احکام رتبه‌بندی معلمان و پاداش پایان به کجا رسید؟

مهدی محمدیان (فعال صنفی معلمان) در انتقاد از طولانی شدنِ روند صدور احکام رتبه‌بندی و برخی دیگر از مشکلات معلمان گفت: در این مدت مسئولان وزارتِ آموزش و پرورش شفاف با معلمان صحبت نکردند که بگویند مثلا علت تأخیر در اجرایی شدنِ این قانون چه بوده است، چرا آیین‌نامه به این شکل نوشته شده و چطور از حق و حقوق ما دفاع کردند.

توضیحات وکیل حمید قره‌حسنلو درباره وضعیت جسمانی موکلش

ابتدای اسفندماه ۱۴۰۰ شورای نگهبان با رتبه‌بندی معلمان موافقت کرد و شانزدهم اسفندماه همان سال نیز رئیس مجلس این مصوبه را برای اجرا به دولت فرستاد. از آن تاریخ تا به امروز نزدیک به یک سال گذشته و تا این لحظه تنها بخشی از علی‌الحسابِ رتبه‌بندی برای معلمان واریز شده است.

لایحه رتبه‌بندی معلمان ۲۵ اسفند سال ۹۹، در آخرین روزهای دولت دوزادهم، وارد مجلس شد و کلیات آن هجدهم خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید. این لایحه یکبار به شورای نگهبان ارسال و برگشت خورد. سرانجام بعد از تغییرات بسیار، ابتدای اسفندماه ۱۴۰۰ شورای نگهبان با رتبه‌بندی موافقت کرد و شانزدهم اسفندماه همان سال نیز رئیس مجلس این مصوبه را برای اجرا به دولت فرستاد. از آن تاریخ تا به امروز نزدیک به یک سال گذشته و تا این لحظه تنها بخشی از علی‌الحسابِ رتبه‌بندی برای معلمان واریز شده؛ موضوعی که مورد انتقاد معلمان قرار گرفته است. آن‌ها از خیلی وقت پیش منتظر صدور احکام خود هستند و حالا نگرانند این موضوع تا پایان امسال هم به نتیجه نرسد.

مهدی محمدیان (فعال صنفی معلمان) در انتقاد از طولانی شدنِ روند صدور احکام رتبه‌بندی و برخی دیگر از مشکلات معلمان گفت: حدود یک سال از تصویبِ قانون رتبه‌بندی معلمان می‌گذرد اما هنوز حکمی برای شاغلان صادر نشده است. البته وزارت آموزش و پرورش از صدور فایل نگارش رتبه‌بندی برای مناطق خبر داده و گفته می‌شود هیأت ممیزه‌ها در حال تائید و بررسی بیشترِ رتبه‌ها هستند اما بحث اینجاست که حدود یک سال از تصویبِ این قانون گذشته و معلمانِ چشم انتظارِ صدور احکام خود هستند، ضمن اینکه در طول این مدتِ مباحثِ بسیاری در مورد امتیازها و پرداختِ معوقات و غیره مطرح شده اما چون وزارت آموزش و پرورش در موردِ آن‌ها شفاف‌سازی نکرده، وضعیتِ بلاتکلیفی معلمان را آزار می‌دهد. 

محمدیان ادامه داد: در این مدت مسئولان وزارتِ آموزش و پرورش شفاف با معلمان صحبت نکردند که بگویند مثلا علت تأخیر در اجرایی شدنِ این قانون چه بوده است، چرا آیین‌نامه به این شکل نوشته شده و چطور از حق و حقوق ما دفاع کردند. 

این فعال صنفی گفت: موضوع دیگر در بحث رتبه‌ها تغییر امتیازات مربوط به برخی از آیتم‌هاست؛ در آیین‌نامه و شیوه‌نامه برای نحوه‌ی امتیازدهی، امتیازاتی برای برخی اقدامات درنظر گرفته شده بود که به گوش می‌‎رسد برخی از این امتیازات کاهش و یا جابه‌جا شده است. به طور مثال، امتیاز مربوط به مشارکت در مدرسه مثل حضور در ستاد تربیتی، شورای مدرسه، انجمن و غیره از ۶ امتیاز به ۳ امتیاز کاهش پیدا کرده است. 

