حکمرانی غلط چهل ساله ایران  + فیلم

در هفتمین دوره مراسم اعطای نشان و تندیس کارآفرینی امین‌الضرب، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران با انتقاد وضع موجود الزام نیاز کشور را رفتار خردمندانه و نه اختلاف افکنانه دانست.

او گفت: برای هفتمین سال متوالی هم با وجود مصائب فراوان، این چراغ کوچک برای تقدیر از جامعه سختکوش کارآفرینی با امید به آینده‌ای سرشار از موفقیت روشن مانده‌است. امیدوارم روزی بتوانیم در کنار هم و در اقتصادی سرزنده،‌ پویا و کارآمد به تقدیر از کارآفرینانی بپردازیم که کالاهایشان بازارهای جهانی را به تسخیر درآورده‌اند.

خوانساری افزود: بخش خصوصی در این روزها تحت انواع فشارهای اقتصادی قرار دارد. تحریم‌های بین‌المللی کسب‌وکار فعالان اقتصادی را نشانه رفته و مصائب آن بیش از آنکه دامان سیاست‌مداران را بگیرد، فعالیت‌های بخش‌خصوصی را با چالش همراه ساخته‌است. تعبیر شاعرانه امروز ما و جامعه ایران تا حد زیادی با این شعر اخوان ثالث قابل تفسیر است: «زمین دل‌مرده، سقف آسمان کوتاه/ غبارآلوده مهر و ماه / زمستان است.»

رئیس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه لطمه‌های سخت شعارهایی چون بی‌اثر قلمداد کردن تحریم‌ها بر اقتصاد کشور غیرقابل کتمان است، گفت: نمونه آشکار آنکه درآمد ارزی کشور رو به کاهش، جذب سرمایه خارجی فرساینده و ناکافی، ورود تکنولوژی مدرن به کشور محدود و در نتیجه اقتصاد ایران کوچک شده به طوری رتبه ایران در میان اقتصادهای بزرگ جهان تنزل یافته است.

خوانساری عنوان کرد که نتیجه تمامی این فرآیندها در تورم فزاینده و سفرهای کوچک شده مردم انعکاس یافته و امروز بخشی از طبقه متوسط ایرانی به طبقه فقیر سقوط کرده است. او ادامه داد: طی چند دهه گذشته نه‌تنها اثرات تحریم‌های خارجی بر بدنه اقتصاد ایران کم نشده، بلکه همزمان خودتحریمی‌ها و به تعبیری تحریم‌های داخلی هم به اهرمی پرفشار علیه اقتصاد ملی ایران تبدیل شده ‌است. در این موقعیت کارآفرینان هم از جبهه خارجی آسیب می‌بینند ‌و هم سنگر پشت جبهه برای آنان ویران شده ‌‌است.

تحریم تراشی سیاستگذاران

مسعود خوانساری با بیان اینکه برای برون رفت از بحران‌های موجود، اقتصاد ایران باید با نگاهی فراگیر و ملی، مبانی توسعه و پیشرفت را بپذیرد، افزود: هیچ کشوری،‌ هیچ جامعه و هیچ اقتصادی حداقل طی یک قرن اخیر موفق نشده از پس شرایط نامطلوب خود برآید، بدون آنکه به سمت توسعه با محور بخش‌خصوصی و کارآفرینی چرخش کند. اگر کارآفرینی محور باشد، دستگاه سیاست خارجی هم به جای اینکه تحریم‌تراشی کند به سمت تنش‌زدایی و رفع تحریم‌ها می‌رود. همین‌طور نظام سیاست‌داخلی در عوض اینکه هر لحظه موانع بی‌شمار پیش روی فعالان اقتصادی بگذارد، به سوی حل مشکلات قدم بر‌می‌دارد. در یک کلام آنکه تمام نظام تصمیم‌گیری کشور، خود را با محور پیشرفت و توسعه اقتصادی و اجتماعی هم‌ساز می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران  تاکید کرد که جامعه وقتی به آسایش می‌رسد که متکی به اقتصادی توانمند و توسعه‌یافته باشد و ادامه داد: اگر حال اقتصاد خوب باشد، احوال همه مردم رو به بهبود می‌رود. البته که ارزش‌های دیگری مانند آزادی و عدالت نیز وجود دارد که باید به همگی آنها توجه کرد. شعار بخش خصوصی نیز همیشه دفاع از رقابت سالم، مبارزه با فساد و رانت‌خواری، توزیع عادلانه و بهینه ثروت ملی بوده‌است.

خوانساری ادامه داد: باید اعتراف کرد بزرگ‌ترین چالش کشور در طول چهار دهه گذشته حکمرانی نامطلوب و دیوان‌سالاری بوده است. دیوان‌سالاری کشور را به ورطه عقب‌ماندگی انداخته و همچون موریانه با ایجاد فساد، رانت، بوروکراسی‌های پیچیده، بی‌عدالتی، انواع گسست‌های اجتماعی و فرهنگی کشور را از مسیر توسعه منحرف کرده است.

