توافق برای حل اختلاف تاریخی/ پیروزی بزرگ برای بایدن

اعدام جنجالی سرباز فراری روس"، "نجات آمریکا از استبداد به دست شهروندان"، "اعلام مقررات منع آمد و شد در خرسون"، "انفجار تروریستی در استانبول"، "جنگ طلبی چین و روسیه محور رایزنی های گروه بیست"، "توافق سئول و توکیو برای حل اختلاف تاریخی" و "توصیه آمریکا به زلنسکی" سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

جنجال بر سر ویدئوی اعدام سرباز روس؛ رهبر واگنر: باید جان می کند

ویدئوی اعدام یک سرباز روس به واسطه حمایتش از اوکراین روز یکشنبه در شبکه های اجتماعی به یک مقوله چالش برانگیز تبدیل شد. وبلاگ نویسان حامی روسیه می گویند که اعدام این مزدور انتقام از خیانت ادعا شده از سوی او بوده است. به نوشته خبرگزاری رویترز، مقام های روس درباره این ویدئو که صحت آن تایید نشده و در کانال های تلگرامی دست به دست می شود می گویند که این سرباز پیش از این در گروه های واگنرها فعالیت داشته، رویکرد خود را تغییر داده و خود را برای جنگ علیه روس ها آماده کرده بود.

براساس اطلاعات به دست آمده این مرد 55 ساله در کی یف ربوده شده و بعد از آن در جریان این ویدئو می گوید که از ناحیه سر ضربه خوردم، از هوش رفتم و از این سرداب سردرآوردم. آنها به من گفتند که باید محاکمه شوم. هنگام بیان این سخنان، مردی ناشناس با لباس رزم با چکش، سر، پهلو و گردن این سرباز را هدف قرار می دهد.سرباز به زمین می افتاد و مرد ناشناس ضربه نهایی را به سرش وارد می کند. هنوز مشخص نیست که این سرباز پیشین واگنر که ماه سپتامبر گفته بود می خواهد برای اوکراین بجنگد چگونه به دست نیروهای روس افتاده است. یوگنی پریگوژین، بنیانگذار گروه واگنر در واکنش به ویدوئوی ادعایی و در پاسخ به سوالی درباره چرایی اعدام این سرباز 55 ساله گفت که او باید به سان سگ جان می کند. 

پیروزی بزرگ برای بایدن؛ شومر: مردم آمریکا ما را از استبداد نجات دادند

دموکرات ها کنترل سنای ایالات متحده را در دست گرفتند و در عین حال پیش بینی شده که مانع از آن می شوند تا جمهوری خواهان اکثریت آرای مجلس نمایندگان را از آن خود کنند. این وضعیت پیروزی بزرگی برای جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا است و امیدها به موج قرمزی را که جمهوری خواهان انتظارش را داشتند، خاموش کرد. به نوشته خبرگزاری رویترز، رهبران دموکرات بعد از اعلام نتایج آرا در نودا، پیروزی خود را در سنا نشان از تاییدیه برنامه آنها و سرزنش رویکرد جمهوری خواهان توصیف کردند؛ حزبی که بسیاری از اعضای آن به شکلی نادرست ادعاهای نادرست دونالد ترامپ در باب تقلب در انتخابات را تکرار می کنند.همزمان چاک شومر، رهبر اکثریت سنا در یک کنفرانس خبری گفت: ما بر لبه استبداد بودیم و خدا را شکر که مردم آمریکا کمک کردند تا به واسطه این انتخابات از این شرایط نجات پیدا کنیم.

اعلام مقررات منع آمد و شد در خرسون، تلاش برای احیای زندگی در شهر آزاد شده

رهبران اوکراین می گویند که شرکت های خدماتی در تلاش برای احیای زیرساخت های حیاتی آسیب دیده خرسون و پاکسازی زمین های مین گذاری شده این منطقه توسط روس های فراری هستند. به نوشته خبرگزاری رویترز، در شرایط کنونی به واسطه اقدامات خرابکارانه روس ها بسیاری از خانه در جنوب اوکراین برق و آب ندارند. فرماندار خرسون همچنین گفته است که مقام ها تصمیم گرفته اند که از ساعت 5 بعد از ظهر مقررات منع آمد و شد را اجرا کنند. به گفته آنها این تصمیم، تصمیمی امنیتی است. فرماندار خرسون در این باره گفت که دشمن تمامی زیرساخت های حیاتی را تخریب کرده و در زمین ها مین گذاشته است، ما در تلاش هستیم تا ظرف چند روز وضعیت را به حالت عادی بازگردانیم.عقب نشینی روس ها از خرسون، سومین عقب نشینی آنها از آغاز جنگ اوکراین و اولین باری بود که روس های مستقر در شهری بدین طریق و از ضد حمله های هوایی اوکراین تسلیم می شوند.

