قانون‌‌گذاران آلمانی در ماه مارس قانونی را تصویب کردند که می‌گوید تاسیسات ذخیره‌‌سازی گاز باید در شروع فصل گرمایش تقریبا به‌طور کامل پر باشد تا بتوان زمستان را با خیال راحت پشت سر گذاشت. هابک روز یکشنبه در بیانیه‌ای اظهار کرد: شرایط بسیار جدی است. بنابراین ما به تقویت اقدامات احتیاطی و اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش مصرف گاز ادامه می‌دهیم. این به‌آن معناست که مصرف گاز باید بیشتر کاهش یابد، اما گاز بیشتری باید در مخازن ذخیره‌سازی وارد شود، در غیر این صورت در زمستان اوضاع واقعا دشوار خواهد شد.

شبکه برق آلمان بخشی از شبکه سنکرون قاره اروپا است. در سال ۲۰۲۰، به دلیل شرایط کووید-۱۹و وزش بادهای شدید، آلمان ۴۸۴ تراوات ساعت برق تولید کرد که بیش از ۵۰ درصد آن از منابع انرژی تجدیدپذیر، ۲۴ درصد از زغال‌سنگ و ۱۲ درصد از گاز طبیعی بود. این نخستین سالی بود که انرژی‌‌های تجدیدپذیر بیش از ۵۰ درصد از کل تولید برق را تشکیل می‌دهند و نسبت به سال ۲۰۱۸ که ۳۸ درصد کامل از زغال‌‌سنگ، تنها ۴۰ درصد از منابع انرژی تجدیدپذیر و ۸ درصد از گاز طبیعی بود، تغییر عمده‌‌ای داشته است. اگرچه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۷ به میزان قابل توجهی افزایش یافت، اما تولید انرژی فسیلی در سطوح کم و بیش ثابتی باقی مانده است.

در همان دوره، تولید انرژی هسته‌‌ای به دلیل برنامه حذف تدریجی کاهش یافت و افزایش بیشتر انرژی‌‌های تجدیدپذیر، شکافی را که بسته شدن نیروگاه‌های هسته‌‌ای پشت سر گذاشت پر کرد. با این حال، سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ شاهد کاهش قابل توجهی در تولید برق از سوخت‌‌های فسیلی بودیم، به‌طوری که این میزان از ۲۵۲ تراوات ساعت در سال ۲۰۱۸ به ۱۸۱ تراوات ساعت در سال ۲۰۲۰رسید. آلمان تا پایان سال ۲۰۲۲ انرژی هسته‌ای خود را حذف خواهد کرد، به این معنی که برای پر کردن مجدد این شکاف، به رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در آینده نیاز خواهد بود. آلمان همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۳۸ یا زودتر زغال سنگ را از چرخه صنعت برق خود حذف کند.

آلمان ماه گذشته اعلام کرد حداقل ۵/ ۸ گیگاوات ظرفیت تولید برق از زغال سنگ قهوه‌ای و مقدار کمی ظرفیت تولید از نفت که قرار بود امسال و سال آینده تعطیل شوند، می‌توانند برای تامین برق مورد نیاز به فعالیت خود ادامه دهند. اتریش و هلند نیز اعلام کرده‌‌اند برخی از نیروگاه‌های مبتنی بر زغال‌‌سنگ را برای پشتیبانی از تولید برق موردنیاز خود راه‌‌اندازی می‌کنند.

تاثیر برای بخش‌های مسکونی، صنعتی

آلمان مدت‌هاست که به گاز طبیعی روسیه، عمدتا برای استفاده در بخش‌های مسکونی و صنعتی، متکی بوده است. گاز طبیعی حدود ۱۵ درصد از تولید برق آلمان در سال گذشته را به خود اختصاص داده است. این کشور در حال حاضر سهم خود از واردات گاز طبیعی از روسیه را از ۵۵ درصد قبل از جنگ در اوکراین به ۳۵ درصد کاهش داده است.

از طرفی برق در آلمان توسط چهار بازیگر اصلی تاریخی در این کشور تولید می‌شود که ساختار و فعالیت‌‌های آنها در سال‌های اخیر به‌شدت برای مقابله با مصرف زغال سنگ و خروج هسته‌‌ای تکامل یافته است. شرکت RWE بزرگ‌ترین تولیدکننده برق در آلمان است و نیمی از برق زغالی قهوه‌ای کشور را تولید می‌کند. همچنین ظرفیت بادی و خورشیدی در سال ۲۰۲۱ به ۱۲۲ گیگاوات رسید. ظرفیت برق تولیدی مبتنی بر زغال سنگ در آلمان از سال ۲۰۱۵ تاکنون ۳۲ درصد کاهش یافته و به حدود ۳۸ گیگاوات رسیده است، در حالی که در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۶گیگاوات بود. میانگین قیمت برق برای خانوارهای آلمانی بیش از دو برابر قیمت صنعتی و ۴۰ درصد بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا است. مصرف زغال‌‌سنگ و زغال قهوه‌ای در سال ۲۰۲۱ با خروج این کشور از قرارداد گازی با روسیه به دلیل افزایش قیمت گاز، ۱۸ درصد افزایش یافت. پروژه‌های اتصال و انتقال بخش بزرگی از سرمایه‌گذاری‌ها را جذب می‌کنند. همچنین درگیری بین روسیه و اوکراین باعث احیای منافع در پروژه‌های LNG شده است.