محمدیان گفت: این کاهش‌ها باعث شده همکاران ما با کاهش رتبه مواجه شوند. اگه معتقدیم مدرسه رکن تحول آموزشی و تربیتی است و معلم باید سطح خود را بالا ببرد، چرا آیتم‌هایی که مربوط به فعالیتِ معلمان در مدرسه است کاهشِ امتیاز پیدا کرده است؟ ضمن اینکه بیشترین فعالیتِ همکاران ما در این حوزه بوده پس این کاهش امتیاز سبب می‌شود رتبه‌ی بسیاری از معلمان کاهش پیدا کند. از وزارت آموزش و پرورش انتظار داریم در این خصوص شفاف‌سازی کند و از طرفی از مجلس به عنوان ناظر بر عملکرد دولت انتظار داریم به طور دقیق این موارد را کنترل کند. 

این فعال صنفی در خصوص معوقاتِ رتبه‌بندی نیز گفت: در این خصوص گاهی شنیده می‌شود که قرار است معوقاتِ رتبه‌‎‌بندی از یک مهرماه پرداخت شود در حالیکه معوقات باید از تاریخ اجرای آن یعنی ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ پرداخت شود. بارها در این خصوص صحبت شده و آقای منادی، ریاست کمیسیون آموزش مجلس، از همان ابتدا تأکید کردند معلمان نگران زمانِ اجرای رتبه‌بندی نباشند، معوقات از ۳۱ شهریور پرداخت خواهد شد. البته بخشی از معوقات پرداخت شده اما خیلی از این معوقات مانده و ما می‌خواهیم وزارت آموزش و پرورش شفاف بگوید که قرار است چه کار کند؟ خواسته‌ی قانونی معلمان این است که تمام معوقات براساس حکم کارگزینی از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ پرداخت شود. 

محمدیان گفت: اگر تا دیروز رتبه‌بندی را به عنوان مُسکن می‌دیدیم، امروز با این افزایشِ نرخ تورم دیگر حتی در حد مُسکن هم نیست و افزایش حداکثر دو تا سه میلیون تومانیِ حقوق نمی‌تواند جوابگوی مشکلاتِ ما باشد. معلمان در بین کارکنان دولت، پایین‌ترین سطح دریافتی را دارند و هیچ پرداختی‌ای جز آنچه در حکم کارگزینی‌اشان آمده ندارند، این درحالیست که سایر کارکنان دولت از مزایای دیگری بهره‌مند هستند. 

وی بیان کرد: برخی از دستگاه‌ها برای کارکنانشان فوق‌العاده ویژه در نظر گرفتند و خیلی از دستگاه‌ها هم در حال تلاش برای برقراری این امتیاز هستند، ما انتظار داریم وزارت آموزش و پرورش پیگیرِ برقراریِ فوق‌العاده ویژه با ضریب ۵۰ برای همه معلمان باشد. 

محمدیان همچنین به تأخیر در پرداختِ پاداش پایان خدمت فرهنگیان اشاره کرد و گفت: تنها دلخوشی معلمان همین پاداشی است که پایان سی‌سال خدمت دریافت می‌کنند که شاید این مبلغ بتواند بخش کوچکی از مشکلات آن‌ها را حل کند اما متأسفانه این پاداش دیر و بعضا یک سال بعد از بازنشستگی پرداخت می‌شود. 

وی بیان کرد: با توجه به نرخ تورم فزاینده، پرداختِ این مبلغ بعد از یک سال باعث می‌شود بخش زیادی از ارزش آن از بین برود. معلمان بعد از سی سال زحمت با این حقوق‌های ناچیز بازنشسته می‌شوند و ما انتظار داریم کمتر از یک ماه پاداش پایان خدمت خود را دریافت کنند. 

این فعال صنفی گفت: اگر در قانون بودجه سالانه برای این موارد اعتبار در نظر گرفته شده، چرا باید پرداختِ آن تا این حد طول بکشد و معلمان زمانِ زیادی چشم انتظار دریافتِ حق قانونی خود باشند؟!

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.