توصیه آمریکا به زلنسکی

وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع مطلع نوشت که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، به زلنسکی درباره ضرورت اعلام آمادگی برای انجام مذاکرات با روسیه تاکید کرده است. بر اساس این گزارش، سالیوان به زلنسکی گفته که کی‌یف با اعلام آمادگی برای مذاکرات، نفوذ را بدست خواهد آورد.

در این گزارش آمده که سالیوان به زلنسکی گفته که اوکراین باید به موضوعات واقعی و اولویت‌های مذاکره فکر کند. سالیوان همچنین به زلنسکی توصیه کرده است که درباره تلاشش برای بازپس گیری شبه جزیره کریمه، تجدید نظر کند.

حاشیه انفجار در استانبول؛ اردوغان: بوی تروریسم می آید

به واسطه وقوع انفجاری در یکی از خیابان های شلوغ در مرکز استانبول، شش نفر کشته و 81 نفر دیگر مجروح شدند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در اولین واکنش به این حادثه گفت که بوی یک اقدام تروریستی به مشام می رسد. به نوشته رویترز، بعد از وقوع انفجار، آمبولانس ها در خیابان هایی که در اختیار و محاصره پلیس قرار داشتند به سوی محل حادثه حرکت کردند. این انفجار در یکی از بزرگ ترین مناطق پایتخت ترکیه و آخر هفته رخ داد.تصاویر ویدئویی که در اختیار رویترز قرار گرفت نشان می دهد که در هنگام انفجار بسیاری از مردم به گوشه های پرتاب شدند. چهار ساعت بعد از انفجار، معاون رئیس جمهور و وزیر کشور از محل انفجار بازدید کردند. آنها اعلام کردند که به زودی عوامل این حادثه را شناسایی می کنند.اردوغان هم در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که تلاش ها برای شکست ترکیه و مردم ترکیه از طریق تروریسم امروز نیز به سان دیروز شکست خواهد خورد. اردوغان افزود: معتقدیم که این انفجار در منطقه تقسیم تروریستی بوده و یک زن در آن دست دارد و همچنان تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

پلوسی: تا پیروزی فاصله ای نداریم

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان گفت که هنوز تصمیمی درباره حفظ سمت خود اتخاذ نکرده است هرچند هنوز وضعیت مجلس نمایندگان نامشخص است. به نوشته خبرگزاری رویترز، این چهره ارشد دموکرات گفت که حزب او با توجه به نتایج انتخاباتی که دلخواه جمهوری خواهان نبود، آینده بسیار روشن تری در کنگره خواهد داشت. پلوسی پیش از برگزاری انتخابات میان دوره ای کنگره گفته بود که بیش از همه بر فعل حزبش متمرکز می شود تا آینده سیاسی خودش. او در برنامه سی ان ان تاکید کرد همه راه ها برای اعمال نفوذ وجود دارد، اما من همیشه داری قدرت نفوذ هستیم.پلوسی اخیرا نیز در گفتگو با شبکه ای بی سی نیوز گفت که پیروزی خیلی نزدیک است ما تسلیم نشده ایم.در شرایط کنونی رهبری نانسی پلوسی 82ساله توسط گروهی از منتقدانش به چالش کشیده شده است.

