نبرد شرق و غرب در شورای امنیت

«لیندا توماس-گرینفیلد»، سفیر ایالات‌متحده در سازمان ملل گفت که ۱۳عضو از ۱۵عضو شورای امنیت، پرتاب موشک‌های بالستیک کره‌شمالی را از ابتدای سال جاری محکوم کرده‌اند؛ اما پیونگ‌یانگ توسط دو کشور - چین و روسیه - محافظت می‌شود؛ هرچند او به‌طور مستقیم نامی از آنها نبرد. سفیر ایالات متحده گفت که هر دو کشور برای توجیه نقض مکرر تحریم‌های سازمان ملل توسط جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره‌شمالی) «خود را به آب و‌‌آتش می‌زنند.» او افزود: «به نوبه خود، آنها کره‌شمالی را فعال کردند و این شورا را به سخره گرفتند.» اما چین، نزدیک‌ترین متحد کره‌شمالی و روسیه که روابطش با غرب به‌دلیل تهاجم این کشور به اوکراین به‌شدت بد شده است، در نشست سازمان ملل گفتند که ایالات متحده مقصر تنش‌های ادامه‌دار با کره‌شمالی است.

«ژانگ جون» سفیر چین در سازمان ملل در پاسخ گفت که پرتاب موشک‌های کره‌شمالی مستقیما با از سرگیری مانورهای نظامی بزرگ ایالات متحده و کره‌جنوبی پس از یک وقفه پنج‌ساله، از جمله تمرینات نیروی هوایی با حضور صدها هواپیمای جنگی از دو کشور مرتبط است. سفیر چین همچنین به «بازنگری وضعیت هسته‌ای» سال۲۰۲۲ وزارت دفاع آمریکا اشاره کرد که به گفته وی استفاده کره‌شمالی از تسلیحات هسته‌ای و سقوط رژیم پیونگ‌یانگ یکی از اهداف اصلی ایالات متحده است. «آنا اوستیگنیوا»، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل، بدتر شدن قابل توجه اوضاع در شبه جزیره کره را ناشی از تمایل واشنگتن برای وادار کردن پیونگ‌یانگ به خلع سلاح یک‌جانبه با استفاده از تحریم‌ها و اعمال فشار و زور دانست. او مانورهای هوایی نظامی آمریکا و کره‌جنوبی را که در ۳۱اکتبر آغاز شد، حجمی بی سابقه با حدود ۲۴۰هواپیمای نظامی خواند و مدعی شد که این رزمایش‌ها اساسا تمرینی برای انجام حملات گسترده در قلمرو کره‌شمالی است.

در ماه ژوئن، اوستیگنیوا خواستار لغو تحریم‌ها علیه کره‌شمالی شد و گفت که این کشور به کمک های بشردوستانه بیشتر و فشار کمتری از سوی غرب نیاز دارد. کره‌شمالی از برنامه تسلیحاتی و پرتاب موشک‌های بالستیک خود به‌عنوان یک ابزار دفاعی مشروع در برابر آنچه تهدیدی چند دهه‌ای از سوی آمریکا و متحدش کره جنوبی می‌داند، دفاع کرده است. سفیر آمریکا در پاسخ به نمایندگان چین و روسیه گفت: «این چیزی نیست جز قی کردن تبلیغات کره‌شمالی.» وی افزود: رزمایش‌‌های نظامی آمریکا و کره‌جنوبی هیچ‌‌کسی را تهدید نمی‌‌کند، چه رسد به کره‌شمالی.»

«نیکلاس دی ریویر» سفیر فرانسه در سازمان ملل، در نشست روز جمعه خواستار ادامه فشار بر سر نشانه‌هایی شد که کره‌شمالی برای هفتمین آزمایش بمب هسته‌ای خود آماده می‌شود. وی گفت: «تشدید تنش‌های کنونی بی‌سابقه است و این تحریکات جدید غیرقابل قبول است.» شورای امنیت تحریم‌‌هایی را پس از اولین انفجار آزمایش هسته‌‌ای کره‌شمالی در سال۲۰۰۶ اعمال کرد و در طول سال‌ها تحریم‌‌ها را تشدید کرد و به دنبال مهار برنامه‌های هسته‌‌ای و موشک‌‌های بالستیک پیونگ‌یانگ و قطع بودجه این کشور بود. اما در ماه مه، چین و روسیه قطعنامه‌‌ای را که تحریم‌‌ها را بر سر شلیک موشک‌‌ها تشدید می‌‌کرد، در اولین شکاف جدی در شورا بر سر تحریم‌‌ها علیه کره شمالی مسدود کردند. خالد خیاری، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که اگر قرار است پیشرفتی حاصل شود، اتحاد شورای امنیت سازمان ملل درباره کره‌شمالی ضروری است. گزارشگر الجزیره گفت که شورای امنیت سازمان ملل به وضوح در رویکرد خود در قبال کره شمالی متحد نیست.