دبیرکل سازمان ملل: جهان در وضعیتی تاسف‌بار قرار دارد

دبیرکل سازمان ملل امروز (چهارشنبه) در نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس هشدار داد، جهان به دلیل وجود انبوهی از چالش‌های "در هم تنیده" شامل تغییرات آب وهوایی و جنگ روسیه در اوکراین، در "وضعیتی غم‌انگیز" قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد این هشدار را در سخنرانی خود در جریان دومین روز گردهمایی رهبران و مدیران اجرایی شرکت‌ها و دیگر چهره‌ها در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس مطرح کرد.

گوترش در سخنرانی خود در این مجمع که در ابتدای آن به درخواست بورگه برنده، رئیس مجمع جهانی اقتصاد، ۱۵ ثانیه سکوت برقرار شد بیان داشت که شاهد بروز بالاترین سطح  بی‌اعتمادی و شکاف ژئوپلتیکی در عرض چند نسل است و این مساله دارد تلاش‌ها برای مقابله با مشکلات جهانی شامل نابرابری فزاینده، بحران هزینه‌های معیشتی در اثر تورم بالا، بحران انرژی، تاثیرات ادامه‌دار همه‌گیری کووید-۱۹ و اختلالات در زنجیره‌های تامین کالا را تضعیف می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل موضوع تغییرات آب‌وهوایی را به عنوان یک "چالش وجودی" برجسته و تصریح کرد، تعهد جهانی برای محدود کردن افزایش دمای زمین به ۱.۵ درجه سلسیوس "تقریبا دود شد و هوا رفت."

گوترش که یکی از صریح‌ترین چهره‌های جهان در مورد تغییرات آب و هوایی بوده است، به این نکته اشاره کرد که یک مطالعه به تازگی نشان داد دانشمندان شرکت اکسون موبیل پیش‌بینی‌های بسیار دقیقی در مورد تأثیرات تغییرات آب‌وهوایی در دهه ۱۹۷۰ انجام دادند، در حالی که این شرکت علناً در واقعی بودن روند گرمایش زمین تردید وارد کرد.

او در سخنرانی خود خاطر نشان کرد: ما هفته پیش فهمیدیم برخی تولیدکنندگان سوخت فسیلی در دهه ۱۹۷۰ کاملا مطلع بودند که محصولات پایه آنها دارد سیاره ما را می‌پزد. برخی در بزرگترین شرکت‌های نفتی جهان به دروغ بزرگ دامن زدند.

در حالی که در این اجلاس چهار روزه سیاستمداران، مدیران عامل شرکت‌های تجاری بزرگ و دیگر رهبران درباره مشکلات جهان بحث کرده و در حاشیه آن با یکدیگر توافق‌هایی را منعقد می‌کنند، منتقدان در تاثیرات این اجلاس چهار روزه تردید وارد کرده‌اند. به عنوان مثال طرفداران محیط زیست به این انتقاد وارد می‌کنند که این مجمع ظاهرا مبارزه با تغییرات آب وهوایی را اولویت می‌دهد اما جت‌های خصوص مورد استفاده افراد سرشناس برای شرکت در این اجلاس از منابع بزرگ انتشار کربن محسوب می‌شوند.

در روز دوم این اجلاس، مقامات دولتی، غول‌های شرکت‌ها، اساتید دانشگاه و فعالان در ده‌ها کارگروه با موضوعات مربوط به متاورس، محیط زیست و هوش مصنوعی شرکت کردند.

اوکراین با نزدیک شدن به سالگرد حمله روسیه به این کشور در فوریه ۲۰۲۲ در کانون توجه قرار گرفته و زلنسکا، بانوی اول اوکراین در این اجلاس به شرکت‌کنندگان فشار آورد تا بیشتر به کشورش کمک کنند.

گوترش که در اجلاس داووس شرکت‌های بزرگ نفتی را به نادیده گرفتن دانش آب‌وهوایی خودشان متهم کرد، گفت هر چند برای چندین دهه دانش تغییرات ‌آب‌وهوایی روشن بوده، اما دست‌اندرکاران صنعت نفت و گاز با علم کامل به ناسازگار بودن الگوی تجاری‌شان با زنده ماندن انسان، گسترش تولید را پیگیری کرده‌اند. گوترش خاطر نشان کرد: صحبت من درباره دانشمندان سازمان ملل نیست. صحبت من درباره دانشمندان خود صنعت سوخت‌های فسیلی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.