پاسخ زلزله شناس جنجالی هلندی به اتهام شیادی

برکلند در مصاحبه‌ای در ۱۳ اکتبر ۱۹۸۹ که در Gilroy Dispatch منتشر شد، پیش‌بینی کرد که بین ۱۴ تا ۲۱ اکتبر، زلزله‌ای به قدرت ۳.۵ تا ۶ ریشتر در ساحل سانفرانسیسکو به وقوع خواهد پیوست و چهار روز بعد از همان مصاحبه، زلزله ۶.۹ ریشتری در همان منطقه، رخ داد.

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲

بعد از وقوع زلزله مرگبار و دردناک در ترکیه و سوریه، توئیت یک کاربر هلندی به نام فرانک هوگربیتز، حسابی سر و صدا کرد.

این فرد، مدتی قبل از وقوع این زلزله سهمگین، در صفحه رسمی‌اش در توئیتر، وقوع چنین زلزله شدیدی را در مناطق جنوبی ترکیه پیش‌بینی کرده بود و بعد از آنکه این اتفاق رخ داد، او حسابی مشهور شد و حالا بیش از یک میلیون فالوور دارد.

هوگربیتز مدعی است که به‌عنوان محقق در سازمانی به نام بررسی هندسه منظومه شمسی (SSGEOS) به فعالیت می‌پردازد و حالا نسبت به انتساب یک پیش‌بینی به او در مورد وقوع زلزله در پاکستان و افغانستان واکنش نشان داده و در کل کل با یکی از کاربران و در دفاع از اینکه پیش‌بینی زلزله وجود دارد، از فرد دیگری که در این زمینه موفق بوده، نام برده است.

ماجرای کل کل هوگربیتز و دکتر فیل

هوگربیتز در توئیت اخیرش که روز بیست و چهارم فوریه منتشر شد، نوشت:«وب‌سایتی به نامhttp://frankhoogerbeet.com که متعلق به من نیست، ادعای کذبی را مطرح کرده و نوشته:" فرانک هوگربیتز، پیش‌بینی کرده که زلزله آتی در پاکستان، افغانستان و هند و بخش غربی اقیانوس هند به وقوع خواهد پیوست" اما واقعیت این است که سازمان SSGEOS هرگز این‌گونه پیش‌بینی‌هایی را انجام نمی‌دهد.»

کاربری به نام دکتر فیل هم در پاسخ به او نوشته:« نه سازمان زمین‌شناسی آمریکا و نه هیچ دانشمند دیگری هرگز یک زلزله بزرگ را پیش‌بینی نکرده. ما نمی‌دانیم که چطور این کار انجام می‌شود و انتظاری هم نداریم که آینده قابل پیش‌بینی باشد. دانشمندان سازمان زمین‌شناسی آمریکا فقط می‌توانند احتمال وقوع یک زلزله مهم را محاسبه کنند.»

البته دکتر فیل، کاربری معمولی است که در بیوگرافی‌اش در توئیتر خود را مقیم لبنان و یک گزارشگر ارشد و تولید کننده تلویزیونی، مشاور شبکه‌های اجتماعی و معلم معرفی کرده است.

 

hoogerbeets.jpg

 

فرانک هوگربیتز هم در پاسخ به او نوشته:« جیم برکلند، محقق سازمان زمین‌شناسی آمریکا موفق به پیش‌بینی یک زلزله بزرگ شده بود و سازمان زمین‌شناسی آمریکا به او گفته بود که اجازه انجام این کار را ندارد و دوماه او را تعلیق کرد.» و در ادامه جلدی از یک کتاب با نام "مردی که زلزله‌ها را پیش‌بینی می‌کند" که درمورد برکلند نوشته و منتشر شده را بازتاب داد.

