سامانه بارشی جدید در راه کشور/ هشدار زرد صادر شد

سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی روز سه‌شنبه خبر داد و برای استان‌های ساحلی در شمال و جنوب کشور هشدار سطح زرد صادر کرد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در برخی مناطق آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، گیلان، مازندران و گلستان بارش باران گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد پیش بینی شده است. این وضعیت فردا دوشنبه در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل پیش بینی می‌شود.

سه‌شنبه نیز در اردبیل و سواحل غربی دریای خزر بارش‌های پراکنده روی می‌دهد. بعدازظهر سه‌شنبه با ورود سامانه بارشی جدید از سمت شمال غرب و غرب بارش باران همراه با رعدوبرق و وزش باد در این مناطق آغاز می‌شود. روز چهارشنبه بر شدت بارش در این مناطق افزوده شده و گستره آن سواحل دریای خزر، دامنه های زاگرس مرکزی و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و بخش‌هایی از مرکز کشور را فرا می‌گیرد.

روز پنجشنبه ننیز در استان‌های ساحلی دریای خزر، شمال شرق و ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز بارش باران و در شمال غرب بارش پراکنده روی می‌دهد.

کاهش ۴ تا ۶ درجه‌ای دما در برخی مناطق

بر اساس اعلام  سازمان هواشناسی  طی ۵ روز آتی به‌ویژه روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بارش‌ها در مناطق سردسیر و کوهستانی به‌شکل برف است. همچنین دمای هوا طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در شمال غرب، غرب و سواحل دریای خزر ۴ تا ۶ درجه کاهش می‌یابد.

با توجه به پایداری و سکون نسبی هوا، پتانسیل افزایش آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در شهرهای تهران و کرج طی فردا دوشنبه تا بعدازظهر چهارشنبه وجود دارد.

توصیف سامانه اول: وزش باد همراه با افزایش ارتفاع موج

زمان شروع: بعدازظهر یکشنبه ۱۴۰۱/۰۹/۰۶

زمان پایان: اواخر وقت دوشنبه ۱۴۰۱/۰۹/۰۷

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج بین ۱.۵ تا ۲ متر همراه با رگبار باران، رعد و برق و تندباد لحظه‌ای

منطقه اثر: دریای خزر، نواحی ساحلی و دور از ساحل گیلان و مازندران.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناورهای سبک، تفریحی و نیمه‌سنگین، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی.

توصیه: محدودیت در سفرهای دریایی با شناورهای سبک و نیمه‌سنگین، محدودیت در فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به‌ویژه در فراساحل.

توصیف سامانه دوم: وزش باد همراه با افزایش ارتفاع موج

زمان شروع: بعدازظهر یکشنبه ۱۴۰۱/۰۹/۰۶

زمان پایان: اواخر وقت دوشنبه ۱۴۰۱/۰۹/۰۷

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی ۱.۵ تا ۲ متر و در فراساحل تا ۲.۵ متر

منطقه اثر: مناطق ساحلی خلیج فارس، در استان‌های خوزستان و بوشهر و نواحی مرکزی خلیج فارس.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناورهای سبک، تفریحی و نیمه‌سنگین، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال خسارت به تأسیسات دریایی.

توصیه: محدودیت در فعالیت‌های دریایی از جمله سفرهای دریایی با شناورهای سبک و نیمه‌سنگین، محدودیت در ورود و خروج کشتی به بنادر و اجتناب از صیادی به‌ویژه در فراساحل.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.