شناسایی انگل ترسناک که قربانی را تبدیل به مرده متحرک می‌کند+عکس

قارچ انگلی مرموزی در سراسر دنیا وجود دارد که روی قارچ زامبی‌کننده مورچه‌ها قرار می‌گیرد. محققان برای اولین‌بار به بررسی جامع و مدون این قارچ عجیب‌وغریب پرداخته‌اند و ویژگی‌های دقیق آن از جمله دنباله ژنتیکی‌اش را به دست آورده‌اند.

دانشمندان برای اولین‌بار متوجه شده‌اند که قارچ زامبی‌کننده مورچه‌ها در واقع خود انگل‌هایی دارد که به فرایند تحت کنترل گرفتن این موجودات کمک می‌کنند. دکتر «ژائو آرائوخو» از باغ گیاه‌شناسی نیویورک که سال‌هاست به‌دنبال مورچه‌های زامبی می‌گردد، می‌گوید در طول این مدت متوجه رشد قارچ‌های سفید عجیبی روی قارچ زامبی‌کننده مورچه‌ها شده است.

این مسئله اگرچه قبلاً هم توسط برخی دانشمندان مشاهده شده بود، اما حالا برای اولین‌بار توسط آرائوخو و تیمش به‌صورت سیستماتیک بررسی شده است. آنها توانسته‌اند ساختار فیزیکی قارچ موجود روی قارچ زامبی‌ساز را کشف و دنباله DNA آن را پیدا کنند. نتایج تحقیقات این گروه در مجله Persoonia منتشر شده است.

کشف دو سرده قارچ جدید روی قارچ زامبی‌ساز مورچه‌ها

دانشمندان در فرایند تحقیقات خود دو سرده جدید از قارچ‌های پیش‌تر شناخته‌نشده را هم کشف کرده‌اند. دکتر آرائوخو می‌گوید یکی از این قارچ‌های جدید به‌نام Niveomyces coronatus مسئول به‌وجودآمدن پوشش سفید عجیبی است که روی قارچ زامبی قرار می‌گیرد. بخش Niveo در نام این قارچ از واژه لاتین «برفی» گرفته شده است. دومین قارچ جدید با نام Torrubiellomyces zombiae سخت‌تر شناسایی می‌شود.

عکس | شناسایی انگل ترسناکی که قربانی را تبدیل به مرده متحرک می‌کند

قارچ‌هایی که به قارچ‌های زامبی‌ساز حمله می‌کنند، کنترل کامل آنها را در دست نمی‌گیرند، اما از آنها تغذیه می‌کنند. در برخی موارد، قارچ دوم موجب اخته‌شدن قارچ اول می‌شود تا امکان پخش‌کردن هاگ‌ها وجود نداشته باشد، سپس آن‌قدر رشد می‌کند که کل قارچ میزبان را از بین می‌برد. البته دانشمندان می‌گویند با توجه به این که اطلاعات کمی در دست است، نمی‌توان نتیجه‌گیری‌های قطعی داشت.

قارچ‌های زامبی‌ساز مغز مورچه‌ها را تحت کنترل گرفته و باعث می‌شوند این موجود لانه خود را ترک کرده و از درختان بالا برود. آن‌جا، مورچه یکی از برگ‌ها گاز می‌گیرد، از آن آویزان می‌شود و آن‌قدر آویزان می‌ماند تا با رشد قارچ از پا درآید. سپس عامل تهاجم، هاگ‌های خود را پخش کرده و به تولیدمثل ادامه می‌دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.