پیش‌بینی جدید از قیمت دلار در بازار/سیگنال برجامی بورل به بازار ارز

روند صعودی قیمت دلار در بازار، دیروز متوقف شد.

بازار ارز در ابتدای معاملات روز گذشته برای ساعاتی بدون تغییر قیمت ماند، اما از بعدازظهر در مسیر نزولی حرکت کرد و در نهایت ریزش ۴۲۰ تومانی در بازار ارز ثبت شد.

هر دلار آمریکا در پایان معاملات روز گذشته در بازار ۳۸ هزار و ۲۵۰ تومان قیمت پیدا کرد و به قیمت روز شنبه، اولین روز هفته جاری برگشت.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در طول یک هفته گذشته هر دلار آمریکا یک‌هزار و ۳۲ تومان و به عبارتی ۲.۷ درصد گران شده است. همچنین اعداد و ارقام مقایسه‌ای قیمت‌ها در طول یک ماه گذشته از افزایش ۳ هزار و ۳۰۷ تومانی قیمت دلار حکایت دارد؛ این یعنی هر دلار آمریکا در طول یک ماه گذشته ۹.۴ درصد گران شده است.

پیش‌بینی جدید از قیمت دلار در بازار/ ترمز قیمت دلار چگونه کشیده شد؟

بورل، ترمز قیمت دلار را کشید

برخی فعالان بازار ارز اعتقاد دارند که مسائلی همچون توییت بورل درباره برجام و اظهارات امیرعبدالهیان، توانست تا حدی ترمز صعودی قیمت دلار را بکشد.

وزیر امورخارجه کشورمان دیروز با جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در منطقه بحرالمیت اردن دیدار کرد. در این دیدار علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران و انریکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات ایران و ۱+۴ ایران نیز حضور داشتند.

جورف بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی در توئیتر پس از دیدار با وزیر امور خارجه ایران نوشت: توافق کردیم که باید ارتباطات را باز نگه داریم و برجام را بر اساس مذاکرات وین احیا کنیم.

در همین حال، حسین امیرعبداللهیان در صفحه توییتر خود در مورد دیدار خود با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اردن نوشت ‌در حاشیه کنفرانس بغداد ۲ در اردن، نشستی ۲ ساعته با جوزف بورل داشتم (با حضور دکتر باقری و مورا). در مورد همه ابعاد توافق وین گفتگو کردیم. بورل بر عزم خود برای به نتیجه رساندن مذاکرات وین تاکید کرد. دیداری صریح، دوستانه و سازنده بود. در مورد بحران اوکراین و انرژی هم گفتگو شد.

ثبات به بازار ارز بازمی‌گردد؟

اما در رابطه با شرایط کنونی بازار ارز، دیروز سید احسان خاندوزی، سخنگوی دولت در یک نشست خبری اعلام کرد: نوسانات ارزی از آبان ماه تا امروز، با بنیان‌های بازار ارز کشور یعنی منابع و مصارف ارزی ما و کنترل نقدینگی سازگار نیست و رییس‌جمهور و ستاد اقتصادی دولت از بانک مرکزی خواستند تا مهار کند.

به گفته او، بانک مرکزی ایده و تیم ارزی خود را نیازمند تغییر دید و انجام شد و امیدواریم با این تغییر شاهد موفقیت در برگشت ثبات در بازار ارز باشیم.

بانک مرکزی: نرخ ارز در بازار را قبول نداریم

پیش از این نیز در روز یک‌شنبه هفته‌جاری، علی صالح‌آبادی، رییس کل بانک مرکزی در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود دولت از افزایش نرخ ارز سود می‌برد و با آن کسری بودجه خود را تامین می‌کند، گفت: نرخ ارز در بازار آزاد را قبول نداریم و باید تعدیل شود. ارزی که دولت از آن تامین مالی می‌کند، در بازار نیماست و دولت به هیچ وجه از فروش ارز در بازار غیررسمی و قاچاق تامین مالی نمی‌کند.

وی عنوان کرد: درباره انتقادات نسبت به افزایش نرخ ارز در بازار متشکل ارزی، این افزایش مبتنی بر عرضه و تقاضاست اما بانک مرکزی به‌عنوان بازارساز در بازارهای مختلف ورود پیدا می‌کند. در ضمن دولت به هیچ وجه از فروش ارز در بازار غیر رسمی و قاچاق تامین مالی نمی‌کند.

دلار وارد کانال‌های پایین‌تر می‌شود؟

کارشناسان اقتصادی در حال حاضر نیمه کانال ۳۸ هزار تومان را محدوده مهمی برای قیمت دلار می‌دانند.

آن‌ها اعتقاد دارند در صورتی که خبرهای مساعد و مثبتی به بازار روانه شود و این محدوده قیمتی بشکند، نرخ دلار به کانال‌های پایین‌تر ورود می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.