کیهان حامی سلبریتی‌های ترکیه شد/ سلبریتی‌های ایرانی بی‌مسئولیتند

این روزنامه نوشت: بسیاری از چهره‌های مشهور هنری و ورزشی و حتی اقتصادی و سیاسی ترکیه ضمن دعوت مردم مناطق مختلف این کشور برای ارسال کمک‌ها و امدادرسانی به زلزله‌زدگان این کشور، کارنامه درخشانی از خود به‌جای گذاشتند و طی سه روز اخیر با روش‌های مختلف در حال جمع‌آوری کمک به زلزله‌زدگان هستند.

سلبریتی‌های ترکیه با انتشار پیام مشترک با عنوان «قدرت در اتحاد است» و با هشتگ کردن همین پیام جمعی در شبکه‌های اجتماعی با عبارات (Birlikte kuvvet doğar) خواستار مشارکت همه مردم ترکیه برای عبور از بحران زلزله اخیر شدند.

همه این چهره‌های مشهور با حضور در شبکه‌های تلویزیونی و یا با انتشار پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، مردم ترکیه را به ارسال کمک و تلاش برای امداد و نجات زلزله‌زدگان دعوت کرده و لیست کمک‌های خود و نیز کمک‌های جمع‌آوری شده از مردم و نزدیکان خود را نیز اعلام کردند.

بسیاری از این سلبریتی‌ها، با اعلام تعطیلی برنامه‌های عادی و روزانه خود به منظور جمع‌آوری کمک به زلزله‌زدگان و ابراز همدردی با ملت ترکیه، همبستگی ملی خود را در مدت سه روز اخیر اعلام کردند.

برخی از این افراد مشهور و سلبریتی کمک‌های جمع‌آوری شده را با خودروهای شخصی به مناطق زلزله‌زده منتقل کرده و با انتشار پست و فایل ویدئویی از محل حادثه، ضمن ابراز همدردی حضوری با مصیبت‌دیدگان، خواستار مساعدت مردم ترکیه برای زلزله‌زدگان شدند.

اغلب بازیگران ترکیه، با انتشار متنی غم‌انگیز، این تراژدی را به همه تسلیت گفته و با اعلام کمک‌های مالی خود، از مردم نیز خواستند که به هر نحو ممکن زلزله‌زدگان را فراموش نکنند و علاوه‌بر کمک به رفع نیاز مردم زلزله‌زده و مجروحان حادثه، به داد افراد گرفتار در زیر آوار نیز برسند.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی طی سه روز اخیر، با پست‌های خود از این بازیگران اعلام حمایت کرده و درخواست اعلام شماره حساب و یا روش جمع‌آوری و ارسال کمک‌های مردمی را کردند.

این مشارکت فعال سلبریتی‌های ترکیه در جمع‌آوری کمک‌ها در حالی اتفاق افتاد که متاسفانه سلبریتی‌های ایرانی حضور کم‌رنگی در زلزله اخیر شهرستان خوی که خسارت سنگینی هم برجای گذاشت، داشتند که با انتقاداتی در سطح جامعه هم مواجه شد.

هرچند شاید مشارکت و حضور سلبریتی‌های ترکیه در زلزله اخیر و جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی گسترده توسط آنها که نشان‌دهنده اعتماد جامعه ترکیه به این افراد است، با نقش سلبریتی‌ها در حوادث مشابه ایران قابل مقایسه نباشد، ولی نشان‌دهنده بی‌توجهی سلبریتی‌های ایرانی به مسئولیت اجتماعی خود است.

شماری از سلبریتی‌های ایرانی که در اغتشاشات اخیر کارنامه قابل دفاعی هم نداشتند، به علت عملکرد خود در حوادث مشابه گذشته و نامشخص بودن محل هزینه کمک‌های جمع‌آوری شده موجب بی‌اعتمادی مردمی شده و خود آنها نیز دیگر چندان دلبستگی آشکاری به رخدادهای تلخ جامعه نشان نمی‌دهند.

اما در مقابل شاهدیم که بسیاری از چهره‌های مشهور هنری و ورزشی و حتی اقتصادی و سیاسی ترکیه ضمن دعوت مردم مناطق مختلف این کشور برای ارسال کمک‌ها و امدادرسانی به زلزله‌زدگان این کشور، کارنامه درخشانی از خود به‌جای گذاشتند و طی سه روز اخیر با روش‌های مختلف در حال جمع‌آوری کمک به زلزله‌زدگان هستند.

زلزله شهرستان خوی طی ایام پس از وقوع آن با بی‌توجهی سلبریتی ایرانی مواجه شده و در مدت دو هفته پس از وقوع این حادثه، جریان‌‌سازی و کمک خاصی از آنها مشاهده نشد و بیشتر آنها، این بلای طبیعی و درد و غم مردم را به محملی برای عقده‌گشایی خود تبدیل کرده و با سوءاستفاده از این فرصت، شروع به اتهام‌زنی و ابهام‌آفرینی در کیفیت و میزان کمک‌های دولت کردند.

این سلبریتی‌ها در جریان این اقدامات سؤال‌برانگیز خود، تا آنجا پیش رفتند که حتی با انتشار عکس‌های فیک مربوط به چند حادثه رخ داده در ماه‌ها و سال‌های قبل داخلی و خارجی، درصدد وخیم نشان دادن وضعیت زلزله‌زدگان خوی برآمده و زخمی دیگر بر پیکره اجتماع زدند.

سیاه‌نمایی تلاش دولت برای کمک به زلزله‌زدگان خوی بدون در نظر گرفتن مسئولیت اجتماعی خود سلبریتی‌ها در بسیج عمومی مردم برای ارسال کمک، نشان داد که آنها نه درد مردم را دارند و درکی از میزان مصیبتی دارند که بر شهرستان خوی وارد شده است.

نادیده گرفتن هر اقدام مثبت داخل کشور در جریان زلزله خوی، تلاش برای سیاه‌نمایی به هر قیمتی، چشم بستن بر واقعیت‌های میدانی و سبقت برای وارونه جلوه دادن حقایق و بزرگنمایی برخی نارسایی‌ها، از جمله واقعیت‎هایی بود که در کارنامه شماری از سلبریتی‌های وطنی به ثبت رسید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.