ادعای جدید آمریکا علیه ایران و روسیه

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تداوم هراس از تعمیق روابط تهران – مسکو با تکرار ادعاهای ضد ایرانی گفت: ایران مهمترین منبع کمک های امنیتی به روسیه است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی افزود: روابط نظامی میان ایران و روسیه در چند ماه اخیر عمیق تر شده است اما این روابط در گذشته نیز وجود داشته است.

این مقام آمریکایی با تکرار ادعاهای ضد ایرانی و ضد روسی مدعی شد: ما اطلاعات زیادی در خصوص ارائه پهپاد از سوی ایران به روسیه منتشر کرده ایم.

وی ادعا کرد: ما همچنین نگرانی خود در خصوص علاقه احتمالی روسیه برای دریافت موشک از ایران را ابراز داشته ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد که با دقت نظاره گر هستیم و همچنان با ارائه این تجهیزات مخالفیم.

این ادعاهای آمریکا در حالی است که رئییس جمهور اسلامی ایران روز چهارشنبه در گفت وگوی تلفنی با رییس جمهور فدراسیون روسیه، بر آمادگی ایران برای نقش‌آفرینی فعال و سازنده در جهت پایان دادن به جنگ اوکراین تاکید کرد.

غرب به رهبری آمریکا از ماهها پیش همزمان با تشدید تنش‌ها در جنگ اوکراین، ادعاهایی ضد ایرانی را مطرح کرده که تهران آن را قاطعانه رد می‌کند.

آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرد و پس از آن از انتقال احتمالی موشک‌های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ مطرح کرده است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: محدودیت‌های مربوط به تسلیحات ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ رسما خاتمه یافت و از آن زمان، انتقال تسلیحات به، یا از ایران، دیگر مشمول قطعنامه ۲۲۳۱ نمی‌شود.

تهران معتقد است: استناد به بند ۴ (الف) ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ فاقد مبنای قانونی و حقوقی است؛ زیرا فعالیت‌های مشمول بند مذکور تنها در صورتی نیاز به تأیید قبلی شورا دارد که دولت صادرکننده آن اقلام مربوطه را بدون توجه به درج آن‌ها در سند S/۲۰۱۵/۵۴۶ تعیین کند که "می تواند به توسعه سیستم‌های حمل سلاح هسته‌ای کمک کند". با این حال، ایران به‌طور رسمی و صریح اعلام کرده است که «هیچ‌گاه اقلامی را که به‌نظر می‌رسد می‌تواند به توسعه سیستم‌های حمل سلاح هسته‌ای کمک کند، نه تولید کرده و نه عرضه نکرده، و همچنین قصد تولید و عرضه آن‌ها را ندارد» .

بر این اساس، ایران هیچ موردی را که مشمول بند ۴ (الف) ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ باشد، به روسیه منتقل نکرده است و هرگونه ادعای خلاف آن بی‌اساس بوده و رد می‌شود.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام گفت: ما قبلاً گفتگوهای دوجانبه با اوکراین برای رفع سوء تفاهمات موجود در این زمینه برگزار کرده ایم. علاوه بر این، تعدادی از پهپادهایی که قبل از جنگ اوکراین توسط ایران به روسیه منتقل شده‌اند - که ذیل ویژگی فنی مندرج در بند ۴ (الف) ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ قرار نمی گیرند، برای استفاده در جنگ اوکراین نبوده است.

وی تصریح کرد: بنابراین، کمپین اطلاعات نادرست و اتهامات بی اساس علیه ایران باید پایان یابد. این تلاش ها هیچ هدفی جز منحرف کردن توجه از انتقال مقادیر انبوه تسلیحات پیشرفته توسط کشورهای غربی به اوکراین به منظور طولانی کردن درگیری ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.