احضار مایک پنس برای شهادت علیه ترامپ

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا برای شهادت در تحقیقات قضایی علیه دونالد ترامپ احضار شده است.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، گزارش شده که این احضاریه در خصوص پرونده‌ای است که دونالد ترامپ را متهم می‌کند که به دنبال باطل کردن انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بود.

ایران می‌خواهد پلن B را اجرا کند؟

جک اسمیت، بازپرس ویژه وزارت دادگستری نیز در حال تحقیق در مورد رسیدگی به پرونده‌ مربوط به نگهداری اسناد طبقه بندی شده توسط ترامپ است.

این احضاریه موجب فشار مضاعفی بر پنس می‌شود زیرا وی ممکن است برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اعلام نامزدی کرده و رقیب ترامپ شود. همچنین عدم اجرای این احضاریه می‌تواند عواقب قانونی جدی برای پنس داشته باشد.

برخی منابع به رسانه‌های آمریکایی گفته‌اند که این احضاریه مربوط به تلاش‌های ترامپ برای لغو نتیجه انتخابات و شورش هوادارانش در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ است.

بازپرس ویژه همچنین تحقیقاتی موازی دیگری را در مورد اسناد طبقه بندی شده‌ای که در بازرسی از خانه دونالد ترامپ در فلوریدا پیدا شده بود، پیگیری می‌کند.

نه مایک پنس و نه وزارت دادگستری تایید نکردند که احضاریه‌ای صادر شده است.

صدور احضاریه نقطه عطفی در تحقیقات دو ساله است، تحقیقاتی که از ماه نوامبر و با انتصاب یک بازپرس ویژه جدی‌تر شده است.

ترامپ پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ علنا معاون رئیس‌جمهور را برای جلوگیری از انتقال قدرت تحت فشار قرار داد.

امتناع پنس برای اجابت درخواست‌های ترامپ، باعث شد که وی به او حمله کند و حامیان ترامپ هنگام حمله به کنگره در جریان شورش، شعار «مایک پنس را اعدام کن» سر دادند.

طبق گزارش‌ها، معاون سابق رئیس جمهوری در حال بررسی پیشنهاد ورودش به رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۲۴ است، انتخاباتی که ترامپ پیشتر وارد آن شده و کارزار انتخاباتی خود را آغاز کرده است.

پنس که فرماندار سابق ایالت ایندیانا است، قبلا در برابر شهادت در کمیته مجلس نمایندگان تحت رهبری دموکرات‌ها در خصوص شورش ۶ ژانویه، مقاومت کرده بود.

مشخص نیست که آیا بازرسان به دنبال بازجویی از پنس در مورد پرونده‌های محرمانه هستند یا خیر.

در ژانویه، دستیاران پنس به مقامات آمریکایی گفتند که اسناد طبقه بندی شده را در خانه معاون رئیس جمهوری سابق پیدا کرده‌اند.

این جستجو پس از آن انجام شد که اسناد مشابهی در خانه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در دلاور و در دفتری که وی در واشنگتن از آن استفاده می‌کرد، کشف شد. رابرت هور، یک بازپرس ویژه دیگر، در حال بررسی پرونده‌های بایدن است.

مارک شورت، رئیس دفتر سابق پنس، روز چهارشنبه به سی‌ان‌ان گفت که انتظار می‌رود اف‌بی‌آی خانه معاون رئیس‌جمهوری سابق را برای یافتن هرگونه اسناد اضافی «در آینده نه چندان دور» جستجو کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.