«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن در سنگاپور با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، پسکوف در ادامه تأکید کرد که رئیس‌جمهور روسیه و نخست‌وزیر ژاپن توافق کردند تا سرعت مذاکرات برای پایان دادن به منازعات چند دهه‌ای منطقه‌ای میان دو کشور را پایان دهند.

بر اساس اعلام کرملین، رئیس‌جمهور روسیه همچنین متعهد شد تا دیداری نیز در حاشیه اجلاس گروه 20 در آرژانتین با نخست‌وزیر ژاپن داشته باشد. سیزدهمین اجلاس سران 20 اقتصاد برتر دنیا موسوم به گروه 20 قرار است امسال 31 نوامبر و اول دسامبر (دهم و یازدهم دیماه) در بوینس‌آیرس آرژانتین برگزار می‌شود.

نخست‌وزیر ژاپن نیز در ادامه برای انجام گفت‌وگوها با رئیس‌جمهور روسیه در خصوص پیمان صلح ابراز تمایل کرد و گفت: «من آمادگی دارم تا وقت قابل ملاحظه‌ای را برای موضوع پیمان صلح اختصاص دهم».

پیش از این در دیدار قبلی میان سران دو کشور که در حاشیه اجلاس اقتصادی شرق روسیه در ولادی‌ووستوک در ماه سپتامبر برگزار شد، پوتین به آبه پیشنهاد داده بود تا بدون پیش شرط در خصوص جزایر مورد مناقشه به توافق برسند اما آبه این پیشنهاد را رد کرد و در آن زمان تأکید کرد که ژاپن حاضر نیست هیچ پیمان صلحی را بدون انجام شروط مد نظر سئول از جانب مسکو به امضا برساند.

دو کشور سال‌هاست برای حل مشکل مناقشه درباره جزایر کوریل با یکدیگر مذاکره می‌کنند اما هنوز هیچ معاهده صلحی در این رابطه میان مسکو و توکیو به امضا نرسیده است. این مناقشات از پس از جنگ جهانی دوم آغاز شده و هر یک از دو کشور مدعی است که مالکیت این جزایر را در اختیار دارد.

سران کشورهای شرق آسیا و روسیه به منظور شرکت در اجلاس سران «آسه‌آن» (سازمان همکاری کشورهای جنوب شرقی آسیا) به سنگاپور رفته‌اند. در حال حاضر آسه‌آن از ده کشور جنوب شرقی آسیا شامل برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام تشکیل شده است. روسیه به عنوان یک شریک گفت‌وگو از سال 1996 در این اجلاس شرکت می‌کند.

 


«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن در حاشیه اجلاس سران «آسه‌آن» در سنگاپور

 

 

دیدار پوتین با رئیس‌جمهور کره جنوبی

رئیس‌جمهور روسیه علاوه بر این در حاشیه اجلاس آسه‌آن با «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

بنا بر اعلام کاخ کرملین، پوتین در این دیدار، کره جنوبی را یکی از شرکای کلیدی روسیه در آسیا خواند و تأکید کرد که سئول پس از پکن دومین شریک تجاری روسیه به شمار می‌رود.

وی در ادامه به تلاش‌های مشترک دو کشور در عرصه بین‌المللی بویژه در خصوص حل بحران هسته‌ای شبه‌جزیره کره اشاره کرد و گفت که موضوعات بسیاری برای گفت‌وگو میان دو کشور وجود دارد چرا که طیف همکاری‌های سئول و مسکو بسیار گسترده است.

رئیس‌جمهور کره جنوبی نیز ضمن قدردانی از رئیس‌جمهور روسیه بابت برگزاری نشست اخیر مجمع اقتصادی شرق در ولادی‌وستوک روسیه در ماه سپتامبر با اشاره به سفر «والنتینا ماتوینکو» رئیس پارلمان روسیه به شبه‌جزیره کره در ماه گذشته، برای حفظ روابط در سطح عالیرتبه میان دو کشور ابراز امیدواری کرد.

رئیس پارلمان روسیه ماه گذشته میلادی به منظور ابلاغ نامه پوتین به «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی به شبه‌جزیره کره رفته و با مقامات ارشد دو کره دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

رئیس‌جمهور کره جنوبی همچنین اعلام کرد که سئول برای برگزاری دو دیدار، یکی میان سران آمریکا و کره شمالی و دیگری سفر کیم جونگ اون به سئول در آینده‌ای نزدیک برنامه ریزی می‌کند. وی ابراز امیدواری کرد که این دو نشست نتایج مثبتی برای منطقه به دنبال داشته باشد و در نهایت مسیر تحقق صلح در شبه‌جزیره کره هموار شود.

مون جائه این علاوه بر این، ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای سازنده میان روسیه و کره جنوبی در خصوص توسعه روابط استراتژیک میان دو کشور و تقویت همکاری‌ها در عین تضمین صلح و رفاه برای شبه‌جزیره کره در آینده ادامه یابد.

تنش‌ها در شبه‌جزیره کره در سال‌های گذشته به دنبال آزمایشات موشکی و اتمی کره شمالی و همچنین افزایش حضور نظامی آمریکا و انجام مانورهای نظامی مشترک با کره جنوبی در منطقه به شدت افزایش یافته بود. تا اینکه در نهایت، «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در ماه ژوئن برای نخستین بار در سنگاپور با یکدیگر دیدار کردند.

پس از این دیدار سران هر دو کشور از نتیجه مذاکرات انجام شده ابراز خرسندی کرده و ترامپ متعهد شد که این دیدار به خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره خواهد انجامید. از آن پس تا کنون دیدارهای متعددی میان مقامات دو کشور انجام شده و کره جنوبی نیز نقش مهمی در تسهیل این مذاکرات ایفا کرده است.

در این مدت دیدارهای متعددی نیز میان کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی برگزار شده و پیشرفت‌های خوبی در جهت برقراری صلح در شبه‌جزیره کره صورت گرفته است.


«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی در حاشیه اجلاس سران «آسه‌آن» در سنگاپور

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.