در توضیح مختصر این کتاب می‌خوانیم:« جیم برکلند، زمین‌شناسی از کالیفرنیا بود که زلزله معروف ۱۷ اکتبر سال ۱۹۸۹ که در خلیج سانفرانسیسکو رخ داد را پیش‌بینی کرد. این اولین کتابی است که توانایی عجیب یک زمین‌شناس در پیش‌بینی زمین‌لرزه‌ها در جهان را توصیف می‌کند و شامل داستان‌هایی از بازماندگان زلزله و جزئیات زیادی درباره فعالیت‌های لرزه‌ای در مناطق زلزله‌خیز جهان است.»

 

FpvfmwGWIAAMsSC.jpg

 

جیم برکلند کیست؟

جیمز برکلند متولد ۱۹۳۰ یک زمین‌شناس آمریکایی بود که در سال ۲۰۱۶ درگذشت و شهرت اصلی‌اش به پیش‌بینی زلزله‌ها، از جمله زلزله سال ۱۹۸۹ در آمریکا و زلزله ۱۹۹۴ در نورتریج بود. او این ایده رایج را مطرح کرد که برخی افراد نسبت به زلزله‌ها حساس هستند.

او در سال ۲۰۰۶، در کتابی با نام "مردی که زلزله را پیش‌بینی می‌کند" به دنیا معرفی شد که این کتاب حاوی برخی از تئوری‌های او برای پیش‌بینی زلزله‌ها، از جمله جزر و مد، ماه، سرگردانی حیوانات خانگی، سگ‌ها و گربه‌های گم شده و تغییرات میدان مغناطیسی است. البته لازم به ذکر است که هیچ یک از روش‌ها و پیش‌بینی‌های او در هیچ ژورنال علمی منتشر نشده و بسیاری از همتایان او، پیش‌بینی‌هایش را به چالش و مناقشه کشیدند و بسیاری از دانشمندان نیز او را یک دلقک نامیدند.

برکلند در دانشگاه برکلی کالیفرنیا در رشته زمین‌شناسی تحصیل کرد و برای سازمان زمین‌شناسی آمریکا کار می‌کرد و از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۴ که بازنشسته شد، در سانتاکلارای آمریکا به‌عنوان زمین‌شناس مشغول به کار بود.

بیشتر بخوانید:توییت جنجالی جدید مرد هلندی که از زلزله مرگبار ترکیه به فالوور میلیونی رسید/ واکنش جالب کاربران به او!

او پیش‌بینی‌هایش درباره زلزله را در وب‌سایت یا خبرنامه خود منتشر می‌کرد و یا در مصاحبه‌هایی در موردشان به صحبت می‌پرداخت. او در مصاحبه‌ای در ۱۳ اکتبر ۱۹۸۹ که در Gilroy Dispatch منتشر شد، پیش‌بینی کرد که بین ۱۴ تا ۲۱ اکتبر، زلزله‌ای به قدرت ۳.۵ تا ۶ ریشتر در ساحل سانفرانسیسکو به وقوع خواهد پیوست و چهار روز بعد از همان مصاحبه، زلزله ۶.۹ ریشتری در همان منطقه، رخ داد. همین اتفاق سبب شد تا مقامات دولتی از برکلند بخواهند تا دیگر پیش‌بینی نکند؛ چرا که باعث ایجاد رعب و وحشت می‌شود و از همین رو برای دو ماه از فعالیت کاری‌اش محروم شد.

برکلند در مارس سال ۲۰۱۱ نیز با فاکس‌نیوز گفتگو کرد و یک زلزله عظیم در کالیفرنیا در بین روزهای ۱۹ تا ۲۶مارس سال ۲۰۱۱ را پیش‌بینی کرد. او از عواملی مثل موج‌های بلندی که در ۱۸سال اخیر بی‌سابقه بوده و نزدیکی کره ماه به زمین، نام برد ولی چنین زلزله‌ای هرگز رخ نداد.

برکلند تا ژوئن سال ۲۰۱۰ تمام پیش‌بینی‌هایش درباره زلزله را در وب‌سایت و خبرنامه‌اش منتشر می‌کرد و به گفته خودش، نرخ دقت این پیش‌بینی‌ها ۷۵% بوده.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.