در هر صنعتی کسب‌وکار کوچک اینترنتی وجود دارد و در اکثر کشورها کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به‌عنوان عنصر مهم در پیشرفت اقتصادی و اجتماعی شناخته‌شده‌اند. نقش مشاغل و کسب‌وکار‌های کوچک در حوزه‌های اینترنتی و غیر‌اینترنتی در توسعه اشتغال و صنایع در کشور‌ها قابل‌انکار نیست.  کسب‌وکارهای اینترنتی برای نخستین‌بار در دهه۱۹۶۰ و از طریق یک مبادله الکترونیکی داده‌ها (EDI) بر روی شبکه‌ها ارزش‌افزوده (VANS) معرفی شد و با افزایش دسترسی به اینترنت و ظهور فروشنده‌های آنلاین محبوبیت یافت و در دهه۱۹۹۰ و اوایل دهه۲۰۰۰ رشد کرد. برای نمونه، وب‌سایت آمازون کار خود را در سال‌۱۹۹۵ و در گاراژ جف‌بزوس

(Jeff Bezos) به‌عنوان کسب‌وکار حمل‌ونقل کتاب شروع کرد، یا وب‌سایت Ebay که امکان خرید و فروش آنلاین میان مصرف‌کننده‌ها را فراهم می‌کند. همگی این‌ها نمونه‌هایی از توسعه کسب‌وکار‌های کوچک هستند.

به چه دلیل به کسب‌وکار اینترنتی نیاز داریم؟ دلایل زیر عواملی هستند بر لزوم توسعه کسب‌وکار

۱- بالابودن هزینه داشتن کسب‌وکار حضوری

۲- نرخ بیکاری بالای نیروی کار

۳- برقراری ارتباطات با کشورها و افراد دیگر

۴- رشد فناوری اطلاعات و فشارهای‌های ناشی از رقابت در جهان

۵- توسعه استفاده از اینترنت بین مردم

۶- تغییر انتظارات مردم با پیشرفت‌های جهانی و تکنولوژی

۷- جهانی‌شدن به‌منظور صدور فرهنگ و رقابت اقتصادی‌سیاسی بین‌المللی

مزایای کسب‌وکار  اینترنتی

سهولت در خرید هر محصولی بدین معنا است که کاربر بخواهد به‌معنای واقعی کلمه کالایی را که فقط با یک اشاره بر روی اینترنت قابل‌مشاهده و ثبت‌سفارش است خریداری کند و برای این منظور کافی است نام محصول موردنظر خود را در سایت یا در موتور جست‌و‌جوی گوگل سرچ کنید تا تمام برندها و تنوع‌ها برای شما نمایش داده شود. صرفه‌جویی در زمان با گسترش کسب‌وکار اینترنتی یکی از عوامل موثر بر رشد بهره‌وری در اقتصاد است. از نکات بسیار مهم دیگر توسعه کسب‌وکار اینترنتی این است که به دلیل رقابتی که بین کسب‌وکارهای اینترنتی وجود دارد شما می‌توانید از نظرات و بررسی سایر کاربرها و رضایت آنها مطلع شوید و به‌راحتی نظرات سایر کاربران را مطالعه و بررسی کنید و محصولات را با هم مقایسه و با توجه به سلیقه و تقاضاهای متفاوت برای هر محصولی، نظرات مثبت و منفی را مد‌نظر قرار دهید. امروز اکثر معاملات خرد اقتصادی در فضای اینترنتی صورت می‌گیرد و هزینه پایین معاملاتی در بازار کسب‌وکار‌های کوچک اینترنتی یکی از مهم‌ترین مزایای این بازار است.