جزیره خود مختار طعمه پکن می‌شود؟

پیروزی قاطعانه حزب کومینتانگ، طرفدار روابط نزدیک‌تر با چین، در انتخابات محلی تایوان این نگرانی را ایجاد کرده است که این حزب می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ نیز پیروز شود و سیاست‌های نزدیک به چین را در پیش بگیرد.

شکست سنگین حزب حاکم «دموکراتیک ترقی‌خواه» در انتخابات محلی دیروز نشان داد که استراتژی رئیس جمهور تسای اینگ-ون برای تمرکز تبلیغاتی بر مسئله‌ی چین شکست خورده‌ است و حالا نگاه‌ها متوجه انتخابات ریاست جمهوری بعدی در سال ۲۰۲۴ است.

حزب اصلی اپوزیسیون کومینتانگ یا KMT در انتخابات شهردار و استانداران به پیروزی رسید و 13 کرسی از 21 کرسی مورد رای‌گیری را از آن خود کرد؛ از جمله همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد شهرداری تایپه، پایتخت عظیم و ثروتمند این کشور را.

هیچ کدام از کرسی‌های محل رأی‌‌گیری نظر مستقیمی درباره سیاست چین ندارند.

چین جزیره تایوان را جزء قلمرو خود می‌داند و فعالیت‌های نظامی خود را برای اعمال این ادعاها افزایش داده است، سیاستی که نگرانی‌های جهانی را برانگیخته است، به ویژه با توجه به نقش تایوان به عنوان یک تولیدکننده اصلی نیمه‌رسانا،

حزب کومینتانگ به طور سنتی طرفدار روابط نزدیک با چین است، اما به شدت حمایت از پکن را رد می‌کند. این حزب از زمان شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 در موضع ضعف بود، به خصوص پس از آن که رهبران حزب برای نشان دادن عدم اعتماد عمومی به دولت در دسامبر سال گذشته چهار همه‌پرسی برگزار کردند که همه‌ی آن‌ها شکست خوردند.

اریک چو، رهبر حزب کومینتانگ، اواخر روز شنبه پس از اعلام نتایج در گفت‌وگو با خبرنگاران در دفتر اصلی حزب گفت که KMT درک می‌کند که تنها با اتحاد می‌تواند پیروز شود. او گفت: «مردم تایوان به ما یک فرصت داده‌اند. فداکاری تنها شانسی است که KMT برای پیروزی در انتخابات 2024 دارد.

پس از تجربه‌ی بدترین شکست در تاریخ حزب، رئیس جمهور تسای اینگ-ون از ریاست DPP استعفا داد و اکنون حزبش تنها پنج پست شهردار یا بخشدار در اختیار دارد.

او این انتخابات را به عنوان نمایشی از مخالفت با دشمنی فزاینده چین تصویر کرده بود، به ویژه پس از برگزاری مانور‌های جنگی ارتش این کشور در نزدیکی تایوان در ماه اوت و مواضع رئیس جمهور شی جین پینگ، که قول داده است تایوان را تحت کنترل چین درآورد.

اما استراتژی تسای نتوانست رای‌دهندگان را بسیج کند، رأی‌دهندگانی که مسائل ژئوپلیتیکی را از انتخابات‌های محلی جدا می‌کنند که به طور سنتی بیشتر بر موضوعات داخلی نظیر جرم و جنایت و آلودگی تمرکز دارد.

میزان مشارکت در انتخابات روز شنبه در پایین ترین حد خود قرار داشت، تنها 59 درصد در شش شهر مهم تایوان، در مقایسه با مشارکت کلی حدود 75 درصد در سال 2020.

فعلاً  بیشتر توجه چین به مشکلات داخلی خود منحرف شده است، از جمله ناآرامی های مرتبط با سیاست کووید صفر این کشور.

جوزف وو، وزیر امور خارجه تایوان، هفته گذشته گفت تایوان شاهد کاهش دخالت‌های چین در آستانه انتخابات محلی بوده است، احتمالاً به دلیل مشکلات داخلی خود چین و تلاش های این کشور برای بهبود وجهه بین المللی‌اش.

لین سی یائو، دبیر کل حزب DPP، به خبرنگاران گفت که حزب  «بررسی» خواهد کرد تا ببیند چه اشتباهی پیش آمده و از اظهار نظر مستقیم در مورد تاکتیک آنها برای جلوه دادن موضوع چین، مهم‌تر از چیزی که هست خودداری کرد.

در مقابل کومینتانگ کمپین خود را بر روی موضوعاتی مانند همه‌گیری کووید-19 متمرکز کرده بود، به ویژه پس از افزایش موارد ابتلا در سال جاری و این که آیا دولت از واکسن محلی نسبت به واکسن‌های وارداتی حمایت کرده‌است یا خیر.

روزنامه لیبرتی تایمز تایوان طرفدار DPP در سرمقاله یکشنبه خود گفت که ایجاد انگیزه در رای دهندگان با استفاده از «مسائل انتزاعی سیاسی» در انتخابات محلی سخت تر است و هشدار داد که DPP ممکن است در تصمیم گیری برای نامزد ریاست جمهوری 2024 خود با چند دستگی‌های منحرف‌کننده مواجه شود.

«دوره دوم ریاست جمهوری تسای اینگ-ون به نیمه‌ی خود رسیده و موضوع جانشینی ممکن است اختلافات داخلی‌ای ایجاد کند که کارایی استراتژی تمرکز بر خارج را کم کند.»

ویلیام لای، معاون رئیس‌جمهور، که توسط منابع حزبی محتمل‌ترین نامزد برای سال 2024 شناخته می‌شود و نقش تبلیغاتی مهمی برای انتخابات محلی داشته است، روز شنبه در صفحه فیس‌بوک خود از عملکرد ضعیف عذرخواهی کرد، اما به تصمیمات آینده اشاره نکرد.

با این حال، DPP پس از شکست سنگین مشابه در انتخابات محلی 2018 خود را ترمیم کرد تا در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در سال 2020 پیروز شود، پس از این‌که در پی سرکوب خونین معترضان در هنگ کنگ با موفقیت توانستند هر رای به KMT را به عنوان رای به چین به تصویر بکشند.

KMT این اتهامات که تایوان را به چین تقدیم خواهد کرد یا اینکه به دموکراسی متعهد نیست را قبول ندارد، اما DPP را متهم می‌کند که عمداً رویارویی با پکن را برای منافع سیاسی خود بزرگنمایی می‌کند.

حزب دموکراتیک ترقی‌خواه این موضوع را رد می‌کند و تسای مکرراً پیشنهاد مذاکره با چین را داده است، پیشنهادی که رد شده است زیرا پکن او را یک جدایی‌طلب می‌داند.

هوانگ کوی-بو، دانشیار دیپلماسی در دانشگاه ملی چنگچی تایپه و معاون سابق دبیرکل کومینتانگ گفت: «پیروزی قاطع KMT به معنای شکل گیری فضای سیاسی طرفدار پکن در تایوان نیست. KMT نیز یک حزب طرفدار پکن نیست. »

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.