قیمت هر بشکه نفت ایران در بودجه ۱۴۰۲

بر اساس برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس، در سال ۲۰۲۳ میزان صادرات نفت ایران حدود یک میلیون بشکه در روز خواهد بود و با فرض قیمت ۷۵ دلاری، درآمدهای حاصل از فروش نفت به حدود ۲۷.۳ میلیارد دلار خواهد رسید.

ارسال استیضاح وزیر بهداشت به هیات رییسه مجلس

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به پیش‌بینی قیمت نفت در سال ۲۰۲۳ و قیمت احتمالی آن در بودجه ۱۴۰۲ پرداخته است. در این گزارش آمده: بر اساس برآوردها و تخمین‌های مؤسسات بین‌المللی انرژی، قیمت جهانی نفت در سال آینده بیش از ۹۰ دلار خواهد بود. به عنوان مثال گزارش ماه دسامبر اداره اطلاعات انرژی آمریکا، متوسط قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۳ را ۹۲ دلار به ازای هر بشکه پیش‌بینی کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکثر کشورهای صادرکننده عضو اوپک در بودجه سالیانه قیمت نفت را به طور متوسط بین ۷۰-۸۸ دلار به ازای هر بشکه پیش‌بینی کرده‌اند. با توجه به روند کاهشی رشد اقتصادی جهان به ویژه در روسیه، هند و چین، در سال آینده و کم شدن رشد تقاضای جهانی نفت، بر اساس گزارش ماه دسامبر ۲۰۲۲ آژانس بین‌المللی انرژی، میزان رشد تقاضای جهانی نفت برای سال جاری حدود ۲.۳ میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۲۳ حدود ۱.۷ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد و میزان تقاضای جهانی نفت در سال آینده حدود ۱۰۱.۶ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی شده است. به تخمین این مؤسسه، میزان عرضه جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ روزانه ۱۰۰.۸ میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شده است.

با فرض استمرار تحریم‌ها و ادامه مناقشه اوکراین و تلاش روسیه برای جایگزین کردن بازار اروپا و تمرکز بر بازار شرق آسیا، همچنین به دلیل پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی در اقتصادهای نوظهور، میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران حدود یک میلیون بشکه در روز فرض می‌شود. همچنین متوسط قیمت نفت سنگین ایران در ماه‌های دسامبر ۲۰۲۱ لغایت نوامبر ۲۰۲۲ به طور میانگین به کمتر از ۸۰ دلار به ازای هر بشکه رسید.

بنابراین بر اساس پیش‌بینی‌های ارائه شده از قیمت جهانی نفت در سال آتی و با در نظر گرفتن شرایط تحریم، قیمت هر بشکه نفت نیز معادل ۷۵ دلار در نظر گرفته می‌شود. در این صورت انتظار می‌رود درآمدهای حاصل از فروش نفت به حدود ۲۷.۳ میلیارد دلار برسد. قاعدتاً در سناریوی رفع تحریم‌ها و افزایش میزان فروش نفت کشور، اعداد محاسبه شده، متفاوت خواهند شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.