به رقابت تعیین نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه برای سال ۲۰۲۴ قطعی است، حالا همراه با دونالد ترامپ این موضع مشترک را ضد سیاست تشکیلات حاکم بر حزب درباره حمایت از اوکراین اتخاذ کرده است.

دسانتیس موضع خود را در پاسخی کتبی به یک پرسشنامه شبکه «فاکس نیوز» از نامزدهای ریاست جمهوری مهم حزب جمهوریخواه که از آنها دیدگاه‌هایشان را درباره یکی از محوری‌ترین مسائل سیاست خارجی آمریکا در انتخابات سال آینده پرسید مطرح کرد.

از او پرسیده شد، آیا ضدیت با روسیه در اوکراین یکی از منافع ملی استراتژیک آمریکا است یا خیر.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، با وجود آنکه حزب جمهموریخواه آمریکا به طور سنتی به نفع تعامل قوی آمریکا در صحنه جهانی موضع گرفته است، این پاسخ دسانتیس نشان دهنده وجود شکافی بزرگ در داخل این حزب و چالش‌آفرینی برای تشکیلات حاکم بر آن است.

دسانتیس گفت: «چک سفید امضای بالقوه بایدن برای تامین بودجه این جنگ تا هر زمان که طول بکشد، آن هم بدون هیچ هدف و مسئولیت پذیری مشخص، باعث انحراف توجه ما از فوری‌ترین چالشهای کشورمان می‌شود.»

بر اساس این گزارش دونالد ترامپ در پاسخ به همین سوال درباره حیاتی بودن حمایت از کی‌یف برای واشنگتن جواب داد: «خیر این برای آمریکا حیاتی نیست اما برای اروپا حیاتی است.»

پیش از این مقامات تشکیلاتی حزب جمهوریخواه در حمایت از دفاع از اوکراین صحبت کرده و این کار را برای منافع امریکا ضروری دانسته بودند.

«میچ مک کانل»، رهبر جمهوریخواهان مجلس سنای آمریکا ماه گذشته میلادی به کنفرانس امنیتی مونیخ ادعا کرد: «گزارش ها درباره اینکه حمایت جمهوریخواهان از رهبری قدرتمند آمریکا در جهان مرده است، مبالغه آمیزهستند.»

دسانتیس با این وجود سالها قبل بعد از آنکه روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه جزیره کریمه را به خاک خود ملحق کرد از دادن کمک نظامی به اوکراین حمایت کرده بود.

او همچنین از یک قطعنامه با موضوع فشار به «باراک اوباما»، رئیس جمهور اسبق آمریکا برای کمک به اوکراین «برای دفاع از خاک حاکمیتی خود در برابر تهاجم تحریک نشده و مداوم فدراسیون روسیه با اعطای سلاح» حمایت کرده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.