شکایت مردم ترکیه از عملکرد دولت در مناطق زلزله‌زده

«خبرگزاری فرانسه» روز چهارشنبه در گزارشی از مناطق زلزله زده ترکیه نوشت، هر لحظه که می‌گذرد، «فیرات» شهروند ترکیه‌ای  امکان  یافتن پسر عموی خود را زیر آوارهای یک ساختمان در شهر «غازی عینتاپ» در جنوب ترکیه ضعیف می‌داند. امید این جوان ۲۳ ساله با خشم نسبت به واکنش دولت ترکیه برابر زلزله جایگزین شده است.

بر اساس این گزارش، زمین لرزه ۷.۸ ریشتری بامداد دوشنبه بیش از ۹۵۰۰ نفر را در مناطقی از ترکیه و سوریه کشت، ده‌ها هزار نفر را مجروح کرد و بسیاری دیگر را در سرمای زمستان بدون سرپناه گذاشت.

به گفته شاهدان، علیرغم اهمیت هر دقیقه، هیچ گروه امدادی در ۱۲ ساعت اول بحرانی پس از فاجعه به محل حادثه نرسید و بستگان قربانیان و پلیس محلی را مجبور کرد تا خرابه‌ها را با دستان خود پاکسازی کنند.

ساکنان مناطق زلزله زده به خبرگزاری فرانسه گفتند که وقتی امدادگران سرانجام عصر دوشنبه آمدند، آنها فقط چند ساعت قبل از شب کار کردند. دینز شهروند ترکیه‌ای گفت که در سرمای بد، او و بستگانش سعی می‌کنند خود را  کنار آتشی که در هوای آزاد روشن کرده‌اند، گرم کنند.

او با اشاره به اخذ مالیاتی به نام «مالیات زلزله» که پس از زلزله عظیم که بخش‌های وسیعی از شمال غرب ترکیه را پیشتر ویران کرد و ۱۷۴۰۰ نفر را کشته بود، پرسید: «مالیات‌های ما که از سال ۱۹۹۹ جمع‌آوری شده کجا رفته است؟»

این درآمدها که اکنون ۴.۶ میلیارد دلار تخمین زده می شود قرار بود برای پیشگیری از بلایا و توسعه خدمات اضطراری هزینه شود، اما اینکه این پول چگونه خرج شده ،مشخص نیست.

«سرن سویلو» از اعضای گروه داوطلب کمک امدادی گفت: «ما به مکان‌هایی می‌رویم تا به افرادی کمک کنیم که در ابتدا قرار بود توسط هلال احمر نجات یابند، اما هیچ کمکی نمی‌شود.»

این گزارش حاکیست، در غازی عینتاپ که پس لرزه های شدید در آن موج می‌زند، ساکنان تقریبا چیزی ندارند. مغازه‌ها بسته هستند، وسایل گرمایشی سوخت ندارند زیرا خطوط گاز برای جلوگیری از انفجار قطع شده و یافتن بنزین دشوار است. تنها نانوایی‌ها با صف‌های طولانی باز مانده‌اند.

در خاتمه این گزارش آمده است،  بسیاری از بازماندگان احساس می‌کنند که رها شده‌اند، آن‌ها با هوای سرد نیز مبارزه می‌کنند به‌ویژه از آنجایی که بسیاری از آن‌ها بدون اینکه حتی زمانی برای پوشیدن کفش‌ها در زمان وقوع زلزله داشته باشند، به بیرون هجوم آوردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.