خطیب‌‌‌زاده درباره سند همکاری‌ها بین دو کشور تاکید کرد: سند بالادستی درباره تنظیم روابط راهبردی دو کشور وجود دارد و همچنان معتبر است و به صورت خودکار در حال تمدید شدن است. آنچه الان در حال گفت‌‌‌‌‌‌وگو است سند جامع است و امیدواریم کارهای آن در این سفر انجام شود.

خطیب‌‌‌زاده درباره سفر رئیس‌جمهور به روسیه و سفر امیرعبداللهیان به چین و نگاه به شرق گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران یک سیاست خارجی متوازن ، پویا و هوشمند است که از تمامی توان و مزیت‌‌‌های خودش استفاده می‌کند. نگاه ما به شرق نگاه اصیل است و در پاسخ و عکس العمل به هیچ موضوعی نیست. روابط ما با چین راهبردی و عمیق است و نقشه راه ۲۵ ساله امضا شده است. وقتی رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد هیات قابل‌توجهی از روسیه به ایران آمدند. لاوروف اولین وزیر خارجه‌‌‌ای بود که به امیرعبداللهیان پیام تبریک داد. همچنین درباره مسائل قفقاز و آسیای مرکزی در حال تبادل نظر هستیم و این روابط طبیعی و شناخته شده است و بعضی به دنبال دوگانه‌سازی از هر اقدامی هستند و باید از هرگونه دوگانه‌سازی اجتناب کرد. خطیب‌‌‌زاده در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا سفر رئیسی به مسکو پیامی برای طرف‌‌‌های غربی خواهد داشت و در مذاکرات وین نیز تاثیری خواهد گذاشت، افزود: سفر رئیسی به روسیه سفر مهمی است. روابط ایران و روسیه اصیل و راهبردی است. روابط دو کشور نه بر علیه کسی است و نه در عکس‌‌‌العمل به کسی. این روابط برخاسته از اقتضائات طبیعی همسایگی بین ایران و روسیه است و همچنین دیدگاه‌‌‌های هماهنگ و نزدیک تهران و مسکو.  سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در این سفر علاوه بر ملاقات با پوتین، ملاقات‌‌‌های دیگری هم انجام می‌شود، اگر اقتضائات کرونایی اجازه دهد. این سفر یکی از سفرهای مهم در چارچوب سیاست همسایگی دولت سیزدهم و در بستر ارتقای روابط راهبردی ایران و روسیه به عنوان دو کشور کاملا تاثیرگذار در منطقه است.

   مواضع ایران درباره طالبان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات سفیر ایران در کابل مبنی بر اینکه در صورتی که تغییراتی در ساختار دولت طالبان به وجود بیاید ایران دیگران را برای به رسمیت شناختن این گروه تشویق می‌‌‌کند و اینکه منظور ایران از تغییرات چیست؟ بیان کرد: وزارت امور خارجه مواضع جمهوری اسلامی ایران را به دقت اعلام کرده و باز هم اعلام می‌‌‌کند. آنچه در افغانستان مورد تاکید ایران و هم کشورهای همسایه است تشکیل دولت فراگیری است که بازتاب دهنده تنوع جمعیتی و قومی این کشور باشد. این گزاره‌‌‌ای است که مکررا توسط ایران و در جاهای مختلف گفته شده است.

وی بیان کرد: مسیر آینده افغانستان مسیر تحقق اراده مردم به شمول همه است. آنچه بیش از همه انتظار داریم این است که این محقق شود. سیاست ایران درباره مردم افغانستان روشن است و ما به‌رغم تمامی اختلافاتی که وجود داشته و تمامی مشکلات موجود تلاش کردیم مردم کمترین آسیب را ببینند. چه آنهایی که به مرزهای ما پناه آوردند یا آنهایی که در کشورهای دیگر بی‌‌‌جا شدند و چه آنهایی که در جغرافیای افغانستان دچار مشکل هستند و تقریبا در تمامی مذاکرات ما با هیات‌‌‌های خارجی یکی از بندهای ثابت گفت‌‌‌وگوهای ما کمک و تسهیل دسترسی‌‌‌های بشردوستانه به داخل افغانستان و آمادگی برای کمک‌‌‌های افزون‌‌‌تر بوده است.  خطیب‌‌‌زاده ادامه داد: با همه گروه‌‌‌ها و از جمله طالبان در ارتباط هستیم. از جمله در سفر کاظمی قمی به افغانستان مواضع ما و نکات ما با دقت به طالبان گفته شده است. ما الان در نقطه شناسایی قرار نداریم و امیدواریم هیات حاکمه سرپرستی در افغانستان در مسیری حرکت کند که خودش بتواند این شناسایی بین‌المللی را از مسیر اقداماتی که انجام می‌‌‌دهد به دست بیاورد.

   واکنش ایران به ادعای موشکی آمریکا

خطیب‌‌زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات وین اعلام کرده ایران از برنامه‌های موشکی خود برای تهدید همسایگانش استفاده می‌کند، گفت: «ریشه آنچه امروز در منطقه می‌‌بینیم حاصل رویکردهای مداخله‌جویانه برخی از کشورهای فرامنطقه در این منطقه است. شاهد تجمیع بحران‌‌های حل نشده در منطقه هستیم و این تجمیع با رویکرد زیاده‌خواهانه آمریکا تشدید شده است.»