جنگ طلبی چین و روسیه محور رایزنی های گروه بیست

به نوشته اسوشیتدپرس اعضای گروه بیست روز سه شنبه در بالی گردهم جمع می شوند تا زمینه را برای تحکیم روابط میان خود هموار نمایند آن هم در شرایطی که پوتین غایب بزرگ است و بایدن قرار است با شی جین پینگ، ریشی سوناک و جورجیا ملونی دیدار داشته باشد. گفته می شود اولویت های رایزنی های این نشست، سلامت، انرژی پایدار و تحولات دیجیتال است که تحت شعاع نگرانی های اقتصاد جهانی و تنش های ژئوپلتیکی با محوریت جنگ در اوکراین قرار گرفته است. علاوه بر این درگیری 9 ماهه در اوکراین که فرایند انتقال نقت، گاز و غلات را هم مختل کرده موجب خواهد شد تا این مقوله ها در محور نشست گروه بیست تعریف شود.در همین حال ایالات متحده و متحدانش در اروپا و آسیا به شکلی جدی خود را برای مقابله با قدرت جنگ طلبانه چین آماده کرده اند و کمک به اقتصادهای نوظهور گروه بیست چون برزیل، هند و اندونزی  نیز در دستور کار است؛ بازیگرانی که به حال خود رها شده اند یا میان قدرت های بزرگ تر در تنگای سختی گیر افتاده اند.  

جنوب شرق آسیا به خط مقدم جنگ سرد نوین تبدیل نخواهد شد

رئیس جمهوری اندونزی که میزبانی نشست گروه بیست را عهده دار است متعهد شد که اجازه ندهد که اسیای جنوب شرقی به خط مقدم جنگ سرد جدید در میانه تنش های فزاینده ایالات متحده و چین تبدیل شود. او گفت در حالی که کشورش ریاست این انجمن تاثیر گذار را عهده دار است، این انجمن تبدیل به نماینده قدرتی نخواهد شد.به نوشته آسوشیدتدپرس، رئیس جمهوری اندونزی بر این باور است که جنوب شرق آسیا باید منطقه ای باشد متکی بر عزت و ارزش های انسانیت و دموکراسی؛ اصولی که امروز نظامی های میانمار با تصرف این کشور توسط گزینه نظامی بدان ها دهن کجی کرده است. به گفته او، آ سه آن به منطقه ای صلح آمیز و لنگر ثبات جهانی تبدیل خواهد شد، از همین رو باید براساس قوانین بین الملیل رفتار کند و به نیابت از هیچ قدرتی فعالیتی نداشته باشد. آ سه آن همچنین نباید اجازه دهد پویایی ژئوپلتیک کنونی جنگ سرد تازه ای را در منطقه رقم بزند.

توافق سئول و توکیو برای حل اختلاف تاریخی

رهبران کره جنوبی و ژاپن توافق کردند که در راستای تقویت همکاری امنیتی با ایالات متحده برای مقابله با تهدیدهای هسته ای کره شمالی به تلاش ها برای حل و فصل اختلاف های تاریخی خود ادامه دهند. به نوشته آسوشیتدپرس، نخست وزیر ژاپن بعد از این دیدار دو جانبه به خبرنگاران گفت که با رهبر کره جنوبی در راستای توافق پیشین برای حل و فصل اختلاف هایی که از زمان جنگ ژاپن میان دو کشور حاکم بوده است، رایزنی داشتیم. دفتر رئیس جمهوری کره جنوبی نیز گفتگوهای رهبران دو کشور را مثبت ارزیابی کرد و اعلام داشت که تلاش برای به کارگیری کانال های ارتباطی دیپلماتیک میان دو کشور در باب موضوع های جاری تشدید شده است. از همین رو قرار بر آن شده تا سئول و توکیو برای نیل به راه حلی جهت خروج از وضعیت حاکم به رایزنی های خود ادامه دهند.

کنعانی: آلمان باید شفاف سازی کند

ایسنا نوشت، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه موضع اخیر صدراعظم آلمان در قبال جمهوری اسلامی ایران را مداخله جویانه، تحریک آمیز و غیردیپلماتیک دانست و اظهار داشت: متاسفانه برخی مدعیان حقوق بشر با فراموشی کارنامه تاریک خود در قبال مردم شریف و مقاوم ایران در جریان حمایت کور و غیرانسانی از رژیم صدام، همراهی با تحریم های ظالمانه متعاقب خروج آمریکا از برجام و نیز سکوت در برابر اقدامات تروریستی داعش که آخرین آن حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ بود، حقوق بشر را دستمایه بازی‌های سیاسی کرده‌اند. کنعانی با تاکید مجدد بر این‌که تخریب پیوندهای تاریخی، پیامدهای بلند مدت دارد، تصریح کرد: مطالبات حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران از مقامات آلمان فهرست بلندی است. لذا این آلمان است که باید مسئولانه نسبت به گذشته شفاف سازی کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.