چاه سیاست‌زدگی

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه اقتصاد دولتی سال‌های طلایی را که می‌توانست فرصتی برای جهش اقتصادی و توسعه کشور همچون کشورهای ترکیه، کره‌جنوبی، ژاپن، مالزی و اندونزی باشد، از دست داده است، افزود: چه دردناک است که کشور قطر که وسعتی به اندازه استان بوشهر دارد با جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ارتباط سازنده و تعاملی با دنیا و بهره گرفتن از درآمد میدان گاز مشترک با ایران به ثروتی دست یافته که امروز با داشتن بالاترین درآمد سرانه در منطقه، ‌می‌تواند میزبان جام جهانی باشد و همه نگاه‌ها را به سوی خود جلب کند. اما در این سوی خلیج فارس ما درگیر تامین گاز زمستان مردم هستیم و به دلیل ناتوانی در جذب سرمایه‌گذار برای توسعه میدان‌های گازی، نه تنها آرزوی استراتژیک صادرات انرژی را محقق نکردیم، بلکه نیازهای خودمان را هم نتوانستیم تامین کنیم.

خوانساری با تاکید بر این که باید به آینده ایران امیدوار بود، این گزاره را مطرح کرد که شرایط کنونی کشور، نیازمند رفتارهای خردمندانه است. او افزود: نیازمند اقداماتی هستیم که برآمده از عقل و به دور از تندروی، رفتار غیرکارشناسی و سیاست‌زدگی باشد. عقل‌گرایی یعنی، پرهیز از هیجانات ناشی از اتفاقات روز و عمل به آنچه صحیح و صلاح است. البته که پیش‌شرط حرکت در این مسیر، دستیابی به همدلی است. از بعد داخلی و خارجی، اکنون به هیچ عنوان فرصت و زمانه اختلاف‌افکنی نیست. ملت، دولت و حاکمیت می‌‌توانند درکنار هم به حل‌و‌فصل اموری بپردازند که اکنون به چالشی برای کشور تبدیل شده است. تاریخ چند دهه گذشته نشان داده که هر زمان وحدت فراگیر در میان تمام اقشار کشور ایجاد شده، از پس عبور از گردنه‌های سهمگین برآمده‌ایم.

او با اشاره به ظرفیت‌های بالای اقتصادی ایران مانند معادن، نفت‌وگاز، راه‌های سراسری، حضور نیروی کار تحصیلکرده و ارزان، دسترسی به دریای آزاد و امکان صادرات کالا به بازارهای منطقه‌ای ۴۰۰ میلیونی تاکید کرد که اگر از دل این نعمت‌های خدادادی، اقتصاد و جامعه‌ای سرشار از رفاه، سرزنده و کارآمد، مدرن و رو به جلو بیرون نیاید، نشانه آشکار ضعف در مدیریت است.

نخبگان را به حاشیه نرانیم

خوانساری گفت: امروز باید به خودباوری برسیم و فراتر از آن باید به فرزندان نخبه و دلسوز این کشور اطمینان کنیم. نسل جوان تحصیلکرده آماده حضور در میدان است. نباید آنها را با بهانه‌های مختلف سیاسی و انگ‌های بی‌اساس و نامید از آینده به حاشیه راند. اگر کر‌ه‌جنوبی یا ژاپن به اقتصادهای برتر جهان بدل شده‌اند ریشه آن در رشد و تبلور شرکت‌های خصوصی همچون سامسونگ، ال‌جی، میتسوبیشی، سونی و... بوده است.

او ادامه داد: جامعه کارآفرینی ایران هم مانند کشورهای توسعه‌یافته، آمادگی حضور موثر و مفید در میدان اقتصاد را دارد و باید این ویژگی بزرگ و ارزشمند مورد توجه و احترام قرار گیرد. کارآفرینانی که با مجاهدت اجازه نداده‌اند، اشتغالشان کاهش یابد و سفره کارگر کوچک‌تر شود، باید هم و غم خود را صرف حوزه‌های دیگری مانند فرهنگ، ارتباط بیشتر و صادقانه‌تر با مردم و کمک به حل برخی گرفتاری‌های روزانه کنند. همزمان اگر دولت به مسیر منطقی خود بازگردد،‌ امکان بهبود و ارتقای وضعیت سرمایه ‌اجتماعی و احیای اعتماد مردم هم پیش می‌آید. جامعه اقتصادی و دولت می‌توانند با همکاری صادقانه هم‌چون دو بال یاری‌کننده کشور برای طی این مسیر باشند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه همه سوار یک کشتی هستیم و منتقد بی‌منطق دولت‌ها نیستیم، گفت: سیاست‌زده نشده‌ایم و امروز با صدای رسا اعلام می‌کنیم جامعه کارآفرینی کشور آماده کمک به کشور است. اساسا برگزاری مراسم امین‌الضرب و تقدیر از کارآفرینان در این عصر و زمانه ناشی از چنین رویکردی است. هدف ما این است که به سیاست‌گذاران بگویم با وجود همه موانعی که ساخته شده، امروز چنین کارآفرینان سرآمدی در ایران زیست می‌کنند. حال اگر محیط مناسب ‌کسب‌وکار در این سرزمین مهیا شود، به طور حتم جامعه پویای کارآفرینی به رشد خود در تراز جهانی ادامه خواهد داد.

مسعود خوانساری در پایان سخنان خود افزود: نگاه ما پرامید است. حتی اگر امروز حالمان خوب نباشد؛ حتی اگر دلمان پراز غصه و اندوه باشد. ما کشوری می‌خواهیم که فرزندانمان با آسایش در آن زیست کنند و نسل جدید بتواند آرزوهای بلندش برای کارآفرینی را در دل این خاک محقق سازد. ایران عزیز پتانسیل‌هایی در دل خود دارد که می‌تواند بستر تحقق همه رویاها باشد. دست به دست هم دهیم برای شکوفایی بیشتر ایران.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.