2 رویداد عجیب در بازار بین بانکی در آخر پاییز

در هفته آخر پاییز بانک مرکزی نزدیک به ۱۱۳ همت نقدینگی در بازار باز تزریق کرده که یک رویداد مهم در این هفته شمرده می شود. این ماجرا در حالی رقم خورده که در بازار شبانه که ماهیت عملکرد بانک مرکزی در بازار منفعلانه تر و کوتاه مدت تر بوده هیچ عملیاتی به ثبت نرسیده است.

در آخرین هفته پاییزی سال ۱۴۰۱، بازار باز بار دیگر تاریخ سازی کرد. در این بازار بانک مرکزی اوراق از بانک ها می خرد. نهادهای مالی دارنده اوراق، از مهم ترین نهادمالی کشور، استقراض نقدینگی می کنند و می توانند نیازهای میان مدت خود را مرتفع سازند. اتفاقی که اکنون در هفته منتهی به ۲۸ آذرماه با یک رکورد بی سابقه همراه بوده است. 

بازار باز

رکوردزنی بی سابقه در بازار باز 

طبق داده های بانک مرکزی در مرحله 41 بازار باز، در حدود 113 هزار میلیارد تومان اوراق از بانک ها خریداری شده و به همین میزان نیز در نظام بانکی تزریق نقدینگی انجام شده است.

این در حالی است که در این بازار نرخ سود برابر با 21 درصد بوده و تاریخ سررسید هم برابر با 7 روز بوده و روال سابق خود را ادامه داده است.

تزریق بالای صدهمت، اتفاقی است که در ماه آخر پاییز بیشتر شاهد آن بوده ایم. موضوع مهمی که به گفته برخی علامتی از کسری ریالی بانک ها در این مدت به حساب می آید. این موضوع موجب شده تا دخالت بانک مرکزی در بازار شبانه برای دومین هفته متوالی صفر شود.

متن کامل این گزارش را با تیتر «تاریخ سازی بانک مرکزی؛ تزریق بی سابقه ۱۱۳ همت در بازار باز» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.