فرانسه زنگ خطری را به صدا درآورد

وزیر امور خارجه فرانسه واکنشی شدید به تصمیم مقامات ایتالیا در عدم پذیرش یک کشتی مملو از مهاجر نجات یافته در دریای مدیترانه در بنادر این کشور نشان داد.

«کاترین کولونا»، وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای تاکید کرد، دولت رُم با دست رد زدن به پذیرش یک کشتی حامل مهاجران در بنادر خود «فقدان انسانیت» را نشان داده است.

به نوشته پایگاه خبری «راشاتودی» کولونا در این مصاحبه به ایتالیا نسبت بروز عواقب در صورت ادامه مخالفت کردنش با پذیرش مهاجران نجات یافته در دریای مدیترانه هشدار داد.

دولت جدید ایتالیا ماه گذشته میلادی ورود کشتی «اوشن وایکینگ»، حامل ۲۳۴ مهاجر نجات یافته در دریا به بنادر خود را ممنوع کرد. وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه با روزنامه فرانسوی «لوپاریزین» این رفتار دولت ایتالیا را «شدیدا ناامیدکننده» خواند و گفت: «این تصمیم تکان‌دهنده است.»

وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد، این کشتی که حامل گروهی از مردم مصیبت‌زده خاورمیانه و شمال آفریقا بود، باید توسط نزدیک‌ترین بندر به آن که یک بندر ایتالیایی بود پذیرفته می‌شد. او در ادامه انتقادش از دولت ایتالیا که اخیرا به دست راستگرایان افراطی مهاجر ستیز افتاد گفت: «ایتالیا نه به قوانین بین‌المللی و نه به قوانین دریانوردی احترام نگذاشته است.»

کولونا گفت، فرانسه «به سبب مخالفت لجبازانه و فقدان انسانیت ایتالیا» مجبور به اجازه دادن به لنگر انداختن آن در یکی از بنادر خود شد.

کشتی اوشن وایکینگ که تحت مدیریت گروه فرانسوی «اس.او.اس مدیترانه» است، روز جمعه وارد بندر «تولون» در جنوب شرق فرانسه شد.

در حالی که «جورجیا ملونی»، نخست وزیر جدید ایتالیا اعلام کرد از همان ابتدا پذیرش این کشتی وظیفه پاریس بود، کولونا اظهار کرد، بیانیه ملونی «در تناقض کامل با مبادلات ما» بود.

وزیر خارجه فرانسه هشدار داد: «اگر ایتالیا به ادامه این رفتار اصرار کند عواقبی در کار خواهد بود.»

کولونا همچنین خاطرنشان کرد که فرانسه برنامه قبلی خود را برای پذیرش ۳۵۰۰ پناهجو که در حال حاضر در ایتالیا به سر می برند، معلق کرده و در واکنش به اقدامات رُم، کنترل ها را در مرز فرانسه و ایتالیا تشدید کرده است.

ملونی که با وعده مقابله با مهاجرت غیرقانونی به نخست وزیری رسید، پیشتر این اقدام پاریس را "تهاجمی" و خیانت به "پویایی همبستگی و شراکت اروپایی" خواند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.