درخواست تازه تایوان از چین برای آمدن پای میز مذاکره

یک وزیر تایوانی ضمن درخواست از چین برای پایان دادن به اقدامات و اظهارات تهدیدآمیز علیه این جزیره، گفت پکن باید اختلافات را از طریق گفتگوی سازنده و بدون پیش‌شرط حل کند.

با افزایش تنش‌ها بین پکن و تایپه و گنجانده شدن مقابله با هرگونه جدایی‌طلبی تایوان در قانون اساسی چین، مقامات این جزیره سعی در پیش گرفتن زبان مذاکره شدند.

«چیو تای‌سان» وزیر شورای امور سرزمین اصلی تایوان امروز (جمعه) ضمن درخواست از چین برای پایان دادن به اقدامات و اظهارات تهدیدآمیز علیه این جزیره، گفت پکن باید اختلافات را از طریق گفتگوی سازنده و بدون پیش‌شرط حل کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، چیو طی همایشی در تایپه اظهار داشت: «پکن باید رجزخوانی‌های خود را متوقف کند زیرا این کار فقط شکاف‌ها بین دو طرف را بیشتر کرده و تنش‌ها در منطقه را افزایش می‌دهد».

وی با بیان اینکه پکن باید اختلافات را از طریق گفتگوی سازنده و بدون پیش‌شرط حل کند، افزود: «ما از سرزمین اصلی چین می‌خواهیم که سلاح‌هایش را زمین بگذارد و صلح و امنیت را حفظ کند. کلید صلح، تغییر ذهنیت حل کردن مشکلات با زور است».

این مقام تایوانی همچنین ابراز امیدواری کرد که چین به تدریج محدودیت‌های مسافرتی را که برای کنترل همه‌گیری «کووید۱۹» قرار داده، کاهش دهد تا دو طرف بتوانند تبادلات سالم و منظم را از سر گرفته و فضایی برای تعاملات مثبت ایجاد شود.

روز چهارشنبه نیز «جوزف وو» وزیر خارجه تایوان ادعا کرد دولت پکن قصد دارد حملات دیپلماتیک خود علیه تایوان را از طریق هدف قرار گرفتن کشورهایی که با این جزیره روابط دیپلماتیک مستقیم دارند، افزایش دهد.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعاهای جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعاهایی که کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.