بمباران تلافی جویانه و نادر اوکراین/ خیابان های آلمان در تسخیر معترضان

«رد اتهامات تروئیکای اروپایی از سوی تهران»، «خیابان های آلمان در تسخیر معترضان»، «بمباران تلافی جویانه و نادر اوکراین»، «مشارکت بی سابقه و زودهنگام آمریکایی ها در کارزار نوامبر»، «دور تازه خشونت ها در سرزمین های اشغالی و سال مرگبار فلسطینی ها» و «سوگند خوردن نخستین رهبر زن رادیکال ایتالیا» سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

ایران ادعای تروئیکای اروپایی را قویا محکوم کرد

وزارت خارجه ایران، درخواست فرانسه، آلمان و بریتانیا( تروئیکای اروپایی) از سازمان ملل برای بررسی اتهام های( ادعایی) مرتبط با استفاده روسیه از هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی برای حمله به اوکراین را قویا محکوم کرد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران فراخوان ادعایی کشورهای موسوم به تروئیکای اروپایی را کاذب و بی اساس خواند و آن را قویا محکوم کردو به چالش کشید.خبرگزاری های غربی به نقل از مقام های اوکراینی مدعی اند که روسیه از پهپادهای ایران در حملات خود استفاده می کند. این در حالی است که استفاده از پرنده های ایرانی توسط روس ها به شدت توسط رهبران رسمی ایران رد شده است.

حسین امیر عبداالهیان اخیرا ضمن رد این اتهام ها صراحتا گفته بود که ایران خواهان صلح است نه جنگ. در این میان سایت وزارت خارجه ایران نیز به نقل از کنعانی نوشت که دولت ایران در راستای حفظ منافع ملی خود و تامین حقوق ملت ایران، این حق را برای خود محفوظ می دارد که به هرگونه اقدام غیر مسئولانه پاسخ دهد. کنعانی در ادامه اعلام کرد که در دفاع از منافع مردم ایران تردیدی وجود ندارد.پیشتر سه کشور اروپایی با انتشار نامه ای که توسط نمایندگان آنها در سازمان ملل امضا شده از درخواست اوکراین حمایت و مدعی شده اند که ایران اکنون یک صادر کننده بالقوه سلاح است.

بمباران تلافی جویانه و نادر اوکراین

مقام های اوکراینی گفتند که نیروهای روس نیروگاه ها و سیستم های گرماشی اوکراین را با سنگین ترین حملات موشکی هدف قرار دادند. به نوشته رویترز، همزمان در شرایطی که نظامیان روس در جنوب تحت فشار قرار دارند، مسکو نهادهای غیر نظامی را هدف قرار داده اند. در همین راستا مقام های اوکراینی اعلام کردند که در جریان حملات موشکی حداقل دوازه منطقه و زیرساخت های حیاتی نشانه گرفته شدند. شرکت برق دولتی اوکراین نیز گفت در حالی که تلاش می شود تا خدمات بازیابی شوند، محدودیت های انرژی در بخشی از مناطق از جمله کی یف اعمال شده است. از همین رو شرکت موسوم به اوکرینرگو با انتشار پست آنلاین اعلام کرد که خسارات حملات اخیر موشکی روس ها قابل مقایسه با حملات چندی پیش نیست.

آنها تاکید کردند که از روزهای نخست حمله روسیه در فوریه، هیچ زمانی روس ها اینگونه مواضع غیرنظامیان را گلوله باران نکرده بودند. گفته می شود موشک ها و و پهپادهای روسیه به ساختمان های مسکونی، خیابان شلوغ، پارک ها و زمین های بازی هم اصابت کرده و موجب کشته شدن ده ها غیر نظامی شده است. به گفته آنها این حملات به 30 درصد از نیروگاه های اوکراین آسیب رسانده و موجب خاموشی برق در سراسر کشور شده است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پیشتر هشدار داده بود که روس ها یک هدف دارند و آن از میان بردن مردمان اوکراین است.

مشارکت بی سابقه و زودهنگام آمریکایی ها در کارزار نوامبر

در آستانه رای گیری زودهنگام برای انتخابات میان دوره ای کنگره، ایالت های سراسر آمریکا شاهد موجی از رای دهندگانی است که در سایت های رسمی رای گیری غیر حضوری و پستی رای می دهند،افزایش یافته است. این نشانه ای است که انتخابات سال 2020 زمینه ساز تغییر نحوه رای گیری در آمریکا شده است.به نوشته نیویورک تایمز، دفتر وزیر امور خارجه ایالات متحده اعلام کرده که در پنج روز اول رای گیری زودهنگام در جورجیا، مشارکت 70 درصدی ثبت شده که در قیاس با مشارکت در انتخابات میان دوره ای 2018 شاهد افزایش چشم گیری بودیم. براساس گزارش هیئت انتخابات، در کارولینای شمالی، درخواست ها در قیاس با سال 2018 114 درصد رشد داشته، در فلوریدا، مجموع آرای زودهنگام 50 درصد نسبت به سال 2018 افزایش یافته است.

