افزایش احتمال رسیدن به راهکاری برای احیای برجام

به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری تاس، ریابکوف پس از برگزاری مذاکرات روسیه و آمریکا درباره مذاکرات احیای برجام(توافق هسته‌ای) در وین گفت: «مذاکرات وین سرعت گرفته است. ما بر این باوریم احتمال رسیدن به یک راهکار در چارچوبی که در دورهای قبلی ایجاد شده، از جمله شش دوری که تا ۲۰ژوئن(۲۰۲۱) برگزار شد، افزایش یافته است. این امر مثبتی است. تمامی طرفین برای حل کردن مشکلات باقی‌مانده از خود آمادگی نشان می‌دهند.» ریابکوف همچنین درباره احیای برجام بیان کرد: «طرح‌های متعددی برای رسیدن به هدف نهایی که احیای توافق هسته‌‌‌ای به شکل اصلی آن است، امکان‌پذیرند.» به گفته این دیپلمات ارشد روسی، «(احتمالا) رویکرد گام به گام مبتنی بر عمل متقابل، برای رسیدن به هدف نهایی مورد استفاده قرار گیرد.»  معاون وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر اینکه هیچ ضرورتی برای تعیین ضرب‌‌‌الاجلی جهت تصمیم‌گیری نهایی در زمینه توافق هسته‌ای نمی‌بیند، درباره احیای برجام گفت: «مایلم تاکید کنم اقدامات مقدماتی احتمالی قرار نیست توافق مبنا را که باید تماما اجرا شود، با [توافقی دیگر] جایگزین کنند. روسیه در حین کمک‌‌‌های سیاسی و دیپلماتیک به ایرانی‌‌‌ها، آمریکایی‌‌‌ها و اروپایی‌‌‌ها[در جریان مذاکرات] بر این اساس پیش می‌‌‌رود.»

اظهارات ریابکوف درباره احیای برجام همزمان با برگزاری هشتمین دور از مذاکرات وین مطرح می‌شود. شرکای برجام به تازگی بدون حضور ایران با هیات آمریکایی در وین برای گفت‌وگو پیرامون مسائل باقی مانده و مقایسه یادداشت‌ها دیدار کرده‌‌‌اند.

 رایزنی هسته‌‌‌ای وزرای خارجه چین و عربستان

همچنین روز دوشنبه وزرای امور خارجه چین و عربستان درباره برجام رایزنی کردند. به گزارش «ایسنا»، شبکه العربیه درباره این دیدار نوشت: «فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی و وانگ یی همتای چینی‌‌‌اش درباره ماهیت برنامه هسته‌‌‌ای ایران و مذاکرات جاری مربوط به آن تبادل‌‌‌نظر کردند.»

خبرگزاری شینهوا نیز درباره دیدار وزرای امور خارجه چین و عربستان نوشت: «وانگ در این دیدار درباره مساله هسته‌‌‌ای ایران گفت، چین از کشورهای خلیج فارس در زمینه ایجاد بسترهای گفتمان چندجانبه و در دست گرفتن امور برای انجام دادن اقدامات ابتکاری در زمینه مسائل منطقه‌‌‌ای حمایت می‌‌‌کند.»

 هیچ کسی جا نمی‌‌‌ماند

همچنین نماینده روسیه در وین، توضیحاتی را جهت شفاف‌‌‌سازی درباره چگونگی برگزاری جلسات دوجانبه و چندجانبه طرفین مذاکرات در وین ارائه داد. به گزارش «ایسنا»، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش درباره مذاکرات وین نوشت: «به خاطر برخی از گمانه‌‌‌زنی‌‌‌ها، نیاز به شفاف‌‌‌سازی است. مذاکرات وین بر حسب ضرورت در «ساختارهای گوناگونی» برگزار می‌شود. شرکای برجام بدون آمریکا، شرکای برجام بدون ایران و با آمریکا، ‌‌‌ تروئیکای اروپا[آلمان، انگلیس و فرانسه] با ایران، آمریکا با روسیه، ایران با روسیه، چین با ایران و دیگر اشکال. هیچ کسی جا نمی‌‌‌ماند.»