توضیح قالیباف درباره بیانیه جنجالی نمایندگان / مگر مجلس مسئول رای دادن به حکم اعدام است؟

محمدباقر قالیباف در گفت و گوی زنده تلویزیونی با اشاره به پیگیری موضوع شفافیت در مجلس اظهار کرد: شفافیت از موضوعاتی بوده که از روز اول در مجلس در حال پیگیری است و تنها طرحی است که من به عنوان نفر اول آن را امضا کرده‌ام. علت اینکه طرح شفافیت در مرحله نخست در مجلس رای نیاورد این بود که بر اساس آیین نامه داخلی این طرح که تغییر در آیین نامه بود باید دو سوم آرای نمایندگان را کسب می کرد و تنها با چند اختلاف به این رای نرسید. به همین دلیل طرح دیگری را که مغایر با آیین‌نامه مجلس نبود ارائه شد و به تصویب نمایندگان رسید و در شورای نگهبان نیز تایید شده منتهی یکی دو موضوع از آن باقی مانده که در مجمع باید درباره آن تصمیم‌گیری شود. امروز موضوع شفافیت به طور کامل با رای نمایندگان به تصویب رسیده است.

رئیس مجلس همچنین درباره طرح مطالبی بر اینکه نمایندگان مجلس از خدمات درمانی و امکانات خاصی برخوردار هستند تاکید کرد: متاسفانه برخی حرف ها، دروغ پردازی ها، برداشت های متفاوت و دخل و تصرف ها در صحبت ها انجام می شود؛ در این زمینه گفته شد که مجلس بیمارستان خاصی دارد؛ آقای پزشکیان خودشان این حرف را تکذیب کرد و اصلا این حرف در صحبت های ایشان وجود نداشته است. اولا بیمارستانی وجود ندارد و من می خواهم اگر کسی در این خصوص اطلاعی دارد به ما بگوید.

قالیباف ادامه داد: مباحثی درباره بیانیه‌ای منتسب به نمایندگان از سوی امپراتوری دروغ پردازی که غرب راه اندازی کرده است مطرح شد که آخر به اسامی ذیل آن نگاه کنید؛ برخی از این اسامی دیگر نماینده مجلس نیستند؛ در این بیانیه نوشته شده بود که مجلس رای داد تا معترضان اعدام شوند؛ آیا در قانون، مجلس مسئول رای دادن به حکم اعدام است؟  نخست وزیر کانادا نیز در این باره اقداماتی انجام داد؛ این درحالی است که بیانیه با رای تفاوت ماهوی دارد. در بیانیه نمایندگان مجلس بر لزوم تفکیک بین معترضان و اغتشاش گران تاکید شده است و در هیچ کجای آن حرف از اعدام نیست؛ حتی درباره اغتشاشگران نیز آنچه که مطرح شده این است که آنهایی که قتل انجام دادند قصاص شوند.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو تاکید کرد: مجلس برنامه‌های خود را در مسیر تحول اقتصادی طی کرده است.

باید بتوانیم خدمات رفاهی و عمومی عملکرد صحیحی داشته باشیم

رئیس مجلس همچنین درباره ایده حکمرانی خود اظهار کرد: وقتی که به روند اداری کشور نگاه می‌کنیم، حتماً مشکلاتی را مشاهده می کنیم. اعتقاد داریم جمهوری اسلامی باید در حوزه اجرایی و شیوه حکمرانی خود به گونه ای عمل کند که بتوانیم در حوزه‌های مختلفی از جمله خدمات رفاهی و عمومی عملکرد صحیحی داشته باشیم؛ آیا ما نباید در این حوزه‌ها با کشورهای دیگر رقابت کنیم و الگوی کشورهای دیگر باشیم؟ در حقیقت وقتی حرف از یک حکمرانی (نو) می‌زنیم یعنی تغییر جدی در شیوه‌ی اداره کشور.

جلوی رانت در صنعت خودرو را گرفتیم

قالیباف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به قوانین مصوب مجلس در حوزه خودرو اظهار کرد: درباره خودرو قانون ساماندهی صنعت خودرو را تصویب کردیم که جلوی رانت را گرفتیم. واردات خودرو نیز حل و فصل شد.

وی همچنین درباره وضعیت بازار ارز تاکید کرد: در حوزه ارز نیز باید از رفتارها و تجربیات ناموفق گذشته استفاده کنیم و بر تثبیت قیمت اسمی ارز اصرار کنیم؛ در مجلس گفته‌ایم که کار باید در سامانه انجام شود و در این سامانه نیز قیمت ارز باید با قیمت ۲ درصد زیر قیمت بازار باشد. چرا باید شاهد چند نرخی در ارز باشیم؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.