سفیر فرانسه از بورکینافاسو اخراج شد

«ژان امانوئل اودروگو» سخنگوی دولت بورکینافاسو دوشنبه شب در گفت وگو با آسوشیتدپرس این خبر را تایید کرد اما دلیل اخراج آلاد را ذکر نکرد.

اخراج آلاد دو هفته پس از آن صورت گرفت که باربارا مانزیی هماهنگ‌کننده فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل در بورکینافاسو عنصر نامطلوب معرفی و اخراج شد.

پیش از آن دولت نظامی بورکینافاسو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود پخش رادیو بین‌المللی فرانسه (RFI) را در این کشور به حالت تعلیق درآورده است. علت این اقدام پخش گزارش‌های نادرست و پخش بیانیه گروه‌های مخالف رئیس جمهوری اعلام شد.

بورکینافاسو به محل تاخت و تاز القاعده و داعش تبدیل شده است. این گروه‌های تروریستی هزاران نفر را در این کشور به قتل رسانده و حدود ۲ میلیون نفر را نیز آواره کرده‌اند.

ارتش چند ماه پیش دولت غیرنظامی را به ناتوانی برای کنترل بر اوضاع متهم و کودتا کرد. در ماه سپتامبر نیز ابراهیم ترائوره بعنوان رهبر جدید دولت کودتا بر سر کار آمد.

بورکینافاسو مستعمره سابق فرانسه است و ترائوره از زمانی که بر سر کار آمده احساسات ضدفرانسوی خود را کتمان نکرده و به گسترش روابط با کشورهای دیگر از جمله روسیه روی آورده است.

سال گذشته، کشور مالی نیز سفیر فرانسه را اخراج کرد. تحلیلگران می‌گویند از آنجایی که بورکینافاسو با مالی هماهنگ است اخراج سفیر فرانسه دور از انتظار نبود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.