ثبت تصویر از کهکشان‌هایی که از نظر تئوری نباید وجود داشته باشند!

تلسکوپ فضایی جیمز وب تصاویر عجیبی را به اشتراک گذاشته که در آن شاهد شش کهکشان هستیم که از نظر تئوری نباید وجود داشته باشند.

تلسکوپ جیمز وب از زمانی که در سال گذشته وارد فاز عملیاتی خود شد، تصاویر و نما واضح‌تری از اجرام آسمانی ارائه کرده است که ویژگی‌های پنهان آن را شکار می‌کند. اکنون، طبق مطالعه‌ای که توسط یک تیم بین‌المللی از اخترفیزیکدانان روی تصاویر این تلسکوپ انجام شده، جیمز وب کهکشان‌هایی را به تصویر کشیده که عملاً نباید وجود داشته باشند.

دانشمندان با بررسی تصاویر گرفته شده توسط جیمز وب در نزدیکی دب اکبر، شش کهکشان بالقوه را پیدا کردند که ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ ( Big Bang ) تشکیل شده‌اند. این موضوع که آن‌ها تقریباً ۱۳ میلیارد سال سن دارند برای دانشمندان عجیب و غریب نبوده، بلکه نکته عجیب این است که طبق محاسبات دانشمندان، می‌توانند به اندازه کهکشان راه شیری ستاره داشته باشند.

تصویر مرموز جیمز وب با حضور کهکشان‌های باستانی

ثبت تصویر از کهکشان‌هایی که از نظر تئوری نباید وجود داشته باشند!

دانشمندان توضیح می‌دهند که این کهکشان‌ها تحت تئوری کیهان‌شناسی فعلی نباید وجود داشته باشند، زیرا در آن زمان ماده کافی برای تشکیل کهکشان‌ها وجود نداشته است. چیزی که در این تصاویر دیده می‌شود، چند نقطه نوری مبهم اما بسیار درخشان است که به رنگ قرمز دیده می‌شوند، به این معنی که آن‌ها قدیمی هستند.

«جوئل لجا»، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: «برای اولین بار به جهان بسیار اولیه نگاه کردیم و هیچ ایده‌ای نداشتیم که قرار است چه چیزی را پیدا کنیم. در نهایت چیزی فوق‌العاده غیرمنتظره پیدا کردیم که در واقع مشکلاتی را برای علم ایجاد می‌کند. این تصویر تصور اولیه مربوط به شکل‌گیری کهکشان‌های اولیه را زیر سوال می‌برد.»

مسن و پرجرم به‌نظر رسیدن این 6 کهکشان در عکس‌های جیمز وب به این معنی است که در مدت کوتاهی پس از بینگ بنگ، صدها ستاره در سال شکل می‌گرفته است. در مقایسه، کهکشان راه شیری هر سال فقط حدود یک تا دو ستاره جدید تشکیل می‌دهد. همچنین این کهکشان بالقوه با وجود داشتن تعداد زیادی ستاره، حدود 30 برابر فشرده‌تر از کهشکان ما هستند.

در نهایت دانشمندان اعتراف کردند که نقاط قرمز مبهم این تصاویر می‌تواند چیز دیگری مانند اختروش ضعیف یا سیاه‌چاله کلان‌جرم باشد. آن‌ها به داده‌های بیشتری نیاز دارند و فکر می‌کنند که تا سال آینده اطلاعات رسمی بیشتری در این رابطه منتشر خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.