تضمینی که طالبان به چین داد

گلوبال تایمز گزارش داد، «کین گانگ» وزیر خارجه چین همچنین در این تماس تلفنی با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان افغانستان گفت، دولت پکن به امنیت اتباع، موسسات و پروژه‌های چینی در افغانستان اهمیت ویژه‌ای می‌دهد و امیدوار است که دولت کابل اقدامات امنیتی و جدی را در ارتباط با این مساله اتخاذ کند.

طالبان: انتخابات بی انتخابات

سرپرست وزارت خارجه طالبان افغانستان نیز گفت: دولت کابل هرگز به هیچ نیرویی اجازه نمی‌دهد تا از سرزمین افغانستان برای انجام اقداماتی که به روابط دو کشور ضربه می‌زند و تضعیف‌کننده منافع چین است، ‌بهره‌برداری کند.

این مقام طالبان افغانستان افزود: کابل با تروریسم به هر شکلی که باشد قاطعانه مبارزه می‌کند و اقدامات جدی را برای تضمین امنیت پرسنل و نهادها و موسسات چینی در افغانستان اتخاذ خواهد کرد.

وزیر خارجه چین نیز ادامه داد، دولت پکن اهمیت زیادی به توسعه روابط دو کشور می‌دهد و همواره به استقلال، تمامیت ارضی و یکپارچگی قلمروی افغانستان احترام گذاشته است. وی همچنین خاطرنشان کرد که چین به انتخاب مستقل مردم افغانستان، عقاید و باورهای مذهبی و سنت‌های ملی این کشور احترام گذاشته و هرگز در امور داخلی افغانستان دخالت نکرده و هرگز به دنبال دستاوردهای خودخواهانه در افغانستان نبوده است.

به گفته این دیپلمات ارشد چینی، دولت پکن از دولت موقت افغانستان به منظور ایجاد زیرساخت جامع و گسترده سیاسی، پیگیری سیاستگذاری‌های خارجی و داخلی میانه‌رو، مقابله با تمامی اشکال نیروهای تروریستی و تشکیل روابط دوستانه و توسعه آن با دیگر کشورها به ویژه کشورهای همسایه حمایت می‌کند.

وی در ادامه گفت: چین با مردم رنج دیده افغانستان همدرد است و مایل به ارائه کمک‌های بیشتر در زمینه‌های اقتصادی و توسعه اجتماعی این کشور و توسعه زندگی و معیشت مردم افغانستان.

سرپرست وزارت خارجه دولت طالبان افغانستان نیز گفت،‌ دولت موقت از اصل چین واحد حمایت کرده و مدافع و حامی چین در تضمین امنیت تمامیت ارضی و یکپارچگی سرزمینی است. وی تاکید کرد، افغانستان از چین بابت ایفای نقشی مهمتر در امور بین‌الملل و منطقه‌ای استقبال می‌کند و به همکاری و تبادل قوی با چین امیدوار است.

ضیا احمد، معاون سخنگوی طالبان در یک رشته توییت نوشته است که در این صحبت تلفنی، در مورد روابط دوجانبه دیپلماتیک بین افغانستان و چین، تجارت مشترک و سرمایه‌گذاری چین در افغانستان، امنیت و ثبات صحبت شده است.

متقی، تعیین وزیر خارجه چین را تبریک گفته و ابراز امیدواری کرده است که روابط دوجانبه افغانستان و چین در دوره تصدی کین گانگ توسعه بیشتری پیدا کند و افزود که "چین هم در سیاست بین‌المللی و هم در سیاست خارجی دولت افغانستان مهم است." وزیر خارجه طالبان گفته است که افغانستان به سیاست "چین واحد" باور دارد که اشاره به سیاست چین در مورد جزیره تایوان است که چین جزو قلمرو خود می‌داند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.