مخبر: عمده بزرگان ما از جایی برخاستند که فکرش را نمی کردیم/ رئیس جمهور، وزیر و پرفسور شدن ربطی به محل زندگی ندارد

محمد مخبر روز دوشنبه در همایش اقدامات انجام شده در ۲۰۲۰ محله کم برخوردار در تالار وزارت کشور گفت: فلسفه اصلی حضورم قدردانی از اقدامات انجام شده در محلات کم برخوردار است که با پیگیری های مستمر و خارج از روال عادی این کار بزرگ انجام شد.

معاون اول رئیس‌جمهور یکی از ویژگی‌های اصلی این طرح را مدل‌دار بودن آن خواند و اظهار داشت:یکی از مشکلات مهم در عدم دستیابی به اهداف تعیین شده در طرح‌ها این است که نمی‌دانیم با چه چارچوب و مکانیسمی باید سمت اهداف تعیین شده حرکت کنیم. وقتی مدل نداریم از جای دیگر که نباید، شروع می‌کنیم و از جای دیگر سر در می‌آوریم و حتی ظرفیت‌هایمان هم قابل شناسایی نیست. پس وقتی مدل نداریم با هزینه گزافی حرکت می کنیم و در پایان نیز به هدف مورد نظر دست پیدا نمی‌کنیم.

مخبر ویژگی دوم را روش انجام کار برشمرد و خاطرنشان کرد: روش ما حرکت جهادی است که این حرکت جهادی هم برای خدمت دهنده و هم خدمت گیرنده به مشخصه‌هایی نیاز دارد که نخستین آن از خودگذشتگی است.

کسی که بخواهد جهاد کند و دنبال نردبان ترقی نیست

وی تاکید کرد: کسی که بخواهد جهاد کند و دنبال نردبان ترقی نیست؛ این جواب نمی دهد. در طراحی و تعریف چارچوب اجرا و به کارگیری نیروها ویژگی از خودگذشتگی حاکم شده است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه از اقدام جهادی در محلات کم برخوردار که کار بر زمین مانده بود، غفلت کرده‌ایم، گفت: فکر می‌کنیم کارخانه فولاد و کارخانه پتروشیمی برای کشور دارایی است در حالیکه برای هر کشوری دارایی اصلی و غیرقابل قیاس با بقیه دارایی‌ها، نیروی انسانی است و هر کس که روی این زمین راه می رود یک سرمایه است و باید استعداد یابی شود.

 
مخبر در باب استعداد یابی ادامه داد: ورزشکاران عموما از محلات محروم کشور برخاسته‌اند و رتبه‌های برتر کنکور هم از مناطق محروم هستند. افراد مستعد برای رییس جمهور، معاون اول، وزیر، دانشمند و پروفسور شدن، در همین محلات کم برخوردار هم وجود دارند.

معاون‌اول رییس‌جمهور با اشتباه خواندن این تصور که داشتن کارخانه فولاد و پتروشیمی سرمایه است، گفت: مهمترین سرمایه هر کشور نیروی انسانی است و رییس جمهور، وزیر و پرفسور شدن ربطی به محل زندگی ندارد چه بسا بسیاری از آنان از محلات کم برخوردار برخاسته باشند.

وی با تاکید برلزوم برنامه ریزی برای استعداد یابی افراد در محلات کم برخوردار یادآور شد: عمده بزرگان ما از جایی برخاستند که فکرش را نمی کردیم.

مخبر یکی خدمات مهمی که می توان به مردم ارائه داد را استعداد یابی خواند و نکته مهم در استعدادیابی را آموزش دانست، گفت: در برخی از مناطق کشور، مشکل جدی ،آموزش داریم و امیدواریم این نقص برطرف شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.