اعتراف آلمان به پیامدهای توقف انتقال گاز از روسیه

وزیر امور خارجه آلمان در اظهارنظری بحث‌برانگیز اعتراف کرد که احتمال توقف گاز از روسیه می‌تواند به بروز نا آرامی‌های عمومی در این کشور منجر شود.

 آنالنا بربوک که در میزگرد گروه رسانه‌ای RND در مورد مذاکرات با کانادایی‌ها برسر بازگشت توربین مورد نیاز برای خط لوله گاز نورد استریم یک صحبت می‌کرد گفت: اگر نتوانیم این توربین گاز را تامین کنیم، نخواهیم توانست گاز بیشتری بخریم و در اینصورت به عنوان آلمان قادر به حمایت از اوکراین نخواهیم بود زیرا با مشکل قیام مردمی روبرو خواهیم شد.

هرچند او بلافاصله اظهارات خود درباره احتمال قیام مردم را مبالغه آمیز خواند اما نظران معتقدند که این سخنان به اعتبار آلمان لطمه زده است.

ماجرا از این قرار است که شرکت گازپروم بعنوان صادرکننده گاز روسیه اعلام کرده که انتظار دارد شرکت آلمانی زیمنس به‌طور کامل به تعهدات خود در تحویل توربین‌ تعمیر شده در کانادا عمل کند. این تجهیزات پیش از این از سوی زیمنس برای تعمیر به کانادا ارسال شده بود.

گازپروم می‌گوید که نمی‌تواند عملیات تامین ایمنی بخش مهمی از خط لوله نورد استریم یک را که از زیر دریای بالتیک به آلمان می‌گذرد تضمین کند زیرا تردیدهایی درباره بازگشت یک توربین از کانادا وجود دارد.

این شرکت روسی می‌گوید که برای انجام تعهدات خود درباره تعمیر و نگهداری موتورهای توربین گازی که عملیات خط لوله نورد استریم و تحویل گاز طبیعی به مصرف کنندگان اروپایی را تضمین می‌کند به گروه زیمنس متکی است.»

«زیمنس انرژی» آلمان اعلام کرد کارشناسان این شرکت سرگرم کار روی تاییدیه‌ها و تدارکات رسمی هستند. کانادا هم مجوز محدود و قابل فسخی را برای معاف کردن بازگشت این تجهیزات تعمیر شده صادر کرده تا مشمول تحریم‌ها نشود.

اما هنوز پیشرفت عملی در این زمینه رخ نداده است. این درحالیست که جریان گاز از خط لوله نورد استریم۱ از روسیه به آلمان از دوشنبه گذشته به دلیل شروع تعمیرات سالانه کاهش یافته و روسیه می‌گوید این تعمیرات تا ۲۱ ژوئیه ادامه دارد. ناظران نگرانند که این توقف در گازرسانی به دلیل جنگ اوکراین تمدید شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.