چین و عربستان بیانیه مشترک صادر کردند

چین و عربستان سعودی بعد از نشست ریاض با صدور بیانیه‌ای مشترک بر اهمیت حمایت از منافع یکدیگر و تلاش‌های مشترک برای دفاع از اصل عدم مداخله در مسائل داخلی کشورها تأکید کردند.

طبق گزارش پایگاه عرب‌نیوز، دو کشور در این بیانیه مشترک که روز جمعه صادر شده متعهد شده‌اند اولویت‌دهی به روابط دوجانبه را بخشی از سیاست خارجی‌شان قرار دهند و الگویی از همکاری و همبستگی برای کشورهای در حال توسعه ایجاد کنند.

پکن و ریاض علاوه بر این بر اهمیت حمایت قاطعانه از منافع حیاتی یکدیگر، تمامیت ارضی و حاکمیت مستقل تأکید کردند. دو کشور همچنین به تلاش‌های مشترک برای دفاع از اصل عدم دخالت در مسائل داخلی کشورها متعهد شده‌اند.

دفاع از اصل عدم دخالت در مسائل داخلی کشورها بخشی از انتقادهای چین و روسیه به نظم جهانی تحت رهبری آمریکا است. پکن و مسکو، گفته‌اند بر همین اساس به دنبال برقراری نظم جدیدی در جهان بر مبنای اصل عدم دخالت در مسائل داخلی کشورها هستند.

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین چهارشنبه شب وارد ریاض شد و روز گذشته مذاکرات خود با سران عربستان را آغاز کرد. در پایان دیدار «شی جین پینگ» و پادشاه عربستان، طرفین توافقنامه شراکت استراتژیک جامع بین دو کشور را امضا کردند.

قرار است در ادامه سفر رئیس جمهور چین، امروز نشست سران کشورهای عربی با رئیس جمهور چین و نیز نشست شورای همکاری خلیج فارس با حضور «شی جین پینگ» برگزار شود.

بیانیه‌های رسمی عربستان از حضور سران بیش از ۳۰ کشور و نهاد بین‌المللی در نشست مشترک کشورهای عربی و چین خبر داده‌اند.

آناتولی گزارش داد: جدا از سران عربستان که میزبان این نشست است، تاکنون رئیس جمهور مصر، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، و رؤسای جمهور تونس، موریتانی، جیبوتی، کومور، و سومالی به عربستان سفر کرده‌اند.

همچنین «محمد المنفی» رئیس شورای ریاستی لیبی و «رشاد العلیمی»، رئیس شورای ریاستی یمن و «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیت سودان وارد عربستان شده‌اند.

همچنین از کویت ولیعهد این کشور روز گذشته وارد ریاض شد.

از عراق و مراکش و الجزایر و لبنان نیز نخست‌وزیران این کشورها در این نشست حضور خواهند داشت، ضمن اینکه از عمان هم معاون رئیس هیئت دولت مشارکت دارد.

هیئت اماراتی به ریاست «حمد بن محمد الشرقی» حاکم امیر نشین شارجه وارد ریاض شد تا در نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و عربی با چین شرکت کند.

بدین ترتیب مشخص شده که سلطان عمان، رئیس جمهور الجزایر، امیر کویت، پادشاه مراکش، رئیس جمهور عراق و رئیس جمهور سوریه در این نشست حضور نخواهند داشت.

علاوه بر اینها، دبیرکل اتحادیه عرب و دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز به ریاض رفته اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.