کارشناسان انتخاباتی می گویند که نشانه ها حاکی از آن است که مشارکت عمومی قوی خواهد بود. با این همه این گروه هشدار داده اند که هنوز براساس تقویم رای گیری، اعلام نتیجه در باب ایالت ها بسیار زود است؛ چرا که رای گیری در برخی ایالت ها آغاز نشده است. علاوه بر این رفتار رای دهندگان تحت تاثیر شرایط هم قرار دارد، از همین رو مشخص نیست که آیا در این کارزار شاهد درصدی رکود شکن خواهیم بود یا نه.

همزمان با دور تازه خشونت های رژیم اسرائیل مطرح شد؛ سال مرگبار فلسطینی ها

مقام های بهداشت فلسطین اعلام کردند که نیروهای اسرائیلی یک فلسطینی را در کرانه باختری کشته و پلیس این رژیم فلسطینی دیگری را در شرق بیت المدس هدف گلوله قرار داد. وزارت بهداشت فلسطین می گوید که ربیع عرفه ربیع 32 ساله در بیمارستان درگذشت. این وزارتخانه خاطر نشان کرد که او در یک ایست بازرسی در جنوب شرق شهر قلقلیه از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفت و درگذشت.همزمان ارتش اسرائیل مدعی است که نیروهایش در تلاش بودند تا خودرویی را پس از عبور غیر قانونی مسافرانش توقیف کنند. گفته می شود که این خودرو یک سرباز اسرائیلی را زیر گرفته است، پس از آن نیروهای این رژیم به سمت خودرو شلیک کردند.

پلیس رژیم اسرائیل در حادثه دیگری در شرق بیت المقدس مدعی شد که یک فلسطینی را که قبل از فرار یک اسرائیلی را هدف چاقو قرار داده بود را هدف گرفت. آنها مدعی اند که جوان فلسطینی را شناسایی کرده اند. در بیانیه این رژیم در باب نام جوان کشته شده و سلاحی که مدعی اند در دست داشت، اشاره ای نشده است. خبرگزاری فلسطین وفا گزارش داد که این فلسطینی 16 ساله بوده و در اثر تیراندازی به شدت مجروح شده است. او را به بیمارستانی در بیت المقدس منتقل کردند. این خشونت ها، دور آخر حملات مرگبار علیه فلسطینی ها در شرق بیت المقدس و کرانه باختری از بهار است که موجب شده که سال جاری مرگ بارترین سال برای فلسطینی ها در قیاس با سال 2015 باشد.

خیابان های آلمان در تسخیر معترضان

هزاران آلمانی با برگزاری تظاهرات گسترده خواهان توزیع عادلانه بودجه برای مقابله با بهای انرژی و هزینه های زندگی شدند. آنها با در دست داشتن پلاکاردهایی با این مضمون که با بالا رفتن نرخ تورم، توان زندگی کاهش یافته است، نسبت به وضعیت حاکم بر ساختار اقتصادی این کشور اعتراض کردند.

این اعتراض ها در شرایط برگزار شد که به واسطه افزایش بهای سوخت و انرژی، وضعیت اقتصادی مردم اروپا از جمله آلمان سخت تر شده است. حال ناظران می گویند که دولت باید برای انرژی یارانه تعریف کند. پارلمان آلمان روز جمعه بسته معیشتی 200 میلیارد یورویی را تصویب کرد که هدفش کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی در برابر افزایش بهای سوخت و مواد غذایی است.براساس آمارهای اصلی ارائه شده توسط دولت آلمان تورم بیش از ده درصد رشد داشته که در ربع گذشته، رقمی است بی سابقه.

نخستین رهبر زن رادیکال ایتالیا سوگند خورد

جورجیا ملونی، رهبر جناح راست تندرو به عنوان نخستین وزیر زن ایتالیا سوگند خورد آن هم در شرایطی که پرسش ها در باب موضع شرکای ائتلاف در ارتباط با روسیه مطرح است. به نوشته الجزیره، این رهبر 45 ساله پس از آن که حزب ملونی موسوم به برادران ایتالیا بیش از 25 درصد آرا را در انتخابات زودهنگام از آن خود کرد؛ سوگند خورد و متعهد شد که در راستای منافع انحصاری ملت عمل کند؛ وعده ای که بعد از او توسط 24 وزیرش که شش نفر از آنها زن هستند، تکرار شد.

این مراسم یک روز بعد از آن برگزار شد که ملونی با رهبران متحدان ائتلافی اش یعنی متئو سالوینی و سیلویو برلوسکونی دیدار کرد. انتظار می رود دولت ملونی هفته آینده در پارلمان این کشور در انتظار رای اعتماد باشد. گفته می شود وزارت اقتصاد در دستان یکی از حامیان اتحادیه اروپا است و چهره ای است میانه رو. انتخابی که هراس های دیگر کشورهای اروپایی را کاهش داده است. با این همه انتخاب ملونی موجب شده تا رهبران برجسته راست افراطی چون ماری لوپن در فرانسه و ویکتور اوربان در مجارستان از پیروزی راست گرایان به شدت استقبال کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.