متوسط IQ جامعه ایرانی چقدر است؟

محمدسعید سیف در نشست مشترک مدیران ارتباط با جامعه و صنعت، پیشرفت کشورها را مرهون عواملی چون برنامه ریزی، سرمایه گذاری، نیروی انسانی و تجربه و دانش انباشته دانست و افزود: وضعیت سرمایه‌گذاری ما در بخش تحقیق و توسعه در ایران یا آنچه که در دنیا رخ داده، فاصله زیادی دارد به گونه‌ای که در ایران نیم درصد از تولید ناخالص ملی صرف تحقیق و توسعه می‌شود ولی این میزان در دنیا ۳ تا ۴ درصد است. 

وی با اشاره به وضعیت نیروی انسانی متخصص اظهار کرد: تعداد نیروی انسانی متخصص در ایران ۷۵۰ نفر در یک میلیون نفر جمعیت است و این میزان در کشور سنگاپور ۶۱۷۳ نفر در یک میلیون نفر و در کشور دانمارک ۶۳۷۴ نفر در یک میلیون نفر است. سیف ادامه داد: اینکه گفته می‌شود میزان IQ ایران بالاتر از جهان است، هیچ داده و مدرک برای اثبات آن نداریم ولی بر اساس آمارهای جهانی میزان IQ جامعه ایرانی به طور متوسط بین ۸۰ تا ۸۵ است. 

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وضعیت کشور در حوزه هماهنگی میان دستگاه‌ها را ضعیف توصیف کرد و یادآورشد: نهادهایی چون دانشگاه‌ها، صنعت و کشاورزی هر کدام بر اساس الگوهای برگرفته از دنیا در کشور ایجاد شده و میان این دستگاه‌ها رابطه ارگانیکی ایجاد نشده است. 

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی برای پیشرفت، دو راهکار تقسیم کار ملی و همکاری و هم افزایی را در اختیار داریم و با توجه به امکانات محدودی که داریم دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها نمی‌توانند هر کدام به طور موازی تحقیقاتی را اجرایی کنند و از سوی دیگر باید الگوهای متفاوت برای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را باید به رسمیت بشناسیم. 

مدیرکل دفتر ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه با تاکید بر ضرورت توجه به برگزاری دوره‌های مهارت افزایی در دلنشگاه‌ها گفت: در سال ۱۴۰۱ تاکنون ۱۰۸ دوره آموزشی مهارت افزایی برگزار شده است. این تعداد در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۰۷ دوره، در سال ۹۹ تعداد ۹۳ دوره و در سال ۹۸ تعداد ۷۷ دوره بوده است. 

به گفته وی در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴ هزار دانشجو در دوره‌های مهارت افزایی شرکت کردند. سیف اضافه کرد: علاوه بر آن از ۴۷ دانشگاه برای راه اندازی مراکز هدایت شغلی حمایت شده است. ارائه خدمات کاریابی، ارائه خدمات مشاوره‌ای و هدایت شغلی، سامان دهی کاریابی و توسعه، و بهبود دوره‌های کارآموزی از ماموریت‌های این مراکز به شمار می‌رود. 

فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در صنعت

سیف با اشاره به حضور ۲۸ هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، افزود: از سوی دیگر صنایع و دستگاه‌هایی در کشور وجود دارند که دارای نیازمندی‌ها و مشکلاتی هستند که اعضای هیات علمی می‌توانند آن‌ها را مرتفع کنند. 

وی ادامه داد: در یک سال اخیر ۶۹۰ عضو هیات علمی در طرح فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی مشارکت کردند. این تعداد در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۶۰ نفر، در سال ۹۹ تعداد ۱۱۴ عضو هیات علمی و در سال ۹۸ تعداد ۵۰ عضو هیات علمی بوده است. قرارداد ارتباط دانشگاه با صنعت مدیر کل دفتر ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه با اشاره به تعداد قراردادهای منعقد شده میان دانشگاه‌ها و صنعت، گفت: در سال جاری ۱۰۸۳۵ قرار داد ارتباط با صنعت منعقد شده است. 

به گفته وی تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها در سال۱۴۰۰ تعداد ۸۷۱۰ و در سال ۹۹ تعداد ۸۴۲۷ قرارداد بوده است. سیف حجم قرارداد قراردادهای ارتباط با صنعت در سال جاری را ۴۷۰۴ میلیارد تومان ذکر کرد و یادآور شد: حجم قراردادهای سال گذشته ۳۱۰۶ میلیارد تومان بوده است. 

سیف تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهد که در سال جاری تعداد ۶۳۵۳ نفر از، اعضای هیات علمی مجری قراردادهای ارتباط با صنعت بودند. این تعداد یعنی ۲۵ درصد اعضای هیات علمی است که عدد ناچیزی را در این زمینه نشان می‌دهد. . به گفته وی در سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۵۵۲ عضو هیات علمی و در سال ۹۹ تعداد ۴۶۱۷ عضو هیات علمی مجری قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه بوده‌اند. 

مدیرکل دفتر ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه تاکید کرد: اگر هر استادی، درگیر مشکلات کشور نشوند، از توانمندی‌های کشور به صورت هدفمند استفاده نخواهد شد. 

محمدسعید سیف

شاخص‌های ارتباط با صنعت

وی با بیان اینکه ارتباط با صنعت امروزه دارای شاخص شده‌اند، یادآور شد: نسبت تعداد قراردادهای در حال اجرا با جامعه و صنعت، نسبت مبلغ قرارداد ارتباط با جامعه و صنعت، نسبت مبلِغ جذب شده از جمله شاخص‌های ارتباط دانشگاه با صنعت است. 

سیف ادامه داد: بر این اساس در این نشست علاوه بر آنکه از مجریان طرح‌های ارتباط با صنعت برگزیده، قدردانی می‌شود از ۳ شرکت بخش خصوصی که دارای بیشترین همکاری بودند، تجلیل می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.