خبر مهم کرملین درباره حضور پوتین در اجلاس آسه‌آن

سخنگوی کاخ کرملین خبر داد که رئیس جمهور روسیه قصد ندارد در نشست آسه‌آن که در ماه نوامبر در کامبوج برگزار می‌شود، شرکت کند.

شرط اوکراین برای مذاکره با روسیه چیست؟

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین روز دوشنبه گفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه برنامه‌ای برای حضور در نشست «آسه‌آن» در ماه نوامبر ندارد.

وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت: «این سفر برنامه‌ریزی نشده است».

در ماه سپتامبر «یوری یوشاکوف» معاون پوتین گفته بود که رئیس جمهور روسیه قصد دارد در نشست‌های متعددی از جمله نشست شرق آسیا حضور پیدا کرده و سخنرانی کند.

رئیس جمهور روسیه در نشست کشورهای شرق آسیای 2020 از طریق ویدئو لینک حضور یافته بود.وی در نشست آسه‌آن در اکتبر 2021 نیز که توسط برونئی میزبانی می‌شد، از طریق ویدئو کنفرانس حضور یافت.

نشست سال جاری آسه‌آن با میزبانی کامبوج برگزار می‌شود. نشست آسه‌ان، محلی برای مذاکرات راهبردی میان سران منطقه آسیا-اقیانوسیه در مورد موضوعات گسترده منطقه‌ای است. این نشست از سال 2005 آغاز به کار کرده و هدف آن پیشبرد همکاری میان اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) و شرکای خود از جمله روسیه، آمریکا، چین، جمهوری کره، ژاپن، هند، استرالیا و نیوزیلند است.

پیش از این نیز «جوکو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی خبر داده بود که ولادیمیر پوتین هنوز برای حضور در نشست سران گروه بیست تصمیم نگرفته است.

این در حالی است که پیش از این «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفته بود در صورتی که پوتین در این نشست حضور پیدا کند، به اندونزی سفر نخواهد کرد.

پیشتر رئیس جمهور اندونزی گفته بود از پوتین و زلنسکی دعوت کرده هر دو در نشست گروه بیست به میزبانی کشورش حضور پیدا کنند.

«ماریو دراگی» نخست‌وزیر سابق ایتالیا در واکنشی گفته بود: «در مورد حضور رئیس جمهور پوتین در نشست گروه بیست، رئیس جمهور اندونزی او را کنار گذاشته است، حرف او قاطع است. او نخواهد آمد. ممکن است [پوتین] از راه دور حضور داشته باشد».

«یوری یوشاکوف» دستیار کاخ کرملین در واکنشی اعلام کرد، فرض روسیه بر این اساس است که دعوتنامه برای حضور در این نشست صادر شده و از سوی مسکو نیز پذیرفته شده است.

او با اشاره به اینکه دراگی در جایگاهی نیست که حضور پوتین را تعیین کند گفت: «شاید او فراموش کرده که دیگر ریاست گروه ۲۰ را بر عهده ندارد».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.