هشدار جدی کره شمالی به ژاپن/ به زودی با ترس و لرز خواهید فهمید...

کره شمالی همچنین هشدار داد که بدلیل اقدامات نامشخص، انتخاب ژاپن بسیار «اشتباه» و «خطرناک» است.

سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی این موضع گیری را در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری رسمی کره شمالی منتشر شد، اعلام کرد.

این موضع گیری پیونگ یانگ همچنین چند روز پس از آن صورت گرفت که ژاپن از بزرگترین اقدامات تقویت نظامی خود از زمان جنگ جهانی دوم رونمایی کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه کره شمالی آمده است: «ژاپن با اتخاذ یک استراتژی امنیتی جدید که به طور مؤثر توانایی حمله پیشگیرانه خود را علیه سایر کشورها تأیید می کند، یک بحران امنیتی جدی در شبه جزیره کره و منطقه شرق آسیا ایجاد کرده است.»

به گفته کره شمالی، محیط امنیتی در منطقه به دلیل سیاست جدید ژاپن تغییر زیادی کرده است و این اقدام نقض منشور ملل متحد و چالش جدی برای صلح و امنیت بین المللی است.

سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی همچنین گفت: «ما یک بار دیگر اعلام می کنیم که حق داریم اقدامات نظامی جسورانه و قاطع را برای حفاظت از حقوق اساسی خود در پاسخ به محیط پیچیده امنیتی منطقه انجام دهیم. ژاپن به زودی با ترس و لرز خواهد فهمید که انتخابی اشتباه و بسیار خطرناک داشته است.»

پیشتر اعلام شده بود که دولت ژاپن به استناد تنش‌های موجود در منطقه شرق آسیا، بودجه دفاعی خود را افزایش خواهد داد. براین اساس، دولت ژاپن در راستای راهبرد امنیت ملی جدید خود در نظر دارد تا سال ۲۰۲۷ هزینه‌های دفاعی خود را به سطح ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش دهد. بدین ترتیب ژاپن با اتخاذ این رویکرد، به الگوی تعیین شده از سوی ناتو در زمینه هزینه‌های دفاعی خود را نزدیک می‌کند.

در راهبرد جدید امنیت ملی ژاپن آمده است: «افزایش جدی توان دفاعی با افزایش موقت هزینه‌ها تحقق نمی‌یابد، بلکه این امر مستلزم حفظ سطح مشخصی از اعتبارات است. ژاپن اقدامات لازم را انجام خواهد داد تا در سال مالی ۲۰۲۷ سطح بودجه در جهت تقویت اساسی دفاعی به ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی فعلی برسد.»

در راهبرد جدید امنیت ملی ژاپن به بخشی از نگرانی‌های این کشور به عنوان دلایل افزایش هزینه‌های نظامی اشاره و گفته می شود: «توکیو در مورد آنچه که از آن به عنوان وخامت اوضاع امنیتی در ارتباط با برنامه موشکی هسته‌ای کره شمالی، پتانسیل رو به رشد چین و بحران اوکراین یاد می‌کند، نگران است. در سال مالی جاری هزینه‌های دفاعی ژاپن حدود ۵۰ میلیارد ین نسبت به سال قبل رشد داشت و به ۵.۳۷ تریلیون ین رسید که یک رکورد قابل توجهی در این زمینه محسوب می‌شود.»

دولت ژاپن در راهبرد امنیت ملی جدید خود تاکید دارد که توکیو به سیاست دفاع از خود ادامه خواهد داد و قصد ندارد به یک قدرت نظامی تبدیل شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.