زلنسکی: روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای آماده نیست

 رئیس‌جمهور اوکراین گفت، مقامات روسیه شروع به «آماده‌کردن جامعه خود» برای استفاده احتمالی از سلاح‌های هسته‌ای کرده‌اند، اما اضافه کرد که معتقد نیست مسکو آماده به کارگیری این سلاح است.

ولودیمیر زلنسکی جمعه شب در مصاحبه‌ با بی‌بی‌سی انگلیسی، اصرار به حمله به روسیه را رد کرد و مدعی شد که اظهارات قبلی اش اشتباه ترجمه شده است.

وی با اشاره به تحریم‌ها گفت: باید از ضربات پیشگیرانه استفاده کرد نه حمله.

در هفته‌های اخیر، ارتش اوکراین بخش‌های وسیعی از خاک خود را با انجام ضد حمله‌هایی پس گرفته و نیروهای روسیه را مجبور به ترک مواضع طولانی‌مدت خود کرده است.

در اقدام متقابل که کی‌یف به عنوان پاسخ مسکو به شکست‌هایش توصیف می‌کند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه چهار منطقه نیمه اشغالی اوکراین را به کشور خود ملحق کرد.

این الحاق که از سوی اغلب کشورهای جهان غیرقانونی تلقی شده، نگرانی‌ها از تشدید احتمالی جنگ هفت ماهه روسیه و اوکراین را افزایش داده است.

پوتین و دیگر مقامات ارشد روسیه اظهار کرده‌اند که سلاح‌های هسته‌ای - احتمالاً سلاح‌های تاکتیکی کوچک‌ - ممکن است برای دفاع از این مناطق استفاده شود. اگرچه مقامات غربی می‌گویند مدرکی وجود ندارد که مسکو برای انجام این کار آماده باشد.

زلنسکی که به زبان انگلیسی در دفتر ریاست جمهوری در کی‌یف صحبت می‌کرد، گفت: "آنها شروع به آماده سازی جامعه خود کرده‌اند. این بسیار خطرناک است. البته آنها برای انجام سلاح هسته‌ای آماده نیستند. اما شروع به تبلیغات کرده‌اند. آنها نمی‌دانند که آیا از آن استفاده خواهند کرد یا نه. به نظر من حتی صحبت کردن در موردش خطرناک است. "

وی سپس به زبان اوکراینی از طریق مترجمش گفت: «آنچه می‌بینیم این است که مردم روسیه زندگی را دوست دارند و بنابراین فکر می‌کنم خطر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای آنچنان که برخی کارشناسان می‌گویند قطعی نیست. زیرا آنها می‌دانند که هیچ راه بازگشتی وجود ندارد. پس از استفاده از آن، نه تنها تاریخ کشورشان، بلکه خودشان به عقب رانده خواهند شد.»

با این حال، او دعوت به حمله به روسیه را در جریان یک رویداد آنلاین در روز پنجشنبه رد کرد و گفت کلمه اوکراینی که او استفاده کرده بود اشتباه فهمیده شده است.

این مصاحبه ساعاتی پس از آن صورت گرفت که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفت که تهدید روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای، جهان را بیش از هر زمان دیگری از زمان بحران موشکی کوبا در طول جنگ سرد، به "آخرالزمان" نزدیک کرده است.

زلنسکی مدعی شد: «پوتین از همه چیز می‌ترسد. موضوع حمله هسته‌ای نیست، او از جامعه خود می‌ترسد. او از مردم خود می‌هراسد. زیرا امروزه تنها آن افراد قادر به پایین کشیدن او هستند.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا پوتین می‌تواند در صورت پیروزی نهایی اوکراین در جنگ، جان سالم به در ببرد یا نه، گفت: برای من مهم نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.