چرا پوتین سخنرانی سالانه خود را به تعویق انداخت؟

این اولین باری خواهد بود که در ۱۱ سال گذشته پوتین به سخنرانی سالانه پایان هر سال خود نمی‌رسد.

با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال ۲۰۲۲ هستیم و هنوز خبری از سخنرانی سالانه رئیس جمهوری روسیه در پارلمان این کشور نیست، یک اندیشکده آمریکایی می‌گوید تصمیم ولادیمیر پوتین برای به تعویق انداختن یک سخنرانی‌ به این مهمی به سال آینده میلادی نشان می‌دهد که او «در مورد توانایی خود در شکل دادن به فضای اطلاعاتی روسیه» سردرگم است و آن هم دلیلی نمی‌تواند داشته باشد جز این که جنگی که آقای پوتین در اوکراین به راه انداخته نتایج مطلوب را برای او در بر نداشته است.

در گزارشی که عصر چهارشنبه ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲ توسط موسسه آمریکایی مطالعات جنگ (ISW) منتشر شده، آمده است که به دنبال شکست‌های نظامی روسیه در اوکراین، برنامه‌های آقای پوتین برای اعلام یک پیروزی هم نقش بر آب شده است. اشاره این اندیشکده به عقب‌نشینی از منطقه کی‌یف و شمال اوکراین و همچنین عدم توانایی روسیه در حفظ و کنترل مناطقی است که در ابتدا اعلام شد توسط مسکو به خاک روسیه ضمیمه شده است.

با این اوصاف، این اولین باری خواهد بود که در ۱۱ سال گذشته پوتین به سخنرانی سالانه پایان هر سال خود نمی‌رسد.

این گزارش به طور خاص به سخنرانی ۲۰۱۴ اشاره دارد و می‌نویسد که در آن زمان پوتین پس از الحاق غیرقانونی خاک اوکراین «فرصت را غنیمت شمرد» و سخنرانی خود را به موضوع الحاق کریمه اختصاص داد. هرچند امسال نیز انتظار می‌رفت پس از تصرف بخش‌های دیگری از خاک اوکراین بار دیگر پوتین از این رویداد در جهت منافع خود بهره برداری کند که فعلا به مدت نامعلومی به تعویق افتاده است.

توجیه کردن هزینه‌های جنگ آسان نیست؟

بر اساس گزارش موسسه مطالعات جنگ، «شاید پوتین هنوز منتظر و امیدوار است تا بلکه با دست پر از یک پیروزی بزرگ در سال ۲۰۲۳ سخنرانی خود را ایراد کند و یا شاید می‌خواهد آنقدر این سخنرانی را به عقب بیندازد تا در نهایت اعتراف کند که روسیه نمی‌تواند به اهداف حداکثری خود در اوکراین دست یابد.»

این اندیشکده می‌افزاید که که این امر بخاطر این است که «پوتین احتمالا قدرت و اعتماد به نفس لازم جهت توجیه کردن هزینه‌های جنگ بر مسائل داخلی و روابط خارجی روسیه را برای مردم و نخبگان این کشور نداشته باشد.»

معمولا روسای جمهور برخی کشورها به طور سنتی در جمع نمایندگان و منتخبان مردم حاضر شده و سخنرانی خود را برگزار می‌کنند، از جمله این موارد می‌توان به سخنرانی سالانه رئیس جمهور آمریکا تحت عنوان «وضعیت عمومی کشور» اشاره کرد. در روسیه نیز از سال ۱۹۹۴ رئیس جمهور در دو مجلس پارلمان روسیه سخنرانی کرده است.

در روزهای اخیر خبرگزاری دولتی «تاس» گزارش داده است که سخنرانی پوتین امسال (۲۰۲۲) برگزار نخواهد شد و احتمالا به سال ۲۰۲۳ موکول می‌شود.

موسسه مطالعات جنگ با اشاره به گمانه زنی‌ها در روسیه در مورد تاریخ سخنرانی رئیس جمهور خاطرنشان می‌کند که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین از مردم روسیه خواست تا برای مشخص شدن زمان دقیق این سخنرانی تقلا نکند و به دنبال جواب از طریق «گرفتن فال قهوه» نباشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.