مسکو همه‌‌پرسی چهار روزه‌‌ای را که از روز جمعه آغاز شد به‌عنوان «یک رای برای تعیین سرنوشت» توصیف کرد؛ اما اوکراین و متحدان غربی آن، این رای‌‌گیری‌‌ها را غیرموجه و سازمان‌دهی شده توسط کرملین و با نتیجه‌گیری قبلی می‌‌دانند. کی‌‌یف می‌‌گوید بسیاری از ساکنان این مناطق مجبور به رای دادن هستند. لاوروف پس از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت: «به دنبال آن همه‌‌پرسی، روسیه البته به اراده آن دسته از مردمی که سال‌های طولانی از سوء‌‌استفاده‌های رژیم نئونازی رنج می‌‌بردند، احترام خواهد گذاشت.» لاوروف در پاسخ به این سوال که آیا روسیه زمینه‌هایی برای استفاده از سلاح‌‌های هسته‌‌ای برای دفاع از مناطق ضمیمه‌‌شده اوکراین دارد یا خیر، گفت: «خاک روسیه، از جمله سرزمین‌‌هایی که در قانون اساسی روسیه در آینده «درج شده» است، تحت حمایت کامل دولت قرار دارد.» وی همچنین با اشاره به دکترین روسیه درباره استفاده از تسلیحات هسته‌‌ای گفت: «همه قوانین، دکترین‌‌ها، مفاهیم و استراتژی‌‌های فدراسیون روسیه در تمام قلمرو این کشور اعمال می‌‌شود.»

اظهارات وزیر خارجه روسیه در پی هشدار صریح روز پنج‌شنبه دیمیتری مدودف، رئیس‌‌جمهور سابق متحد ولادیمیر پوتین، مبنی بر اینکه هر گونه سلاح موجود در زرادخانه مسکو، از جمله سلاح‌‌های هسته‌‌ای استراتژیک می‌‌تواند برای دفاع از سرزمین‌‌های ادغام‌شده در روسیه استفاده شود، بیان شده است. پوتین همچنین قبلا متعهد شده بود در صورت تهدید تمامیت ارضی کشورش، از «تمام ابزارهای در اختیارمان» از جمله سلاح‌های هسته‌‌ای برای محافظت از کشورش استفاده کند. همزمان در روسیه اعتراضاتی ضد جنگ برگزار شد. به گفته OVD-Info، یک سازمان دیده‌‌بان حقوق بشر که بر فعالیت‌‌های پلیس نظارت می‌‌کند، مخالفان فراخوان ولادیمیر پوتین برای جذب ۳۰۰هزار سرباز ذخیره به خیابان‌‌ها آمدند و ۷۴۵نفر نیز بازداشت شدند.

اعضای جنبش «وسنا» یا «بهار» با شعار‌‌های ضد فراخوان به خیابان آمدند. به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز پیش‌تر پلیس خانه‌های رهبران این اعتراضات را جست‌وجو کرده بود و چندین روزنامه‌‌نگار نیز در این زمینه بازداشت شدند. چنین تظاهراتی در روسیه در عمل جرم تلقی می‌شوند و ویدئویی در شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که پلیس ضد شورش تظاهرات‌کنندگان را در مسکو، سن پترزبورگ و دیگر شهرهای بزرگ از جمله ایرکوتسک، اولان اوده، تومسک، چیتا، خاباروفسک و ساراتوف مورد ضرب و شتم قرار می‌‌دهد. در شهر نووسیبیرسک در سیبری، پلیس ضد شورش به سمت گروهی از معترضانی که دست در دست یکدیگر داشتند و آهنگ ضدجنگِ «ممکن است همیشه آفتاب باشد»، می‌‌خواندند، یورش برد. حدود ۷۰نفر در آنجا بازداشت شدند.

در تومسک، مردی درحالی‌که فریاد می‌‌زد «زندگی آرام برای فرزندانمان» و «تلویزیون نگاه نکنید» که اشاره‌ای به جریان تبلیغات در شبکه‌های دولتی بود، ترافیک ایجاد کرد. او در عرض چند دقیقه دستگیر شد. بر اساس تصاویری که به‌طور گسترده در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، در شهر سیبری اومسک، سربازان وظیفه با افسران پلیس درگیر شدند. هزاران مرد در حال حاضر در سراسر روسیه در یک روند آشفته بسیج شده‌‌اند که برای اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم به جبهه‌های جنگ اعزام شوند. این سیاست که روز چهارشنبه توسط پوتین اعلام شد، مقاومت فعالان شهری و اقلیت‌‌های قومی-روستایی را که قبلا تلاش کرده بودند از سیاست دوری کنند، ایجاد کرده است.